Linda eet alweer twee weken suikervrij!

Op het moment dat ik aan deze blog begin te schrijven is dag 14 van ons suikervrij bestaan alweer bijna voorbij. We hebben het de afgelopen weken druk met vakantiewerk, verjaardagen, wandelen met de hond en met een poging doen toch een vakantiegevoel te hebben. Ergens daar tussenin moeten we ook nog ruimte maken voor het doen van boodschappen, voor het zoeken van leuke en lekkere, suikervrije recepten en uiteraard voor het maken en genieten daarvan.

Suikervrij bevalt goed!

Klinkt allemaal druk en lastig hè? Toch bevalt het suikervrij leven nog steeds super. Zowel Eloy (lees: mijn vriend, zijn naam noemen klinkt leuker dan het eeuwige ‘vriend’) als ik voelen ons stukken beter dan toen we nog geraffineerde suikers aten. Van hoofdpijn hebben we geen last meer. Wel zijn we allebei vaak nog moe, hoewel ik hier eerlijk bij moet zeggen dat we allebei rond 6 uur op moeten staan vanwege ons werk en dat we eigenlijk ‘iets’ te laat naar bed toe gaan, keer op keer weer…

Onweerstaanbare trek en vermoeidheid…

Gelukkig doen we maar vijf weekjes vakantiewerk en kunnen we daarna weer een beetje bijslapen als we even écht vakantie hebben. De vermoeidheid zorgt volgens mij voor een onweerstaanbare trek in eten gedurende het overgrote deel van de dag. Tenminste, gebrek aan energie leidt tot honger, waarmee het lichaam aangeeft gebrek aan energie te hebben, om het even kort door de bocht samen te vatten. Uiteraard kiezen we in zulke gevallen voor zo gezond mogelijk (en voor 100% suikervrij), maar het is en blijft wel vervelend natuurlijk, die vermoeidheid en het nóg niet helemaal ervaren van de volledige voordelen van suikervrij leven, waar minder snaaien ook bij zou moeten horen. Nog anderhalve week te gaan, waarin we uiteraard blijven proberen op tijd naar bed te gaan :)

Ik wil alles tegelijk proberen!

Waar ik wel van baal, is het gebrek aan tijd om veel lekkere nieuwe dingen te proberen als uitgebreide kook- en bakrecepten. Ik zou het liefst alles tegelijk maken en proeven, maar dat wordt vrij lastig. Ik heb besloten me er de komende anderhalve week nog bij neer te leggen en het zo simpel mogelijk te houden, maar daarna lekker te gaan kokerellen en bakken! En waar het even kan, de komende anderhalve week natuurlijk ook. Ik zal jullie hier beneden weer even een samenvatting geven van het verloop van onze tweede suikervrije week.

Dag 6

Vandaag de heerlijke nasi met satésaus uit de receptenbijlagen behorend bij de cursus gemaakt. Jam jam, we hebben ervan gesmuld! Alleen moet ik wel eerlijk toegeven dat ons kleine ouderwetse keukentje na het koken een mega zooi was. We hebben al niet veel ruimte en wanneer er dan veel groenten gesneden moeten worden en de verpakkingen niet per direct opgeruimd worden, er af en toe wat olie over de pannen spettert én meteen meerdere porties in één keer gekookt zijn, geeft dat zeg maar een eh… zooitje. De nasi was het zeker waard en onze keuken is na een grondige opruim- en poetsbeurt weer lekker fris! Op wat vieze poot afdrukken van een viervoeter na die het heerlijk vindt om pas gepoetste oppervlaktes te besnuffelen.

Dag 7

Ook vandaag moesten we allebei werken. Naar mijn werk neem ik al een aantal dagen voor ‘s ochtends boterhammetjes mee (met bijvoorbeeld hummus en kaas of tahinpasta en plakjes fruit) en voor ‘s middags een bakje yoghurt of sojamelk met muesli, noten, zaden en fruit. Niet veel anders als het eten dat ik ook altijd mee nam naar school, voordat ik aan de cursus begon, alleen nu alles nog strenger suikervrij dan voorheen. Ik ervaar steeds meer dat deze manier van leven me goed ligt. Van hoofdpijn heb ik geen last meer, ik slaap sneller in dan ik voorheen deed en slaap daarbij ook nog eens dieper en dus beter.

Ondanks dat ik op het moment te weinig slaap heb, voel ik me gedurende de dag fitter dan anders het geval was met meer uren slaap! Merk alleen wel nu al dat ik méér wil dan alleen suikervrij leven. Het lijkt wel een soort besmettelijk ‘virus’ dat begint met een interesse in natuurlijk leven, vervolgens het besluit suikervrij te leven, daarbij meteen ook te gaan letten op het beperken van e-nummers en er vervolgens ook achter komen dat zuivelvrij eten ook zijn voordelen heeft.

Het liefst zou ik alles in één keer toepassen. Als ik iets doe, doe ik het nou eenmaal graag goed! Toch probeer ik me voorlopig vooral even te richten op suikervrij en zo veel mogelijk e-nummer vrij leven. De rest komt dan vast later nog aan de beurt! Kan ik nog even van de (geiten)kaas/yoghurt genieten waar ik stiekem toch wel altijd dol op was. Ben benieuwd voor hoelang dit duurt, ik raak namelijk steeds enthousiaster en steeds meer ‘besmet’ met het natuurlijk leven ‘virus’. Gelukkig is het deze keer een besmetting met een ‘virus’ in positieve zin in tegenstelling tot wat het geval is bij normale virussen :)

Dag 8

Als avondeten hebben we een portie nasi opgebakken in de wokpan zodat we lekker snel klaar waren. Daarna stond namelijk nog een verjaardag op de planning. Eloy, die normaal gesproken graag een stukje gebak eet, heeft net als ik geen gebak genomen en leek daar ook vrij weinig moeite meer mee te hebben (wat ben ik trots!). Wel kwamen er weer vreemde reacties, maar na grondige uitleg maakten deze plaats voor begrip (hoera!). Na de verjaardag nog gauw langs een dorpje in de buurt gereden waar fruitautomaten staan met vers fruit er in (beste uitvinding ooit!). Hier heeerlijke aardbeien en bosbessen gekocht, waardoor mijn dag geweldig werd afgesloten. Ik hartje lekker vers zomerfruit!

Dag 9

Ook vanavond weer een verjaardag op de planning. Ondanks dat het slechts een snel kort bezoekje was, zaten we toch allebei verlekkerd naar de goed uitziende appelcake te kijken. Bij dat kijken is het gebleven, maar eenmaal thuis zijn we toch gauw de kast ingedoken op zoek naar een lekkere suikervrije koek uit de natuurwinkel! Moeilijk momentje goed doorgekomen dus.

Dag 10

Naar deze dag keek ik de hele week al een beetje huiverend uit. ‘s Avonds stond namelijk een feest met als maaltijd koud buffet op de planning. Koud buffet waarbij natuurlijk niet de ingrediënten per product vermeld staan en waarbij vast grote ladingen suiker in brood, vlees en salades verwerkt zullen zijn. Eloy besloot om deze avond een uitzondering te maken en van alles met mate te genieten.

Ik besloot zo streng mogelijk te blijven en te kiezen voor de salades en groentes met de minste dressing, verse vis, slechts een klein stukje donker brood met brie, een lekkere zwarte koffie en verder enkel wat zoute stokjes (zonder suiker, ik heb de verpakking gezien) en mineraalwater. Op de een of andere manier was ik normaal dol op huzarensalade en andere lekkernijen van het koud buffet, maar kon ik nu perfect alles laten staan waarvan ik zeker wist dat er suiker in zat, heerlijk dat overwinningsgevoel achteraf! Heb ook nauwelijks last gehad van het beetje suiker dat ik wél binnen gekregen heb.

Klein detail, vandaag is deel 4 van de cursus binnen gekomen en kwamen we er achter dat álle bloem (dus niet alleen de bekende tarwebloem) in principe net zo geraffineerd is als suiker. Laten wij nou net vorige week speltbloem gekocht hebben om brood mee te bakken. Helaas pindakaas, dat moeten we terug brengen naar de winkel! Ook in enkele andere producten in huis bleek bloem te zitten. De lijst met ‘verboden’ ingrediënten is dus nu nog iets langer geworden, maar ach, positief blijven: het went snel en we weten waar we het voor doen!

Dag 11

Boontje komt om zijn loontje. Eloy had een beetje last van zijn buik vandaag. Waarschijnlijk door de suiker die na een periode van afkicken ineens toch weer zijn lichaam binnen kwam. Gelukkig bleef het bij dat kleine beetje last en had hij er vrede mee. Het eten had hem namelijk goed gesmaakt en het was uiteraard een uitzondering. Vanaf nu gaan we er gewoon weer lekker tegen aan! Zelf had ik nergens last van. Op deze zondag besloten we bovendien om onze broodmachine uit te testen. We kozen voor een volkorenbrood en kwamen er achter dat een eerste keer brood bakken met een broodbakmachine niet lekker ruikt maar behoorlijk stinkt naar nieuwe apparatuur! Het brood was ondanks de geur wél goed gelukt en hebben we deels opgesmikkeld met tahinpasta met daar bovenop plakjes banaan en aardbei, heerlijk!

Dag 12

Vrije dag = sport- en boodschappentijd! Boodschappen doen gaat ons al best makkelijk af, met voor de zekerheid onze lijst met benamingen van suiker en ons boekje met beschrijvingen van e-nummers op zak. De boodschappen vallen nog wel erg prijzig uit tot nu toe. Niet dat biologische producten nou super veel duurder zijn, je hebt tenslotte met minder vaak al genoeg, wat de kosten een beetje in balans houdt. Nee, het probleem is dat ik een keuzeprobleem heb en het liefst zo veel mogelijk in sla en tegelijkertijd wil uitproberen. Heel irritant, hopelijk wordt dit gauw minder! Voor het sporten en boodschappen doen had ik nog lekkere volkoren wraps gemaakt besmeerd met tahinpasta, belegd met banaan, abrikoos, bosbessen en aardbeitjes. Paar minuutjes in de oven en warm serveren met een yoghurtdipje met honing, sesamzaadjes en rozijnen. Smullen!

Dag 13

Quinoa gemaakt en geproefd, lekker, echt een aanrader! Veel verse groenten, wat kipfilet, fetablokjes, olijfjes en sojasaus er doorheen en smullen maar. Snel klaar en toch erg lekker.

Dag 14

Vandaag was een baaldag. Niet dat er iets mis is gegaan, nee hoor, we eten met gemak suikervrij. Ik baal alleen als een stekker dat op tijd naar bed gaan niet goed lukt, ik overdag erg moe ben en dus de hele dag loop te snaaien. Soort negatieve spiraal waar ik nog niet goed uitkom. Daarnaast baal ik ook nog van het feit dat ik nét nu in deze ‘nieuwe periode’ weinig tijd heb om zelf brood te bakken of om nieuwe dingen te proberen. De recepten zijn allemaal zo vreselijk aantrekkelijk en ik met mijn mega keuzeprobleem kan dus niet kiezen wat ik als eerste wil maken.

Kan niet wachten tot we twee weken verder zijn en ik heerlijk kan experimenteren met al het gezonde lekkers dat steeds per bijlage wordt verzonden! Koken moet toch gebeuren, maar om lekkere dingen te bakken heb je vaak nét iets meer tijd nodig. Ben overigens wel heel trots op het feit dat we nu iedere keer netjes koken, ongeacht of we laat zijn of geen zin meer hebben om te koken na een dag werken. Voor de cursus hadden we dan al gauw de neiging om stokbrood met huzarensalade en wat sla te eten of om simpelweg ergens een hapje te gaan eten. Dat is suikervrij een stuk moeilijker, dus besluiten we elke keer om tóch netjes te koken.

Vriendlief

Ook bij Eloy gaat het suikervrij eten goed. Waar hij vroeger nooit de behoefte voelde om spelt, quinoa, brood met pitten of iets dergelijks te proberen, smult hij nu van alles vrolijk mee. Heel fijn om deze cursus samen te doen en niet alleen. Om hem nog enthousiaster te maken (en omdat ik er zelf zo’n zin in had), besloot ik afgelopen week chocolade mousse te maken van avocado, banaan en cacaopoeder gepureerd in de blender, heerlijk! Dus, voor alle dames onder ons die hun vriend/man willen motiveren tot suikervrij eten: maak vooral heerlijke dingen en vertel pas achteraf dat er geen suiker in zit! Wie weet worden ze wel enthousiast :)

Minpuntje aan de cursus

Of er ook een minpuntje aan de cursus kleeft? Zeker weten! Ik baal als een stekker als ik een deel gelezen heb en dan besef dat ik weer een paar dagen moet wachten tot het volgende deel (mét bijbehorende recepten en tips) komt :) Nu moet ik bijvoorbeeld nog 2 nachtjes slapen tot ik deel 6 kan openen…

Linda

Hoi! Mijn naam is Linda. Ik eet biologisch, suikervrij, glutenvrij en gepasteuriseerde zuivelvrij. Ik ben afgestudeerd als gezondheidswetenschapper. Op Voedzo schrijf ik graag over mijn ontdekkingen en tips rondom een gezonde leefstijl in de hoop jullie te inspireren. Kijk voor meer inspiratie ook eens op www.facebook.com/happyhealthylinda of volg me op instagram via @happyhealthylinda!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>