Waarom ik geen ‘gezonde’ cacao-dadelballetjes, pompoenpannenkoeken en bananenbrood in de lunchtrommel van mijn kinderen doe

Waarom ik geen ‘gezonde’ cacao-dadelballetjes, pompoenpannenkoeken en bananenbrood in de lunchtrommel van mijn kinderen doe
6 februari 2017 sharon
Categorie: degezondemama, Kinderen

In de rage naar gezonde, onbewerkte voeding zien de lunchtrommels er soms heel anders uit dan ‘vroeger’ toen ik nog eten van m’n moeder meekreeg. Lunchen deden we thuis, maar we kregen wel een snack mee. Ik kreeg van die Evergreen koeken, Sultana’s en soms melk liga’s, mijn absolute favoriet. Er zijn vast nog genoeg kinderen die dat meekrijgen, ik lees weleens verhalen over kinderen die iets ongezonders meekrijgen en ik ken genoeg kinderen die nu hele andere dingen meekrijgen.

Je kunt op vele manieren voor je kind zorgen

Allereerst de meest belangrijke kanttekening die ik kan maken: wat je ook geeft, het is ok. We doen allemaal ons best als ouder, we houden allemaal van onze kinderen en we geven allemaal het beste wat we kunnen geven. Als jij dagelijks je cacao-dadelballetjes draait, je pompoenpannenkoekjes bakt en bananenbrood serveert, helemaal prima. Als je iets anders doet, ook goed. Het is geen strijd voor de beste-ouder-award. Ik vertel je zo waarom ik het niet doe, maar dat betekent niet dat ik het ontzettend goed doe en iemand anders helemaal fout, het betekent niet dat mijn weg de enige weg is, maar er zijn een heleboel manieren om voor je kind te zorgen en je mag zelf kiezen hoe je dat doet. We maken allemaal onze eigen afweging. Het enige wat ik heb gedaan is kiezen wat ik prettig vind en wat bij mij past, en dat is voor iedere ouder en voor elk kind/gezin weer anders. Ik probeer een beetje weg te bewegen van de gedachte dat er maar één goede manier op aarde bestaat om je kinderen te voeden, want dat is natuurlijk onzin en bekrompen.


Alles leren over het creëren van een gezonde eetcultuur voor kinderen?? Doe onze cursus


De gezonde tussendoortjes

Ik zie vaak lijstjes langskomen met gezonde tussendoortjes of gedeeltelijke lunches, waarbij dingen als cacao-dadelballetjes, pompoenpannenkoekjes en bananenbrood (wat eigenlijk een plak bananencake is natuurlijk) genoeg langskomen. Of dingen als groentesmoothies, restjes avondeten, gekookt/gebakken/geroerde eieren, etc. Dat zijn natuurlijk ook allemaal goede opties die je mee kunt nemen. Uiteindelijk gaat het om het hele voedingspatroon en kun je moeilijk van een losstaand iets zeggen of het gezond is of niet.

Voedingsmiddel vs. voedingspatroon

Bijvoorbeeld, een banaan zien we als gezond, maar als je verder de hele dag door alleen chips eet, dan is je voedingspatroon niet gezond. Als je veel fruit en groente eet, varieert en de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt, en daarbij ook een zakje chips eet, betekent dat ook niet meteen dat je voedingspatroon ongezond is. Het is dus het totale plaatje wat laat zien of je over het algemeen gezond eet of niet, en niet de focus op één bepaald iets.

Back to basic

Mijn kinderen hebben al die dingen gegeten die ik net noemde, ik was zo’n moeder die dat maakte, maar toen ik terug ging naar de basis en mijn leven met ‘normale’ gezonde voeding wat makkelijker ging maken, heb ik dat voor mijn kinderen ook gedaan. We hebben geen allergieën, wat betekent dat we prima gluten, tarwe en zuivel kunnen eten. Ik geloof niet dat we dit dan toch zouden moeten mijden, ondanks dat we het allemaal gewoon zonder klachten kunnen eten, dus dat doen we eigenlijk ook niet. (en iedereen mag hier een andere mening in hebben, dit is slechts die van mij).

Broodje pindakaas en fruit

Waar ik vroeger allemaal glutenvrije, zuivelvrije trucs uithaalde voor mijn dochter, krijgt ze dus nu geen speciale pompoenpannenkoeken of glutenvrije bananencake, omdat dit voor sommige mensen beter valt. Mijn dochter eet tijdens de lunch gewoon haar favoriet: twee volkoren broodjes pindakaas (of amandelpasta, op verzoek van madame), met een sinaasappel, mandarijn of een ander stuk fruit. Als tussendoor op school eet ze vaak ook fruit. De meest natuurlijke fastfood wat je kunt vinden. Heel normaal.

Saai, normaal en goede gewoonten

Sommigen vinden dat heel saai, om fruit mee te geven. Ik vind van niet, en daarom vind mijn dochter het ook niet. Ze mag alleen water drinken op school (regel vanuit school zelf), ook zoiets saais, al is dat eigenlijk omdat het vaak warm is in Californië en kindjes veel moeten drinken, en iets anders dan water gewoon onverantwoord is om veel van te drinken. Dat sommige volwassenen fruit of water heel saai vinden, betekent niet dat het ook saai is. Sterker nog, als het normaal is, dan is water juist heerlijk en een fruitmoment iets om naar uit te zien.

Duidelijk, als ik ze laat kiezen tussen dadelballetjes, pompoenpannenkoeken, bananencake of wat fruit, dan zouden ook mijn kinderen soms het eerste kiezen (maar niet altijd overigens, dat is het mooie van goede gewoonten!). Maar dat is voor mij ook het hele punt. In dit huis is fruit, water en een simpel broodje normaal, en het wordt gezien als lekker. Dat zijn onze gewoonten, de dingen die we elke dag eten. Dadelballetjes, pannenkoeken en cake is bijzonder, een traktatie, en dat eten we niet elke dag, maar wel soms, omdat het leuk en lekker is.

De luie moeder meldt zich

Daarnaast vind ik het ontzettend veel werk waar ik absoluut geen zin in heb. Ik stop liever wat meer energie in de avondmaaltijd, onze echte familiemaaltijd, dan in ontbijt, lunch en tussendoortjes. Dat mag voor mij gewoon snel, simpel en gezond. Ik weiger de hele dag en in de avond in de keuken te staan en van alles voor te bereiden, zodat we allemaal ‘gezonde tussendoortjes en snacks’ in onze koelkast hebben staan, terwijl ik ook een frisse neus kan halen op weg naar de supermarkt en daar een tros bananen haal en een zak mandarijnen. Dat is meer mijn ding en ik geniet er meer van. En mijn kinderen worden er net zo blij van.

Gezond eten hoeft niet moeilijk

Gezond eten aan je kinderen geven hoeft niet ontzettend ingewikkeld te zijn of veel tijd te kosten. Er zijn genoeg simpele snacks die je zo kunt kopen in de winkel. Omdat ze toevallig zo simpel en makkelijk zijn, dat je bijna zou denken dat het saai is, betekent niet dat het zo is. Mijn favoriete lijstje is:

  • sinaasappel
  • mandarijn
  • banaan
  • appel (soms met kaneel)
  • komkommer
  • wortel
  • mango
  • druiven
  • zomerfruit in de zomer (aardbeien, frambozen, blauwe bessen)

En af en toe, als verrassing:

  • gedroogd fruit (vijg, dadel, paar rozijnen)
  • paar nootjes (cashews, pecannoten, walnoten)

Zo ziet de lunchbox en snackbox van mijn dochter er meestal uit. Het fruit varieert, aan de hand van seizoen en beschikbaarheid en de inhoud van mijn fruitschaal. Groenten geef ik meestal niet naar school mee, omdat ik dat altijd onaangetast terug krijg, en we hebben andere momenten op de dag dat we dat eten 🙂

Gezond eten kun je zo gemakkelijk maken als je zelf wilt

Gezond eten kun je zo leuk, lekker, simpel, snel en makkelijk maken als je zelf wilt, dat je het ook nog leuk vindt zelf. En dat is helemaal ok 🙂


Alles leren over het creëren van een gezonde eetcultuur voor kinderen?? Doe onze cursus


Reacties (14)

  1. Sofie 5 maanden geleden

    Fijn en eerlijk artikel. Het hoeft ook allemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Een tijd geleden stond ik ook vanalles uit te testen in de keuken. Maar nu eet ik gewoon de dadels zo uit het zakje, of de mangoreepjes, of inderdaad gewoon een stuk fruit. Kost veel minder energie en het is net zo gezond als dat je ze eerst allemaal bij elkaar gooit en er iets nieuws mee maakt 🙂
    Gisteren voor het eerst sinds lang nog eens havermoutkoekjes gebakken en dan is dat een heerlijk verwenmoment!

    • Auteur
      sharon 5 maanden geleden

      Helemaal eens! 😀

  2. anne 5 maanden geleden

    Hè hè dank jewel! Zo doe ik het dus al jaren. En soms vonden mensen dat raar. Iets gezonds maken voor je kids is toch logisch. Maar met 3 kinderen investeer ik liever in afzonderlijk echte aandacht voor ze dan ingewikkeld te doen voor een gezonde maaltijd en geen tijd voor ze te hebben. Die van mij vinden rauwe groenten bij hun broodje trouwens heerlijk en heel gewoon. En we starten de dag met fruit. Het kan maar binnen zijn, wat ze op school weer krijgen, maar dat vinden ze prima.
    Dus bedankt voor het gewoon zijn!

    • Auteur
      sharon 5 maanden geleden

      Haha graag gedaan, bedankt voor het delen, leuk om te lezen! 😀

  3. Caroline 5 maanden geleden

    Vergeet ook niet de cherrytomaatjes! Daar maak ik ook geregeld dankbaar gebruik van, in de trommeltjes.

    Mijn dochter eet thuis, maar op school hebben ze altijd dat beroemde tien uurtje. Waarbij ze gewoon altijd fruit of groente (zijn paprika, komkommer en tomaat groente?) mee krijgt.
    En thuis inderdaad een volkoren boterham pindakaas of geitenkaas. Iets anders kiezen ze hier bijna niet.

    • Auteur
      sharon 5 maanden geleden

      Ha leuk! Dankjewel voor het delen, en cherrytomaatjes zijn idd ook superhandig 😀 xx

  4. Hulsbeek 5 maanden geleden

    Hoi, duidelijk artikel. Ik bak elke dag zuurdesem spelt brood. Uiteraard zit daar ook gluten in;) maar vind het gewoon toch beter dan tarwebrood, gezien dit toch voor de darmen minder is, en het niet uit maakt of ik nou brood bak met spelt of tarwe werk blijft hetzelfde. Veel werk ja, maar is routine geworden. En ze nemen water kefir mee naar school. Appel met kaneel erop, en als beleg op het brood pindakaas, of rauwmelkse kaas.
    Zuivel eten we niet, alleen in de koffie als cappuchino;) ik zelf kan niet tegen casiéne eiwit, dus maak ik voor de liefhebbers skyr yoghurt van een levende cultuur. Zo gepiept hahah, en gebruiken we voor de chocomelk havermelk. Zo heeft ieder nderdaad zijn eigen ritme. Met kids is het gewoon zoeken en doen wat het handigst is. Hoewel ik nooit voor het makkelijke kies zucht hahaha, maar voel me er goed bij, en geloof erin.

    • Auteur
      sharon 5 maanden geleden

      Haha je kiest inderdaad niet de makkelijkste weg, maar als het lukt, je vindt het leuk, het past bij je en bij wat je lichaam nodig heeft, heb je een mooie balans gevonden hoor! <3 Leuk om te lezen! xx

  5. GW 5 maanden geleden

    Fijn artikel, hier net zo’n moeder. Gezond is ook basic. Het uitgebreidere doen we in het weekend en soms voor het avondeten doordeweek. Maar er is inderdaad niets mis met simpel fruit zoals het aan bomen of struiken groeit. Eet gevarieerd en met mate. Ik denk dat dat het belangrijkst is. Het mijden van e-nummers en geraffineerde suikers is dan weer wel een gewoonte die we erin hebben gesleten.

    • Auteur
      sharon 5 maanden geleden

      Heerlijk om zo’n routine te hebben he! En zo’n gewoonte lijkt me ook niet vervelend 😀 xx

  6. Liesbeth 5 maanden geleden

    Fijn zo’n tegengeluid. Ik heb bovendien ook het gevoel dat de bewerkelijke gezonde tussendoortjes heel veel calorieën bevatten. Doe maar gewoon, dan doe je gezond genoeg, ik hou ervan!

    • Auteur
      sharon 5 maanden geleden

      Ja dat idee heb ik ook vaak! 🙂

  7. Karlijn 5 maanden geleden

    Ik vind het zelf heel leuk om een bento box voor mijn zoontje te maken, meestal met 2 boterhammen (soms in een leuke vorm), vaak paprika en iets van kaas, komkommer of tomaatjes en soms wat gezonds speciaals. Fruit krijgen ze extra op school. Vind het een mooie tussenweg!

  8. Caroline 3 maanden geleden

    Wat is dit artikel een verademing! Dank je wel!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

GRATIS VoedZo Zomer Challenge

Zin in een restart met het oppakken van goede eetgewoonten?
Of houd je gewoon van recepten?

Schrijf je in en ontvang GRATIS 21 dagmenu's

START MAANDAG 3 JULI!
MEER INFORMATIE!