Mijn 10 tips voor een succesvolle start van 2017!

Mijn 10 tips voor een succesvolle start van 2017!
31 december 2016 sharon
Categorie: degezondemama

Ik heb heel veel zin in 2017. Ik heb grote dromen en hoewel ik die nog een beetje moet uitwerken, zorgt het er wel voor dat ik er ontzettend veel zin in heb. Wat je allemaal in een jaar kunt doen, het is geweldig! Zei ik al dat ik er zin in had?

Even resetten voor mij

Deze komende week heb ik eerst even een reset week. Niet te verwarren met een detox week, want daar doe ik echt niet aan. Mijn reset komt meer omdat het Kerstvakantie was en we hier in huis allemaal een beetje druk zijn geweest, waardoor hier en daar wat troepjes hebben, zowel in huis als in de koelkast als in mijn hoofd. Dus, even een reset, waarmee ik vooral bedoel, even terug naar de basis en even écht rusten. Dat heeft deze zwangere wel verdiend. Al weken jeuken m’n handen om hier en daar wat grondig op te ruimen. Dit heeft niets met nesteldrang te maken, maar mijn karakter. Op 1e Kerstdag kon ik me niet meer inhouden en heb ik een deel van de keuken gedaan. Ik ben nu weer onder controle, maar 1 januari is er bijna.

De komende week zal ik uitgebreid met jullie delen hoe een reset week er voor mij uitziet. Ik doe in elk geval niks met detoxen en diëten, en ook niet met groene smoothies want dat vind ik niet lekker.

Tip 1: Balans & prioriteiten

De beste tip. Zoek je balans en zet prioriteiten. Er zijn een heleboel dingen belangrijk in het leven, geef je ze ook aandacht naar mate van belangrijkheid? Zorg goed voor jezelf, en de mensen die onder jouw zorg vallen. Goed voor jezelf zorgen, hoeft niet extreem, maar kan ook normaal. Lees hier mijn laatste bericht over balans en prioriteiten.

‘De manier waarop er soms gefocust wordt op dat gezonde lichaam, gezond eten, sterk zijn, bewegen, etc, is niet meer voor mij. Het is deel van de boodschap, maar het is niet de hele boodschap. Ik zou het vreselijk vinden als ik zo opgezogen word in het doel om gezond te zijn in de vorm van voeding en/of beweging, dat ik vergeet dat er meerdere aspecten zijn aan een gezond leven. Denk aan het gezond eten, maar niet genoeg slapen. Dat zou gek zijn. Of gezond eten, maar continu stress hebben en daar niet aan werken. Dat is ook eigenlijk erg tegenstrijdig. Of een gebrek aan connectie met andere mensen. Vriendschap, relatie. Samen lachen, huilen en feest vieren. Je bestaat niet alleen uit je lichaam, je psyche wil ook wat. Zelfontwikkeling, karakterontwikkeling, echt kunnen genieten, echt vrij kunnen leven, jezelf leren kennen en jezelf leren zijn, doen wat je leuk vindt en wat ik persoonlijk belangrijk vind: er zijn voor andere mensen. Er zijn voor mijn kinderen, volledig aanwezig zijn, echte vriendschappen hebben en dingen kunnen doen voor mensen zonder iets terug te verwachten.’

Tip 2: Stop diëten, stop overeten, stop schuld en schaamte over eten, stop de obsessie, stop met de regels!

Een gezonde relatie met eten is belangrijker dan al dat gedoe. Eten is voor de leuk. Voor het genieten. En om je lichaam te voeden. En ja, natuurlijk kan dat gezond, op een gezonde manier, met een gezonde relatie met eten. Maar diëten is er niet één van. Een obsessie voor niet-gluten (of wat dan ook) ook niet. Steeds stiekem chocolade eten of de papiertjes verstoppen in de prullenbak ook niet. 5 keer opscheppen omdat je niet weet wat voldoende eten voor je is ook niet. Ga voor vrijheid, en laat de rest los. Jij bent het namelijk waard. Heb je hulp nodig met het stoppen met diëten, klik hier. Stoppen met overeten, klik hier. Volledige Food Freedom? Klik hier.

Tip 3: Eet echt eten

Eet echt eten. Je hoeft niet alle gezonde tips en trucs op aarde toe te passen om gezonde maaltijden te maken en een gezondere levensstijl te ontwikkelen. Eén gezonde maaltijd maakt je niet gezond en één ongezonde maaltijd maakt je niet ongezond. Je hoeft geen voedingsmiddelen weg te laten om een gezond eetpatroon te ontwikkelen. Je hoeft geen sociale gelegenheden te missen. We zoeken naar een balans die werkt! (hulp nodig? Leer je eigen goeroe zijn!)

Tip 4: Minder je suikerinname

Suiker is niet je beste vriend. Het is slim om suiker te minderen in je dagelijkse voedingspatroon. Het is heel goed mogelijk om een goede balans te vinden in de wondere wereld van suiker. En die balans kun je aanpassen aan de hand van je eigen keuzes, voorkeuren en levensstijl. Lees hier mijn simpele tips om minder suiker te eten. Wil je graag meer leren over bewuste keuzes met suiker, klik dan hier.

Tip 5: SLAAP!

Slaap voldoende. Bedenk een plan. Ga niet te laat naar bed. Gezond eten en niet voldoende slapen is gewoon niet echt een slim idee. Je functioneert erop en het is net zo belangrijk als gezond eten of bewegen, beiden onderdeel van het goed voor jezelf zorgen!

Tip 6: Beweeg!

Lekker standaard. Maar echt, beweeg. Het is gezond, daarom hoor je het zo vaak voorbij komen. Het hoeft er niet op een bepaalde manier uit te zien, de laatste trends te volgen (maar kan natuurlijk wel). Lees ook dit bericht over wat ik doe om te bewegen.

Tip 7: Vroeg opstaan!

Tips voor een gezonde levensstijl beperkt zich voor mij niet tot lichamelijke dingen. Vroeg opstaan, voor de kinderen wakker zijn, is hier een hele goede gewoonte, waarin we dingen gedaan krijgen waar we eerst altijd alleen maar dachten ‘hadden we er maar tijd voor’. Als ik iets nodig heb voor een goede start van de dag, een effectieve dag, een effectieve week en een effectief leven, dan is het dit, vroeg opstaan. Echt een lifesaver :) (je kunt je hier nog aanmelden voor de challenge)

Tip 8: Neem een rommelvrij huis

Na jarenlang continu gevecht te hebben met troep in huis, is dat nu alweer 2 jaar voorbij. Kan dat? Ja dat kan, zelfs met kinderen. Het is even een extra werkje, maar daarna is het veel minder moeite. Het is zo fijn om in een opgeruimd huis te wonen, werken, thuis te komen, op de bank te ploffen, alles is fijn in een opgeruimd huis. Niet dat er niet geleefd mag worden, maar gelukkig is het ook zo weer op te ruimen. Van deze goede gewoonte wordt mijn hart echt blij :) (je kunt je hier nog aanmelden voor de challenge)

Tip 9: Een gezonde relatie met je smartphone

Ik houd van mijn iPhone en ik zou moeilijk zonder kunnen. Eigenlijk niet. Maar, gelukkig kan ik wel hele delen van de dag zonder. Het is mogelijk om niet van elk social media platform af te stappen, écht tijd te hebben met je kinderen of de mensen om je heen, échte relaties te hebben en niet te vergeten dat je een echt leven hebt, zonder dat social media of je smartphone je leven beheerst. Het kan echt. (je kunt je hier nog aanmelden voor de challenge)

Tip 10: Leef je leven, wees jezelf :)

Leef je leven, je hebt er tenslotte maar één! Geniet ervan, doe de dingen die je graag doet en leef in connectie met de mensen om je heen.

 

0 reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De vernieuwde e-cursus Bewust met Suiker nu 25% korting met de code: BEWUST
meer informatie!