Candida, wat is het en hoe kom je er vanaf?

Onze darmen zijn de basis voor ziekten in het gedachtegoed van de natuurgeneeskunde. En dus voor gezondheid is mijn simpele redenatie. De darmen hebben een functie om het voedsel wat er binnen komt te verteren. Maarrrrrrrrr… de darmen hebben ook een beschermingsfunctie tegen voedsel wat niet goed is voor ons.

Je wordt beschermd tegen bedorven voedsel!

Dat begint al in de mond: iets wat niet lekker is spugen we het liefst uit. Eigenlijk begint het dan in onze neus: we ruiken of voedsel bedorven is, misschien begint het dan zelfs met de ogen: want soms kunnen we zien dat het bedorven is…. Het kan ook een bescherming zijn voor een teveel aan voedsel, want wie herkent niet het kokhalzen, als je teveel gegeten hebt en toch door eet?

Overgeven en diarree

In de maag vind ook een selectie plaats: als het eten “niet goed valt” moeten we overgeven. Wordt het eten opgenomen in de darmen en blijkt dan pas dat het niet goed is, dan kan het zijn dat het lichaam reageert met diarree. Allemaal heel helder, heel duidelijk en herkenbaar. Dit snapt ook iedereen.

Onschuldig gist, candida

In de darmen bevinden zich allerlei bacteriën en enzymen die zorgen voor een goede vertering, afbraak en opname van voedsel vanuit de darmen in de bloedbaan. Eén van die beestjes heet Candida, in vredige tijden een gist. Als we al die beestjes op een plaatje zouden kweken, werden we vies zijn van onszelf, denk ik. Maar goed, we hebben ze nodig. Zolang die bacteriën in een juiste samenstelling in de darmen zijn, is er niets aan de hand en kunnen we met gemak een keer verkeerd voedsel eten bij de BBQ. Lastig, maar niet onoverkomelijk.

Candida: de schimmel!

Door diverse omstandigheden kan het zijn dan de samenstelling van deze bacteriën verandert, bv door antibiotica, door corticosteroïden, door verkeerde voedingsgewoonten. De vredelievende gist Candida kan zichzelf dan omtoveren tot schimmel Candida en dat is een duivel. En dat gebeurt niet zo helder en herkenbaar.

Alsof je een kater hebt

De schimmel Candida maakt gaatjes in de darmwand en kan door die gaatjes naar buiten glippen (buiten de darm is in het lichaam). Het afweersysteem zal die Candida afbreken, maar als dat niet meer lukt, dan kan dat tal van klachten veroorzaken. Van die vage klachten, waar niemand wat mee kan, maar die er wel degelijk zijn. Bovendien produceren Candidaschimmels zelf afbraakstoffen en die maken dat iemand zich voelt alsof die een kater heeft.

Je kunt zo snel in een vicieuze cirkel terechtkomen, waardoor de klachten steeds erger worden. Ook in de darmen kunnen de klachten verergeren, waardoor allerlei gevoeligheden ontwikkeld kunnen worden, bijvoorbeeld voor gluten en lactose. Candida kun je bijvoorbeeld ook herkennen in zwemmerseczeem (tussen je tenen), vaginale infecties, jeuk over het hele lichaam en kalknagels.

Anti-candida middelen en voeding

Een goede behandeling van Candida heeft wonderlijke resultaten. Anti-candida middelen in combinatie met een Candida vijandige voeding en geduld. Voedingsadviezen die ik geef, zijn grofweg:
-suikers laten staan, soms zelfs ook van fruit;
-geen schimmels en gisten (denk ook aan gefermenteerde producten, brood, bier);
-geen chemische toevoegingen;
-algemene gezonde richtlijnen aanhouden.

Ook jij bent het waard

Vaak worden nog supplementen voorgeschreven om tekorten weer in te halen. Reguliere artsen zullen Candida niet erkennen, maar de natuurgeneeskundige artsen wel. Laat je niet ontmoedigen, ga de strijd tegen Candida aan! Het is de moeite waard en tenslotte: jij bent het waard!

Karin

5 reacties

  1. Jouke   •  

    Hoi Karin, lees deze nu pas. Candida kun je ook verhelpen met bioresonantie, heb ik gehoord van anderen. Voor zover ik weet de enige type behandeling die hiervoor echt werkt. Echter kennen de meeste huisartsen bioresonantie niet….maar op internet kun je er genoeg over vinden. Groetjes!

  2. L   •  

    Hoi Karin,

    Wij kijken bijna dagelijks op jouw site! Zoveel waardevolle informatie en tips.
    We hebben al veel mensen doorverwezen naar jouw site! :D
    Helaas heb ik ook candida en dysbiose.
    We zijn al een tijdje opzoek naar een recept. Graag wil ik een keer een muffin of een simpele koekje maken, als extra’tje. Alleen ik mag geen fruit, zoetigheden etc.
    Heb je misschien een receptje voor mij met cocosmeel?

    Bedankt en we gaan weer verder neuzen op je site! :D :D :D

  3. Mariska   •  

    Hier ook weer last van candida. Ik gebruik de site van pilliewillie veel voor tips etc. Ook is het belangrijk om voedingssupplementen te nemen die de candida helpen bestrijden (bijvoorbeeld Mycopryl, lijnzaad, pillen tegen verzuring etc). Want alleen met het dieet lukt het vaak niet. Maar alleen pillen zonder dieet ook niet :).

    Het hangt trouwens heel erg af of jouw candida reageert op dingen als champignons, gisten en schimmels (zuivel). Dat is bij mij niet het geval. Ik eet dus suikervrij en zoveel mogelijk glutenvrij. Maar af en toe een volkoren boterham kan best (want volkoren wordt minder snel in suiker omgezet dan tarwe). Verder oppassen met sommige fruitsoorten die snel omgezet worden in suikers, zoals bananen (hier zit ook nog veel zetmeel in). Dus ik eet alleen grapefruits, groene appels en mandarijntjes. Ook ben ik zuinig met dadels en rozijnen. Vooral zonder banaan is lastig bij het maken van koekjes etc, maar ik vervang het dan weleens door boter.

  4. Maxime   •  

    Hoi Karin,

    Ik was even aan het doorklikken op jullie site en kwam op dit artikel uit.

    Ik heb een vermoeden dat ik dit wel eens zou kunnen hebben. Ik heb geen darm- klachten. Bij stress wel maag klachten. Maar het is voornamelijk mijn huid, nagels, hoofdhuid etc. Vooral richting winter zit ik bijna elk jaar aan een behandeling itraconazol vast van de huisarts, voor de giga jeukende plekjes. Niks anders helpt. De huisarts doet het af als ” de een heeft er meer last van dan de ander” en dit heb ik eigenlijk altijd voor lief genomen. Maar het geschetste plaatje komt me toch zo bekend voor dat er een alarm bel gaat rinkelen.

    Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed waar te beginnen om dit vast te stellen & wat er tegen te doen. Hellup?!
    Je noemde het consumeren van gefermenteerde producten verminderen. Betekend dit dan geen kefir etc?Ik vind het heel moeilijk te bepalen wat het is waar de “candida in mijn lijf” dan op reageert qua producten. Het enige waarbij ik echt iets merk is als ik teveel suiker of brood eet. Dan wordt ik allergischer dan normaal.

    Alvast bedankt! Groet

    • sarinah   •  

      Hi, ik heb ook candida, de huisarts heeft het ook afgedaan als niets. Een tijd geleden kwam ik een hele goede test tegen, op bijna alle symptomen kon ik “ja” antwoorden. Toen werd het mij wel duidelijk. Continu ben je de symptomen aan het bestrijden, geeft de huisarts je middeltjes mee en wordt je gewoon niet serieus genomen. Veel mensen hebben last van candida, de één alleen erger dan de ander. Ik ben nu begonnen met kefir, een gezond drankje met de juiste gisten en bacteriën. De kefir zou zich voeden met de candida, en het voedt en herstelt je darmen. Je hebt twee varianten, water en melkkefir. Melkkefir maakt lactase aan wat je helpt om lactose te verwerken, ook wordt de lactose uit de melk afgebroken.. Waterkefir breekt suikers af, voedt zich daarmee. Verder eet ik vrijwel geen koolhydraten, op mijn gezonde pure fruitsap in de ochtend na dan. Ik heb van alles geprobeerd om mijn lichaam gezond te krijgen, werd er gefrustreerd van, want ik at zo gezond en voelde mij continu ziek. Ik ben ook heel veel aangekomen. Nu verdwijnen de symptomen heel geleidelijk, begint mijn lichaam rustig te worden en voel ik mij steeds gezonder. Ik heb dit trouwens op aanraden gedaan van een vriendin, haar moeder heeft in hetzelfde schuitje gezeten als ik. De eerste paar weken voelde ik mij trouwens juist minder gezond, daarna verdwenen de klachten langzaam aan. Misschien een handige tip.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>