Chia zaad bij zwangerschap, borstvoeding en voor kinderen

Chia zaad bij zwangerschap, borstvoeding en voor kinderen
3 september 2013 sharon
Categorie: Voeding, Zwangerschap

chia zaadHoud jullie vast, gezondemama’s. Er gaat een hele reeks volgen over superfoods – wat het zijn (maar dat kun je overal lezen) dus vooral of je het tijdens zwangerschap, lactactieperiode en voor kindjes mag gebruiken. Superfoods wordt veel aangeprezen en de meeste mamalezers kennen ze denk ik wel. Toch is enige voorzichtigheid op zijn plaats en kun je niet zomaar van alles in je mond stoppen, zonder het eerst even goed te onderzoeken. Ik ben zelf heel terughoudend in het geven van superfoods aan mijn dochter. Misschien onterecht, maar ik volg mijn gevoel hierin dat ik voorzichtig wil zijn. Daarnaast – heel veel superfoods zijn best vies, en mijn dochter eet geen vieze dingen 😉 Ik wil er graag bij zeggen dat ik mijn informatie baseer op mijn eigen ervaring en het lezen van 100.000 websites over deze onderwerpen, fora, blogs, etc etc. Ik ben geen arts en je bent verantwoordelijk voor je eigen zoektocht hierin :)

Wat is chia zaad?

Allereerst, wat is chia zaad en waarom is het een superfood? Overigens, iets wordt een superfood genoemd als het zeer hoge concentraties aan bepaalde voedingsstoffen bevat. Ons lichaam houdt van voedingsstoffen en een superfood bevat er dus veel van. Chia zaad wordt al eeuwen gegeten door de Maya’s, Inca’s en Azteken. Nu verschijnt het in grote getalen in onze (bio) supermarkten.

Gezonde voedingsstoffen in chia zaad

Chia zaad bevat veel omega 3 vetzuren. Daarnaast zitten de zaden vol antioxidanten en mineralen, waaronder calcium, fosfor, magnesium, mangaan, koper, zink, ijzer, niacine. Daarnaast bevatten ze vezels.

Chia zaad tijdens de zwangerschap

Dat mag. Chia zaad is een goede aanvulling op je voeding, vanwege alle voedingsstoffen. De omega 3 vetzuren zijn heel belangrijk, maar iets lastiger binnen te krijgen door je vette vis, omdat je als zwangere wordt gewaarschuwd voor kwik dat in vis aanwezig is, maar ook voor rauwe vis en vis dat vacuüm verpakt wordt. Toen ik zwanger was, at ik hierdoor nauwelijks vis, alhoewel er veel gezonde elementen zijn. Chia zaad is een goede vervanging. Ook vanwege de vele mineralen. Tijdens een zwangerschap kun je genoeg mineralen gebruiken, omdat je lichaam ook veel vraagt. Ideaal!

Let op!

Overigens vind ik (persoonlijk) een eetlepel per dag wel voldoende. Let altijd op je lichaam, er zijn mensen met een overgevoeligheid voor chia zaad en de verschijnselen zijn misselijkheid, diarree, overgeven. Mensen hebben er vooral last van in de ochtend op nuchtere maag. Mocht je dit hebben, zou ik het niet eten, om duidelijke redenen 😉 Ik heb hier zelf last van op de vroege ochtend, maar af en toe in een taart kan geen kwaad bij mij. Laat het je niet afschrikken, de meeste mensen hebben totaal geen reactie 😉

Chia zaad bij borstvoeding

Ik vind het altijd vrij grappig als er op dit soort producten staat *raadpleeg een arts bij borstvoeding* Uhu. Alsof mijn arts weet wat chia zaad is. Tsjie-a wat? Ik zie ook al een gesprekje op het consultatiebureau voor me. Anyway, officieel moet je dus de arts raadplegen. Ik heb het zelf wel gebruikt tijdens lactatieperiode en via Google kom ik geen vreemde dingen tegen. Veel mensen zijn voor. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen grootgebruiker ben, maar ik gebruik het af en toe.

Chia zaad bij kinderen

Wij eten zelf niet zoveel chia zaad en ik voeg het ook niet dagelijks toe. Chia zaad is wel geschikt voor kinderen en veel sites zijn enthousiast over het gebruik. Een schepje per dag is voldoende. Je kunt er allerlei spannende dingen mee doen, bijvoorbeeld toevoegen aan zelfgemaakt chocolade, je kunt er taarten mee maken, toevoegen aan ontbijt, smoothies, etc.

Latere edit: een terechte opmerking van lezeressen: chia zaad werkt bloedverdunnend en bloeddrukverlagend. Hier moet je rekening mee houden wanneer je zwanger bent. Bedankt lieve mensen, voor de aanvulling!

0 reactie

  1. Ilona 3 jaar geleden

    Hoi Sharon,

    Ik lees altijd graag je blogs. Ik heb wel even een vraag/opmerking over chia zaadjes tijdens de zwangerschap. Sommige onderzoekers rapporteren dat chia zaadjes bloedverdunnend zouden werken en daardoor ook bloeddrukverlagend zijn en dat het daardoor wellicht niet goed is om te nuttigen tijdens je zwangerschap.

    • Auteur
      sharon 3 jaar geleden

      Hai Ilona!
      Bedankt voor de waardevolle aanvulling! Dat klopt inderdaad, nu is het per persoon verschillend, maar als je al een lage bloeddruk hebt bijv. dan is t een overweging om niet te nemen idd. Ik zal het ook nog even aanvullen in mijn artikel, wel belangrijke info. Bedankt voor je scherpe reactie! :)

  2. Ruth 3 jaar geleden

    Hoi Sharon,
    Je hebt een erg leuke website met veel interessante weetjes, ook voor een verloskundige als ik.
    Ik lees net je artikelen over de superfoods tijdens de zwangerschap, borstvoeding en voor kinderen. Bij chiazaad is er inderdaad onduidelijkheid over het effect op de bloeddruk en of het bloedverdunnend is. Hierdoor is mijn advies om het tijdens de zwangerschap in zeer geringe hoeveelheid te gebruiken. Veel zwangeren hebben last van een sterk wisselende bloeddruk, waardoor ze snel van hun stokje gaan. Mocht je dan pas starten tijdens je zwangerschap met het gebruik van chiazaad, kan dit verergeren. Daarnaast moet je bloedverdunners, natuurlijk of synthetisch in de meeste gevallen voorkomen tijdens de zwangerschap.
    Als zwangeren mij om advies hierover vragen, stel ik eigenlijk altijd voor om het nu juist nu niet tijdens de zwangerschap ermee te beginnen. Je lichaam heeft al veel veranderingen te verwerken. Dus in het algemeen: mocht je iets in je voedingspatroon willen veranderen, doe het dan voor je zwangerschap of een paar maanden erna. Wil je echt al beginnen tijdens de zwangerschap of lactatie, doe het dan in hele kleine stapjes en breng hiervan de verloskundige en/of gynaecoloog van op de hoogte.

    • Auteur
      sharon 3 jaar geleden

      Hai Ruth, bedankt voor je aanvulling! Dat klinkt inderdaad logisch :) Wat ontzettend leuk dat verloskundigen hier ook mee bezig zijn!!!!! 😀 Ik had tijdens mijn zwangerschap een zeer lage bloeddruk, dus ik zou er zelf inderdaad erg goed op letten, nu zit chia zaad niet echt in mijn dagelijkse eetpatroon, dat scheelt :)
      Erg bedankt voor je aanvulling, ontzettend leuk!!! 😀

  3. M. 3 jaar geleden

    Hoi,

    Ik ben me aan het inlezen over superfoods. Ben een bv-gevende moeder van 2 jongens onder de 2, dus heb ik vooral een steuntje in de rug nodig bij vermoeidheid en wat extra weerstand. Ik heb om te beginnen met mijn zoektocht hennepzaad, macapoeder en spirulinapoeder gekocht, ik hoop dat het me gaat bevallen!

    Na het lezen van je bovenstaande post vraag ik me alleen af; Wat bedoel je met “een schepje”?

    • Auteur
      sharon 3 jaar geleden

      Hai! Meestal zit er een schepje in de potjes, ongeveer een eetlepel :)

  4. Merel 1 jaar geleden

    Ik vraag me af of chia-zaad niet remmend werkt op de borstvoeding. Het is familie van de mint- en salieplant. Die staan erom bekend dat het de melkklieren remt melk te produceren! Ik kan op het web daar nog niets over vinden. Maar voorzichtigheid is wel geboden lijkt me inderdaad.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

Moe van het plannen van je avondmaaltijden? Laat ons het voor je doen!
meer informatie!