‘Reset’ week dag 5: beweeg

‘Reset’ week dag 5: beweeg
6 januari 2017 sharon
Categorie: Wellness

In de reset week is het een mooi moment om stil te staan bij beweging. Beweging is zo belangrijk voor een goede gezondheid, en je kunt het doen zoals jij het leuk vindt. ‘Vroeger’ ging ik bewegen zodat ik af ging vallen, maar dat interesseert me inmiddels niet, dat is geen goede reden voor mij om te bewegen.

Bewegen is gezond

Sommige dingen hebben we zo vaak gehoord, dat je eigenlijk immuun wordt voor wat er eigenlijk gezegd wordt. Zoals: bewegen is gezond. Dat weten we allemaal wel en het zinnetje op zichzelf doet gewoon niet zoveel voor de meesten van ons. Toch is bewegen echt gezond, ook al ben je immuun geworden voor de informatie. Mensen die regelmatig bewegen (het maakt niet uit hoe ze eruit zien, wat ze doen, hoe hun eetpatroon is, wat hun gewicht is, etc) zijn gezonder dan als ze dat niet zouden doen.

Eerst dacht ik altijd dat je moet bewegen als je wilt afvallen, maar de grootste reden is dat het gewoon ontzettend goed is voor je gezondheid. Als je het ook nog eens doet op een manier waar je van geniet, dat kan het zoveel bijdragen in je leven. Je voelt je energieker, beter, frisser, en het is dus gezonder.

Die spieren en dat lichaam van je willen bewegen. Of jij dat achter een stofzuiger doet, met je kinderen in het park, een lekker rondje fietst of naar de sportschool gaat, dat maakt voor je gezondheid dus niet zoveel uit.

Belangrijk is dat jij het leuk vindt, dat het past in je leven, en dat er regelmaat inzit. Spannender dan dat is het gewoon niet.

Krachtttraining

Natuurlijk zijn er dingen die slim zijn om te doen. Zo is krachttraining echt slim om te doen, omdat je veel profijt zult hebben op lange termijn als je spiermassa niet afneemt maar toeneemt (of gelijk blijft, in elk geval).

Op dit moment doe ik weinig krachttraining, want ik ben 30 weken zwanger en laat me met rust. Dit ga ik daarna wel weer oppakken, omdat ik de meerwaarde zie van krachttraining. De meerwaarde is dat ik het fijn vind iets ‘sterker’ door het leven te gaan. Zodat het leven waar ik zo van geniet, een stukje makkelijker is vanwege goede spiermassa. Tijdens hikes, wanneer ik boodschappen doen, en mijn kinderen overal heen sleep. De meerwaarde is voor mij. De meerwaarde is voor mij dus niet dat ik zichtbare spieren krijg, dat ik steeds meer spieren wil, dat het steeds meer, groter, etc wordt en dat ik dagelijks m’n spieren kan bewonderen in de spiegel. Ik kan mezelf wel bewonderen in de spiegel, maar daar heb ik geen spieren voor nodig. En eerlijk, dat is alleen mijn visie voor mijn leven, je mag zelf precies doen wat jij leuk vindt.


Op zoek naar vrijheid op gebied van eten, diëten en afvallen? Klik hier voor meer info.


Wat doe ik wel?

Ik loop normaal bijna elke dag 5 km in de ochtend, zonder kinderen. Een stukje hemel op aarde voor elke moeder. Heerlijk, in de natuur, alle rust, stilte, frisse ochtendzon, alone time voor mij. Het is nu alleen een beetje een onhandig seizoen, omdat het ’s ochtends nog nét donker is wanneer ik vertrek en ik een irreële angst heb om mountain lions tegen te komen in ons park. Toen we hier naartoe verhuisden (Californië) was er een bericht dat er eentje gespot was in het park, en ze zijn er vooral met zonsopgang en -ondergang. Na intensief onderzoek weet ik dat er vrij weinig kan gebeuren, mocht de 0,0000001% kans toeslaan en ik er eentje zie, maar zoals ik zei, irreëel. Daarnaast regent het ook vaak, en daar heb ik ook geen zin in. Binnen 2 weken zal het weer licht zijn en als het goed is minder regen, dus dan hoop ik weer mijn dagelijkse rondje te doen.

Door het gebrek aan wandelen, ga ik de komende weken wat meer focussen op stretchen. Eén van mijn doelen in het nieuwe jaar is lenig worden, en daar heb ik nu dus mooi wat extra tijd voor. Dus mooi om in de reset week mee te nemen!

Voor de échte beweging ren ik wel achter m’n kinderen aan. En geniet ik van de gelegenheden die ik krijg. En ga ik me vooral niet schuldig voelen als het even niet gaat. Ik ben niet van het team ‘no excuses’. Alsof je je schuldig moet voelen dat je niet in de regen gaat lopen, dat je tijd met kinderen het even niet toelaat, of je zwangere buik, etc. Ik houd van beweging en van balans 😉

Maar ik wil alleen het allerbeste doen

Ik ga toch niet wandelen met die dikke bejaarden? Dat had ik waarschijnlijk vroeger gedacht. Want ik wilde afvallen, ik was jong, dus ik vond dat ik dingen moest doen die daarbij pasten. Echter, als het ertoe leidt dat je het niet leuk vindt en stopt, heb je er niks aan.

Als je het allerbeste wilt doen, kun je dat doen zoals jij denkt dat dat eruit ziet. Als je het leuk vindt, waarom niet? Ik hoef niet het allerbeste te doen, ik wil gewoon het beste voor mij doen. En dat is op dit moment wat ik hierboven beschrijf. Ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen er wilt van wordt, dat hoeft ook niet. Wat mij betreft is het allerbeste doen, doen wat je leuk vindt, met regelmaat. Zodat je niet spreekt over volhouden, maar over genieten. Het hoeft er echt niet op een bepaalde manier uit te zien, bewegen, het hoeft geen pijn te doen, het hoeft je niet alles te kosten, maar het mag wel. Als je dat leuk vindt!

Het gaat erom dat je een manier kunt vinden om te bewegen, want dat is een goed en gezond idee.


Op zoek naar vrijheid op gebied van eten, diëten en afvallen? Klik hier voor meer info.


0 reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

Gratis cursus: Gezonder in 10 stappen

Ontvang per e-mail 10 dagen lang een tip om je gezondheid te verbeteren
INSCHRIJVEN!