Appelsap: is dat goed of slecht?

Ik drink eigenlijk nooit sap, behalve dan groentesappen. Maar de bekende sappen uit de winkel niet. Als ik dorst heb, dan drink ik water en eigenlijk ook als ik geen dorst heb. Groentesappen drink ik voor een extra groenteboost, al verwerk ik er meestal wel een appel, peer of citroen in. Dit is toch niet te vergelijken met sap uit de supermarkt. Een paar maanden terug was ik ergens, had ik geen zin om water te halen en de appelsap stond voor m’n neus. Het was ‘s avonds en ik had inmiddels een vrij lege maag, en ik drink echt nooit appelsap. De sap was zonder toegevoegde suikers, dus goed genoeg voor dat moment. Een klein bekertje, een kinderportie. En ik kreeg me daar toch een sugar rush van!!! Ik werd helemaal misselijk, slaperig en hangerig. Per direct. Dat doe ik dus ook niet meer!

Gewoon fruit en water toch?

Wanneer mensen me vragen wat ik van sap vind, dan geef ik het volgende antwoord. Natuurlijk bestaan er talloze sappen zonder toegevoegde suiker. En het bestaat dus toch gewoon uit fruit en water? Dat is toch best ok? Fruit bevat veel natuurlijke suiker. Nu ben ik niet één van die mensen die fruit vermijd, want ik kan er goed tegen. Maar ik zou niet aanraden om kilo’s fruit per dag naar binnen te werken, vanwege de natuurlijke (maar toch wel veel) suikers. Nu is dit normaal gesproken geen probleem, want mijn ervaring is dat je onder normale omstandigheden geen 8 stuks fruit per dag naar binnen werkt.

Vezels?

Sap is een zeer geconcentreerd goedje fruit waar ook nog eens de vezels uitgehaald zijn. Dus het eten van een appel en het drinken van appelsap, is absoluut niet hetzelfde. Vezels zijn juist zeer belangrijk voor het constant houden van je bloedsuikerspiegel, en ze zijn prettig voor de darmen. Appelsap kent deze goede eigenschappen dus niet. Wél bevat het alle suiker die in de appel zit. Dus zonder de vezels en met de geconcentreerde suiker, kan sap een behoorlijke suikershot voor je lichaam zijn!

Vezels, vitaminen en mineralen

Natuurlijk weten we allemaal dat geraffineerde suiker gewoon een suikerbiet is, maar dan bewerkt en bewerkt en bewerkt (geraffineerd dus), totdat er een lege witte korrel overblijft zonder vezels, vitaminen en mineralen. Ik schreef net al dat bij sap de vezels niet meer aanwezig zijn. Maar de meeste sappen worden daarna geconcentreerd; het water wordt onttrokken uit het sap. Dan wordt de pulp getransporteerd en de fabriek voegt weer water toe en voila, daar is de appelsap. Dit is dus geen verse sap meer. Ik zou niet durven beweren dat appelsap geen vitaminen meer bevat, want dat zal wel, maar dit is niet vergelijkbaar met de aanwezige voedingsstoffen die in een appel zitten. Daarnaast kun je veel meer appels drinken, dan je appels kunt eten. 5 appel zijn zo gedronken, maar niet zo gegeten. Die natuurlijke rem werkt daar dus veel beter.

Hoeveel appels drink je eigenlijk?

Doordat ik me die keer zo beroerd ging voelen na een klein beetje appelsap, was ik wel nieuwsgierig hoe dat eigenlijk zit met appelsap. Wat zijn de verhoudingen? Hoeveel appels drink je eigenlijk in een klein bekertje appelsap? Ik ging een testje doen.

Ik begon met 1 kilo appels.

11 redelijk kleine Elstar appels

Deze sneed ik in hapbare stukken voor de slow juicer

Toen ging ik juicen en ik kreeg 600 ml uit 1 kilo appels

Dit past net niet in 2 normale sapglazen

En het past in 4 kinderglazen

Hoeveel appels drink je?

Een volwassene drinkt ongeveer 400 gram appels, dus ongeveer 4-5 appels.
Een kind drink ongeveer 2-3 appels in zo’n klein glas.
En dan moet ik er natuurlijk bij zeggen dat dit met een slow juicer is, wat anders werkt dan een sapcentrifuge. Het zal niet veel met elkaar verschillen qua hoeveelheid sap, maar bedenk je dan ook nog eens het concentratieproces erbij. Voor de volledigheid.

Mijn dochter van 1,5 zou zo 2 glaasjes naar binnen kunnen werken in een paar minuten tijd. Dat zou dus ongeveer 5 appels zijn. Maar als ik haar een appel geef, eet ze maximaal één zo’n klein appeltje op, maar meestal minder.
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit 4-5 appels op één dag heb gegeten. Maar ik heb heus wel eens 2 glazen appelsap op. 8-10 appels. Snap je dat sap ervoor zorgt dat je buiten proportie gaat eten/drinken?

Wat drink je dan wel?

Water. ‘Ja, maar… ik lust dat niet’. Tsja, dan leer je het lusten? Met een beetje doorzettingsvermogen ben je binnen de kortste keren een waterfan. Water is gezond, niet belastend, goedkoop, etc, etc. ‘Wat drink je dan als je eens iets anders wil?’ Denk aan een groentesap, groentesmoothie, kruidenthee. Mooie opties!

Sharon Numan

Ik schrijf graag over mijn ontdekkingsreis op het gebied van gezonde voeding, en dan natuurlijk suikervrij, zuivelvrij, tarwevrij, biologisch en zonder toevoegingen. Op degezondemama.nl schrijf ik over natuurlijke voeding voor kinderen & ouderschap.

17 reacties

  1. Mieke   •  

    Hoi, ik drink ook nog wel eens om eens wat anders te drinken (bron)water met een beetje citroensap erg lekker en verfrissend. Net spa citroen maar dan gezonder!

  2. Miriam   •  

    Ik weet niet of dat wel klopt wat je zegt. Als je appelsap zonder suiker uit de winkel koopt, zit daar volgens mij toch iets van suiker in. Het sap wordt verhit, de smaak is er dan uit en wordt dan weer op smaak gemaakt met .?. . Dit hoeven ze dan niet te vermelden, dus staat er ‘zonder toegevoegde suiker’. Anders zou sap uit de winkel niet altijd hetzelfde smaken… Ooit een keer gehoord, maar weet helaas niet precies hoe het zit!

    • sharon   •     Auteur

      Je hebt heel veel verschillende soorten sappen, de verse sappen en bijv de sappen uit concentraat. Volgens mij wordt deze laatste maar verhit tot 25 graden, waarbij voor zover ik weet geen smaak verloren gaat, alleen het water wordt eruit gehaald. Vervolgens doen ze er in de fabriek weer water bij, maar dat kan natuurlijk in elke verhouding die ze maar willen (mierzoet of waterig, eerder de eerste).
      Maar waarom zou de smaak eruit gehaald worden? En de natuurlijke suiker? Wat hou je dan over in het concentraat? Niets toch?:) Het water wordt er namelijk zeker weten uit gehaald, om het te concentreren. Wat blijft er dan nog over zonder smaak en suiker ;)

      • Renate   •  

        De smaak wordt er wel uitgehaald. Bij het verhitten, voor betere houdbaarheid, gaan de aroma’s verloren. Deze worden er dus voor verhitten uitgehaald en later weer toegevoegd.
        Extra suiker voegen ze niet toe, dit is puur de suiker uit de appels zelf (wat ook ruim voldoende is). Zouden ze dat wel doen, moet dat vermeld worden op de verpakking en is het geen sap meer, maar nectar o.i.d.

  3. Wilma   •  

    Mooi stukje, ik vroeg het mijzelf ook af.
    Ik heb zelf een keukenmachine, merk dat deze moeite heeft met het maken van smoothies en wil ook een slowjuicer of sapcentrifuge gaan aanschaffen.

  4. Heleen   •  

    Ik las laatst ergens dat een glas appelsap uit pak net zoveel suiker(s) bevat als een glas cola…

  5. Marieke   •  

    Ik heb inderdaad gelezen, dat ze bij het toevoegen van water aan het concetraat, ze minder water toevoegen dan eruit is gehaald om het zoeter te laten smaken.

    • sharon   •     Auteur

      Ja dat is ook mijn vermoeden, want dat staat natuurlijk nergens op het etiket ;) Maar dat klinkt wel logisch :)

  6. Agne   •  

    makkelijke rekensommetje: 1 middelgrote appel heeft 17,4 koolhydraten, dat iz min vezels dus alleen suikers, 4 koolhydraten worden in onze lichaam naar 1 teelepel suiker omgezet dus als je 10 appels opdrinkt je hebt 43,5 teelepels suiker binnen. En vitamintjes gaan met vezel ervan uit

  7. Diede   •  

    Wij drinken altijd Flevosap. Dat is pure appelsap, toch????

    • sharon   •     Auteur

      Volgens mij is dat geen geconcentreerde sap, maar voor details zou ik de website checken of de leverancier vragen :)

  8. ewk   •  

    Zit in balsamicoazijn suiker? Een paar druppeltjes daarvan in een glas water is ook erg lekker!

  9. L   •  

    wat ik zelf ook wel fris vind smaken is citroenrasp met munt en water. als ik een citroen gebruik, bewaar ik eerst de rasp (altijd handig) en blaadjes munt heb ik wel eens over van iets anders. muntblaadjes beetje kneuzen of in vijzel en gewoon koud of gekookt water erop. inschenken natuurlijk met een zeef en dan heb je eens iets anders dan water, koffie, thee, maar wel een smaakje!

  10. jan de jonge   •  

    beste sharon

    ik ben het totaal niet eens met het gene wat jij schrijft appelsap kun jij misschien niet zo goed verdragen misschien door een allergie of wat het bij jou ook wezen mag als je dit schrijft dan weet je waarschijnlijk niet wat appel sap wel biolochische inhoud ik verwijs je dan om eens een keer het boek van andreas moritz te lezen en zeker het stukje over reininging van darmen en lever en zeker niet onbelangrijk het dieet met appelsap , velen gingen mij voor
    en vielen door dit appelsap dieet gemiddeld 3,5 kg per week af dus ik en veel andere mensen
    delen jou ervaring absoluut niet.. vr gr jan de jonge

    • sharon   •     Auteur

      Hai Jan, prima toch? Geloof vooral wat je wil geloven!
      Ik heb het hier trouwens niet over of je afvalt van een appelsapdieet (lijkt me logisch dat dat wel gebeurt) en ik heb het ook niet over een tijdelijke reiniging. Ik heb het over die liters die de gemiddelde NL wekelijks zomaar wegdrinkt naast die kilo’s ongezond eten, zonder ooit over na te denken wat het eigenlijk is. Ik heb geen allergie of intolerantie. Veel mensen die bewust en gezond eten, zonder geraffineerde suikers, ervaren een bloedsuikerdip na het drinken van appelsap. Thats all.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>