Van suiker word je niet dik. Of wel? Wat?

Van suiker word je niet dik. Of wel? Wat?
7 november 2016 sharon
Categorie: Gezond eten, Suikervrij

Suiker kan leiden tot overgewicht. Dit betekent niet dat je van suiker sowieso dik wordt. Het betekent dat wanneer je teveel suiker eet, je een grotere kans hebt om overgewicht te krijgen of te hebben, dan wanneer je niet teveel suiker eet. Suiker maakt dus niet standaard dik. En tevéél suiker maakt ook niet standaard dik, maar je hebt wel een grotere kans om te dik te zijn of te dik te worden. Dit verklaart ook waarom buurvrouw x en vriendin y heel veel suiker eten, en toch graatmager zijn. Je wordt niet per se dik van suiker, en ook niet van teveel suiker. Maar het kan wel. 

Waar word je dan wel dik van?

Je komt aan wanneer je teveel eet. En je eet teveel, wanneer je meer energie binnenkrijgt dan je verbruikt. Dit is afhankelijk van een heleboel factoren, waaronder jouw lichaam, je spijsvertering, beweging, je gezondheid en je emotionele gezondheid.

Het wordt vaak genoemd dat je aankomt wanneer je meer eet dan je verbruikt, en soms voelt het te simplistisch. Toch, uiteindelijk, komt het daarop neer. Dat betekent niet dat het een kwestie is van meer bewegen of minder eten (en soms wel), het is een heel persoonlijk iets. Als je bijvoorbeeld veel gedieet hebt, is er een kans dat je lichaam ‘langzamer’ geworden is, waardoor je normale gewicht hoger ligt dan je zelf zou willen. Zo zijn er vele redenen waarom mensen moeilijk afvallen. Het kan zeker zijn dat een persoon met overgewicht minder eet dan een persoon zonder overgewicht, waarbij ze evenveel bewegen, en toch heeft de één overgewicht en de ander niet.

Ik ben me ervan bewust dat overgewicht een complex iets is en dat ik een heleboel vlakken niet raak hier. Alsjeblieft, voel je niet beledigd, ik snap dat het simplistisch geschreven is en dat het soms veel ingewikkelder is. Als je echt persoonlijke hulp wilt met het zoeken van een gezonde balans in jouw gewicht, kun je dat met een specialist bespreken. Alleen op deze manier kun je persoonlijk, op maat gemaakt advies krijgen over jouw situatie en een volledig plaatje krijgen.

Suiker en je gewicht

Het is een goed idee om niet teveel suiker te eten wanneer je overgewicht hebt, en ook in het algemeen, zodat je geen overgewicht krijgt. Als je suikerbewust wilt eten vanwege je gewicht, is dat een slimme keuze. Producten met veel suiker maken het vaak lastiger om een gezonde levensstijl te volgen, het kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je meer eet dan je nodig hebt.

Wat echter niet werkt, is het beginnen als een soort dieet, zoals je elk ander dieet zou zien. Een dieet betekent dat je gewoon een bundel met regels volgt, in dit geval over suiker, en dat dit een soort wetten worden. Er is een kans met diëten dat je suiker juist heel erg gaat craven, je gaat er heel erg naar verlangen, omdat je het jezelf verbiedt. En als je dan een keer een ‘misstap’ maakt, je dieet helemaal in elkaar valt, je nog meer suiker gaat eten en dat opgebouwde verlangen er in één keer uitkomt. Dan, de volgende dag of de volgende maandag, begin je ‘opnieuw’ en ga je weer je wetten volgen, in de hoop af te vallen. Zo werken alle diëten en je zult waarschijnlijk exact hetzelfde effect krijgen als wanneer je dieet, en dat is niet wenselijk, ook is het niet blijvend.

De beste manier om dit te doen, is het bewust omgaan met suiker te zien als iets wat goed is voor je gezondheid. Het is echt beter voor je gezondheid wanneer je suiker mindert. Dit betekent niet dat drama losbarst als je wel een keer iets eet, of als je even een week wat meer gegeten hebt. Het gaat erom dat je leert gezonde gewoonten toe te passen, en dat die gezonde gewoonten vanuit zichzelf niet zoveel suiker bevatten. Dat je leert nieuwe gewoonten te creëren, goede producten en maaltijden te kiezen, die goed zijn voor je gezondheid. Dat je die nieuwe gewoonten ook leuk vindt, dat je ervan geniet en dat je het lekker vindt. Dat er geen regels of wetten gelden, maar vooral goede gewoonten. Als je een keer iets anders doet, dat dat niet erg is. Je hebt tenslotte goede gewoonten, zodat je af en toe iets anders kan doen.

Voordelen van een goede balans met suiker

  • Met teveel suiker heb je meer kans op overgewicht. Suikerbewust eten vermindert dat risico.
  • Teveel suiker kan leiden tot gaatjes in je tanden. Suikerbewust eten vermindert ook dit risico.
  • Suiker kan je meer doen eten dan je nodig hebt. Bewust met suiker omgaan geeft je meer kans op succes in juiste hoeveelheden en gezonde keuzes voor je voedingspatroon. De kans is ook dat het minder moeite kost. Overigens kan deze factor meer psychisch zijn dan lichamelijk :)
  • Energie die je binnenkrijgt met suikerrijke voedingsmiddelen, kun je niet meer besteden aan voeding met meer voedingsstoffen.
  • Je hebt minder kans op ‘hang’ naar zoet, alleen een gezonde trek in iets zoets, waarbij fruit al voldoende kan zijn.

Mijn persoonlijke tips voor een gezond gewicht

Dit is mijn enige tip over iets wat je niet moet doen. Ga niet op dieet. Diëten bewijst keer op keer dat het niet werkt, dat mensen wellicht afvallen, maar uiteindelijk het gewicht ook weer aankomen, en soms een beetje meer. Een dieet neigt erg naar het denken van ‘dit mag ik allemaal niet meer’. Dit is voor de meeste mensen geen fijne gedachte en kan er zelfs voor zorgen dat je al die dingen juist heel erg wilt, elke dag, de hele dag. Het proces van diëten voegt niks toe aan goede gewoonten in je dagelijks leven. Meer info, bekijk Food Freedom.


Wil je de baas zijn over je suikerinname? Doe onze cursus!


Nu mijn belangrijkste tip over wat je wél kunt doen. Het is niet de enige tip, maar wel mijn meest favoriete op dit moment: LEEF!

Leef als iemand die gezonde gewoonten toepast. Eet wanneer je honger hebt. Eet alleen wanneer je honger hebt. Stop wanneer je verzadigd bent. Bedenk een gezond ontbijt wat je lekker vindt. Bedenk gezonde lunches die je lekker vindt. Bedenk gezonde avondmaaltijden waar je van geniet. Maak die. Bedenk tussendoortjes die je lekker vindt. Bedenk welk fruit je lekker vindt of welk fruit je wilt leren eten. Bedenk hetzelfde voor groenten. Bedenk welke vorm van beweging je leuk vindt. Bedenk wat toepasbaar is in je leven en in je schema. Bedenk dat het vooral belangrijk is dat je van die vorm van beweging kunt genieten, dat het je een gevoel geeft dat je leeft, iets wat je blij maakt, rustig, ontspannen, of juist ontzettend veel zweet, wat je ook zoekt, doe dat! Doe dingen die je leuk vindt. Heb hobby’s en maak er tijd voor vrij. Ontwikkel jezelf. Doe dingen waar je van geniet, zonder dat het een doel heeft. Geniet van je werk, van je kinderen, van je vrienden en familie. Wees dankbaar voor wat je hebt en zeg dat ook dagelijks hardop. Nodig mensen uit om te eten. Maak dagtripjes. Bezoek mooie natuur waar je van houdt. Houd je van het strand? Ga naar het strand. Houd je van het bos? Ga naar het bos. Ontdek wie je bent en welke dingen je goed kunt. Trek kleren aan waar je blij van wordt. Zoek kleuren uit die je blij maken. Maak je huis zo dat je binnenloopt en je direct ontspannen, rustig en goed voelt. Houd van jezelf. Accepteer jezelf. Kijk naar de dingen die je goed kan. Weet je ze niet? Vraag mensen om je heen. Andere mensen zien dat namelijk wel. Geef complimentjes aan anderen. Doe boodschappen voor je zieke buurvrouw. Met andere woorden, help. Doe leuke dingen voor anderen. Deal met onzekerheden en angsten (evt met specialist). Doe meer leuke dingen voor anderen.

Met andere woorden, kruip uit je spiegel en ga van de weegschaal af, en LEEF!

0 reactie

  1. Joyce 2 maanden geleden

    Amen! :-)

  2. Rianne 2 maanden geleden

    Wow! Geweldig mooi geschreven, Sharon! Jouw meest favoriete tip van dit moment is zo waar, maar tegelijk zo moeilijk… Maar dit stukje is voor mij zeker weer een stapje richting herstel… jij weet wel waarvan! Liefs!

    • Auteur
      sharon 2 maanden geleden

      Haaa Rianne, ik geloof in je! <3

  3. Annemiek 2 maanden geleden

    Helemaal mee eens! Ik was ooit mager door dieeten, maar wist dat ik zó weer kon aankomen omdat ik zo weinig at, en mijn lichaam zo op reservestand stond, dat elke twix twee kilo meer inhield. Ik leefde een strak regime en was alleen maar in gevecht met mezelf en hield anderen op afstand. Toen wilde ik gezond worden omdat ik wilde gaan dansen, wat eerste resulteerde in drie jaar binge eating, maar omdat ik meer energie kreeg merkte ik dat het steeds leuker werd om te dansen en theater te spelen. Nu eet ik normaal en oefen ik door de weeks allemaal leuke musical dansjes waar ik mee bezig ben en ik zie er slanker/fitter uit dan voorheen (ik ben dan wel 8 kilo zwaarder maar dat komt omdat ik eerst al mijn spieren kwijt was). Ik heb spijt dat ik ook aan een dieet begonnen ben en zou iedereen ervoor willen waarschuwen. :) Maak van je eigen lijf geen gevangenis…! leef en hou van jezelf, no matter what your size is

    • Auteur
      sharon 2 maanden geleden

      <3 mooi gezegd

  4. rachel 2 maanden geleden

    Vooral het feit dat je door loze voeding je lichaam geen vullende voeding meer kunt geven vind ik persoonlijk een goed argument om suiker als een extraatje te zien en niet als een onderdeel van je menu. Hoe moeilijk het soms is om zoetigheid te laten liggen. Al kan ik dit veel makkelijker als ik sowieso minder suiker eet. Maar helemaal zonder kan ik niet is mijn ervaring.

  5. Marion 2 maanden geleden

    Lieve Sharon, je berichten inspirerenmij. Je weet waar je over praat en doet dat met enorme passie. Ik herken je verhaal hierboven en heb gemerkt dat het makkelijker is geworden om suiker als extra te laten staan door zoveel mogelijk vers te eten. De eerste keer nee zeggen tegen gebak is de moeilijkste. Daarna wordt het makkelijker en gaan mensen het ook als gewoon zien. Ik kijk uit naar je volgende stukje inspiratie.

    • Auteur
      sharon 2 maanden geleden

      Hai Marion, dankjewel voor je ontzettend lieve berichtje!! 😀

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De vernieuwde e-cursus Bewust met Suiker nu 25% korting met de code: BEWUST
meer informatie!