Vitamine C in je voeding

Iedereen kent deze vitamine erg goed. Je moet meteen aan sinaasappels denken toch? Vitamine C zorgt voor een goede weerstand, goede opname van ijzer, goede wondgenezing, vorming van bindweefsel en het beschermt tegen vrije radicalen.

Een tekort aan vitamine C

Een tekort aan vitamine C leidt tot een verminderde weerstand, vermoeidheid, slechte wondgenezing, bloedarmoede en scheurbuik.

Vitamine C in je voeding

Vitamine C komt zeker niet alleen uit sinaasappels. Sterker nog, andere groenten en fruit bevatten meer vitamine C, zoals paprika, broccoli en bessen. Verder vindt je vitamine C nog in veel ander groente en fruit en peulvruchten.

Vitamine C is gevoelig voor verhitting. Eet daarom de bovenstaande groenten of fruit rauw, zodat je optimaal profiteert van de vitamine C voorraad! Bijvoorbeeld met een groentesmoothie!

Sharon Numan

gezond eten - gezond leven - (poging tot) fitmom - kookboekauteur -natuurlijk ouderschap - woont in California

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>