Caloriebeperking zoals ik het doe

Caloriebeperking is niet eng of vies, zoals ik eerst weleens dacht. Ik had er vervelende ervaringen mee, en ik ben niet de enige, het is alleen jammer dat ik het kind met het badwater heb weggegooid, terwijl het op de juiste manier een prima tool is. En inderdaad, niet iedereen heeft het nodig. Als je tevreden bent met je gewicht en wilt blijven zoals je bent, of om andere reden je niet bezig wil houden met calorieën, dan hoef je hier verder weinig mee. 

Kilo’s kwijt met caloriebeperking

Ik probeer mijn belated zwangerschapskilo’s kwijt te raken. Aan de ene kant ben ik meer gaan sporten (krachttraining) en aan de andere kant ben ik op mijn calorieën gaan letten. Je kunt hier meer lezen over mijn zoektocht hierin en hier kun je lezen hoe je het kind en het badwater kan scheiden, hoe letten op calorieën prima past bij een gezonde levensstijl.

Caloriecheck

Ik schreef het gister al, op een moment heb ik twee weken lang alles bijgehouden wat ik at, met het doel om het beperkt te houden. Zo leerde ik welke van mijn dagelijkse gewoonten erg calorievol waren en welke niet. Ik ging op zoek naar betere vervangers die nog steeds voldeden aan mijn visie op gezond eten, maar niet zulke caloriebommetjes waren. Ik deed (doe) aan caloriebeperking, omdat ik kilo’s kwijt wil. Natuurlijk kun je meer eten wanneer je op gewicht bent, dus dat geeft automatisch meer ruimte.

Let op hoeveelheden

Na die twee weken snapte ik de boodschap wel en had ik geen zin meer om alles bij te houden. Ik wist nu veel beter hoeveel ik ongeveer kon eten en hoeveel van welke producten ik kon eten. Vervolgens heb ik die les dus doorgetrokken naar alledag, zonder de calorieën nog bij te houden. Wel houd ik bijna onbewust bij wat ik ongeveer eet op een dag. Als ik een grote lunch heb, maak ik een salade of iets anders met heel veel groenten voor avondeten. Heb ik weinig gegeten, dan weet ik dat ik ‘s avonds nog best een rijstwafel kan eten, bij wijze van. Wanneer ik chips eet (ja, ook de biologische zonder geraffineerde suiker varianten) dan weet ik dat het ongeveer gelijk staat aan een maaltijd. Woops.

Stress of relax?

Ik dacht dat ik dit nooit relaxed kon doen, aan de hand van mijn wanhopige pogingen als tiener, maar het gaat eigenlijk prima. Ik ben er helemaal niet obsessief mee bezig, het gaat bijna als vanzelf. Het voordeel is dat de kilo’s (of beter gezegd: overtollig vet) nu inderdaad weggaan, ik nog steeds gezond en voedzaam kan eten en ik steeds meer word zoals ik ooit was en zoals ik graag wil zijn. Het voelt simpel en makkelijk. Hoe langer ik dit nu doe, hoe makkelijker het wordt ook.

Niet echt streng

Ik weet dan mijn versie van caloriebeperking wel een hele relaxte is. Mij lukt het niet om alles bij te houden steeds, en dat hoeft voor mij ook niet op dit moment. Het kan natuurlijk zijn dat ik opeens wakker word en helemaal niet meer tevreden met mijn gekozen relaxte weg. Gelukkig heb ik dan de keuze om opnieuw te kijken wat werkt en wat past bij mijn situatie. Op dit moment is dit voldoende en werkt het al een aantal maanden prima.

Mijn tips voor het beperken van je hoeveelheden

Sommige zijn van die eeuwenoude tips die je al 80 keer hebt gelezen, dat klopt. Ik noem ze toch omdat ze voor mij geholpen hebben!

  • Niet teveel vetrijke producten: het klopt dat goede vetten heel gezond zijn en je hoeft er ook absoluut niet bang voor te zijn. Helemaal niet zelfs. Maar er komt een moment dat je teveel vetrijke producten kan eten. Het gegeven dat vet gezond is, hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je alles wat je eet vetrijk moet zijn. Ik weet zeker dat veel mensen die goede vetten eten dit in goede proportie doen, bij mij was dit echter wel een puntje. Ik merkte het snel genoeg toen ik mijn calorieën ging bijhouden in de app. Als je maaltijden invoert en je vervolgens afvraagt of je alleen nog maar een appel kan eten voor avondeten, omdat je al aan je max zit en voornamelijk vetrijke producten hebt gegeten, dan is het wellicht een beetje teveel. Voor de duidelijkheid: ik bedoel dus niet dat je maar 0% vet producten moet kopen, maar reduceer die vette producten gewoon wat. (het is iets beknopt, sorry, op geen enkele manier ben ik fan van vetvrij gemaakte producten)
  • Meer koolhydraten. Dit was voor mij heel belangrijk om voldoende verzadigd te zijn en voldoende te kunnen eten. Groenten kun je echt onbeperkt eten. Ik merk dat ik behoefte heb aan ongeraffineerde, complexe koolhydraten. Waarbij spelt zuurdesembrood en rijst favoriet zijn. Maar pasta is ook erg lekker 🙂
  • Veel groenten. Gewoon. Veel groenten.
  • Geen tussendoortjes. Ik was gewend best wat tussendoor te eten, zonder dat ik het door had. Dat doe ik nu niet meer, of in elk geval bewust.
  • Kleine borden, kommen en glazen. Je schept meestal onbewust voldoende op wat een beetje netjes op je bord past. Als je een klein bord hebt, is dit automatisch minder dan wanneer je een groot bord hebt. En je merkt dat je eigenlijk dan ook wel gewoon vol zit. En niet sneller trek hebt dan normaal. Goeie les 😉
  • Doe dingen. Ik zit veel thuis en ook veel achter de laptop. Ervoor zorgen dat ik erop uitga en dingen doe, zorgt er direct voor dat ik niet zo met eten bezig ben. Zodra je het gevoel krijgt ‘ik heb trek’ en de keuken vol eten is op 3 sec loopafstand, is de kans groot dat je dat doet. Als je erop uit bent, is de kans dat je niet eens doorhebt dat je trek begint te krijgen.
  • Ga naar buiten. Haal een frisse neus. Deze zit vast tussen mijn oren en heeft ook met de tip hierboven te maken, maar ik zet ‘m er toch op.

 

Tags in het bericht
, , , ,

7 Comments

  • Hee hee,

    Ik vroeg me af welke app je hebt gebruikt om je calorieën bij te houden.
    Ik ken namelijk alleen maar apps die uitgaan van de reguliere voedingsadviezen. (schijf van 5) Volgens deze voedingsadviezen moet je namelijk meer koolhydraten en minder vetten eten.

    Heb je een app gevonden die werkt volgens alternatieven/complementaire benadering op gezonde voeding?

    Groetjes!!

    • Hai Hester! Ik gebruik FatSecret, maar ik denk niet dat de app ook advies geeft in verhouding koolhydraten/vetten? Je houdt het bij en zo heb je enkel inzicht in je verhoudingen, dus je hebt daar geen speciale app voor nodig toch? Overigens is die 50% koolhydraten zo gek nog niet! 🙂

  • Eigenlijk heel logisch, maar je moet er even aan herinnerd worden. Ik klooi zelf al een aantal jaren met mijn gewicht (les overtollig vet). Dan gaat het weer even goed en ben ik redelijk tevreden, maar dan mag er eigenlijk nog zo’n 2kg af. Maar nu zit ik op een moment dat ik het liefst zo’n 5kg eraf wil. Mocht je nu denken; wat is nu 5 kg? Nou, op een lengte van nog geen 1,65 is dat best veel. Pak maar eens 5 pakken suiker en bind die om je middel 😉 Superslank zit er niet in, past ook niet bij mijn bouw. Maar minder spekjes zou heel fijn zijn. Ik eet al tijden vrij veel eiwitten en vetten ipv koolhydraten, want die laatste zouden juist voor vet zorgen. Ik wil jouw aanpak eens gaan proberen, niet geschoten is immers altijd mis.
    Wat valt nu precies onder complexe koolhydraten? Hoe zit het bijv met quinoa, boekweit, gierst, havermout en aardappelen? En ‘gewoon’ volkoren speltmeel?

  • Hey Sharon, ik ben de laatste maanden me ook bewuster geworden van de hoeveelheid voedsel wat ik op een dag eet. 🙂 Niet zo zeer met caloriebeperking, maar te veel eten, lijdt tot aankomen, ook al is het gezond, dus ik let eigenlijk erop dat ik mijn tussendoortjes beperk en dat mijn maaltijd zodanig uitgebalanceerd is, dat ik tussendoor geen trek krijg. Ik nuttigde in die tijd weleens een Tony, maar toen ik zag hoeveel calorieën dat waren, en dat dit overeenkomt met een hele maaltijd, werd ik wel even weer wakker geschudt. 😉 Dat was de eerste keer in 3 jaar tijd dat ik naar het aantal calorieën van iets keek. Sindsdien alleen nog maar die kleine Tony’s voor mij, en die deel ik dan ook nog eens met iedereen hier thuis :p 🙂 😉

  • Leuk dat je hier aandacht aan besteedt :). Caloriebeperking kan een beetje extreem overkomen, maar het is juist goed om je bewust te zijn van wat je eet en of je wel de juiste hoeveelheden eet. Ik ben ook dol op een dikke laag pindakaas, maar dat betekent ook een extra laagje om mijn middel …hihi… Bewuste keuzes maken en inderdaad kiezen voor pure / gezonde producten. Weet wat je eet en zijn de hoeveelheden wel redelijk? Beperk wat je eet iets en je zult veel resultaat zien. Leuk dat het voor jou goed werkt. Succes verder :).

  • Ik vind het heel knap dat je er zo mee overweg kan gaan!
    Plaats je ook nog een voor en na foto? 🙂
    Myfitnesspall vind ik persoonlijk fijner.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *