Calorieën tellen kan ook gezond

Gister schreef ik een bericht over hoe calorieën tellen mij heeft geholpen om weer on track te raken en zwangerschapskilo’s te verliezen. Kijk, als je een gezond gewicht hebt en je bent blij zoals het gaat, dan heb je deze info waarschijnlijk niet nodig. Als je vanuit jezelf al de goede hoeveelheden eet, ook niet. Als je net als ik zoekende bent om af te vallen – ook al eet je echt wel voedzaam spul – dan misschien wel.

Teveel gezond eten

Het is namelijk zo dat hoe gezond je ook eet – je nog steeds teveel kunt eten. Gezond eten is natuurlijk belangrijk zodat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt en je lichaam in staat is zichzelf gezond te houden. Teveel eten, zelfs bij gezond eten, zorgt er nog steeds voor dat je dikker wordt of niet afvalt.

Een natuurlijke balans

Het is zo dat je met gezond, voedzaam en onbewerkt eten minder snel geneigd bent naar teveel eten. Ik heb dit zelf ervaren en dit ook veel van anderen gehoord. Ik merk dit ook dagelijks, wat je eet heeft bijvoorbeeld invloed op hoe je je over een uur voelt, ook qua verzadiging. Onbewerkt eten helpt, en een juiste combinatie van vetten, eiwitten en koolhydraten ook. Om een voorbeeld te noemen, als ik ‘s avonds niet voldoende koolhydraten eet, heb ik een uur later weer trek. En ga ik meer eten. Daarmee is mijn avondmaaltijd niet per se ongezond of calorierijk, maar als het ervoor zorgt dat ik die avond trek heb om nog 2 maaltijden te eten, dan is dat uiteindelijk toch geen geschikte maaltijd, want het nodigt uit tot veel meer eten. Dus, met onbewerkt eten kan het prima dat je de hele boel in balans hebt en je hebt daar ook meer kans op dan met bewerkt eten (is mijn persoonlijke ervaring). Toch zijn er verschillende redenen waarom je voedingspatroon niet in balans is, het ‘luisteren naar je lichaam’ niet voldoende werkt en je teveel kunt eten.


Wil je eten zonder schuldgevoel? Ga voor Food Freedom, eten in vrijheid


Persoonlijke ervaring

Even een algemeen statement tussendoor. Zoals jullie weten schrijf ik uit persoonlijke ervaring, reacties van lezers en veel leeswerk, zowel van mensen die voor het tellen van calorieën zijn als mensen die er tegen zijn. Ik deel mijn zoektocht erin, maar mijn zoektocht is geen goud waard. Ik hoop dat het mensen kan inspireren, maar ik ben me er zeker van bewust dat het heus niet voor iedereen is. Zoek het dus uit voor jezelf en kies wat bij je past. Ik vind het belangrijk dit af en toe te herhalen, want ik weet het ook niet allemaal en daarnaast – er zijn meerdere wegen naar Rome. Dit even terzijde.

Calorieën tellen kan niet gezond zijn

Dat dacht ik lange tijd. Maar ik weet nu dat dit niet zo is. Calorieën tellen kan gewoon op een gezonde manier. Natuurlijk zijn er een aantal valkuilen waar je op moet letten. En daar dan niet instappen. Maar dat geldt voor elke manier van eten, toch?

Voedzaam en gezond eten

Natuurlijk is het belangrijk voedzaam te eten – zodat je je lichaam voedt met voedingsstoffen. Zodat met die voedingsstoffen je lichaam de brandstof krijgt om alles in je lichaam gezond te houden. Ik vind het zelf heel belangrijk om onbewerkt eten te eten van goede kwaliteit. Ik heb onlangs een lijstje gemaakt met de regels die ik belangrijk vind, die kun je hier nalezen. Vanuit dit idee schrijf ik dit dus.

Calorieën tellen is niet nodig

Er zijn genoeg mensen die het prima doen zonder calorieën tellen of er geen behoefte aan hebben. Dat is natuurlijk ook goed, doe wat je zelf leuk vindt. Vroeger telde niemand calorieën en toen was het ook niet nodig. De wereld is erg veranderd, dus misschien is het voor sommigen wel nodig, en voor anderen niet.

Een caloriecheck

Ik heb zelf ongeveer 2 weken mijn voedingspatroon bijgehouden in een app. Je hebt er 1000, ik deed het in FatSecret, maar er zijn dus nog veel meer bekende. Ik deed dit meer als een caloriecheck, om me bewust te worden hoeveel ik eet, wat ik eet, wat voor impact dat had op mijn calorieën en hoe ik zorgde dat ik niet teveel at. Na twee weken begreep ik het wel en sindsdien houd ik het niet meer bij. Wel zoek ik soms nog iets op en ik heb sporadisch nog een dagje bijgehouden om af en toe mee te kijken. Dit werkt voor mij goed. Het is voor mij niet nodig om week in week uit alles bij te houden, dan zou ik helemaal gek worden. Dat past niet bij mij, dus ik vind het prima zo. Ik heb de les eruit gehaald die ik eruit wilde halen en het lukt me om dit nu zelf in de praktijk toe te passen. Het scheelt dat het voor mij niet zo precies komt, dus ik ben er vrij relaxed mee. Ik heb dus een manier gezocht die voor mij werkt. Nu let ik gedurende de dag op dat ik niet teveel eet (omdat dit dus mijn valkuil is) en zorg ik dat dit goed blijft afgesteld. Ik tel niet in mijn hoofd, maar ik maak wel een schatting in hoeveelheid, zodat ik niet terug zak in veel-te-veel eten.

De andere kant van de bekende calorie-tel-bezwaren

Ook ik ken natuurlijk de bekende en vaak beschreven bezwaren (vooral op natuurlijke gezondheidssites zoals deze) van het tellen van calorieën. Nu ik ze echter opnieuw naloop, vind ik het best wel meevallen en merk ik dat ik zelf vaak de verkeerde conclusie heb getrokken. Wat overigens heel simpel is voor iemand die altijd vanuit zichzelf al de juiste keuzes maakte op gebied van hoeveelheden. Lekker makkelijk praten had ik 😉 Nu ik eens aan de andere kant sta, merk ik dat het anders is. Ik ervaar dit dan ook als zeer leerzaam.


Wil je eten zonder schuldgevoel? Ga voor Food Freedom, eten in vrijheid


  • Het aantal calorieën neemt af, maar we komen aan – er wordt weleens gezegd dat we steeds minder calorieën eten, maar we nog steeds heel erg aankomen. Het is lastig om hier echt iets over te zeggen, omdat het heel moeilijk is om te meten wat iemand daadwerkelijk eet. Als ik iemand vertel hoeveel ik eet, vertel ik waarschijnlijk minder dan wanneer ik mijn eten bijhoud in een programma met elk dingetje wat ik eet. En, als je je eten bijhoudt, is dat weer dusdanig confronterend dat je geneigd bent minder te eten. Opeens ben je je veel bewuster wat je eet en zie je hoe vaak je tussendoor even wat naar binnen schuift. Dit is dus een vrij lastig te meten gegeven. Nog een klein voorbeeldje, een hele tijd geleden was er een documentaire op BBC (en ik ben de naam vergeten, excuus) en daar lieten ze twee vriendinnen zien, een hele slanke vrouw en een vrouw met obesitas. Volgens hen aten ze allebei evenveel en daar waren ze van overtuigd. Ze gingen allebei, los van elkaar hun calorieën bijhouden en toen bleek dat de slanke vrouw eigenlijk erg weinig at en de vrouw met obesitas erg veel. Dus, dingen zijn niet altijd wat ze lijken, je eigen perceptie kan vertroebeld zijn. Precies om deze reden besloot ik mijn calorieën bij te houden.
  • Calorieën tellen zorgt ervoor dat je meer kans hebt op een eetstoornis – mensen die gevoelig zijn voor ‘controle’ en eetstoornissen, kunnen met calorieën tellen zich hier helemaal aan vastgrijpen en zichzelf erin verliezen, en op deze manier een ongezonde manier van eten ontwikkelen. Anorexia en boulimia zijn hele serieuze ziektes. Echter, weten we inmiddels dat mensen die heel gezond willen eten – eigenlijk te gezond (te gezond kan niet, want dat is niet gezond, maar dat is het hele punt dus eigenlijk) – en ontwikkelen orthorexia, wederom een eetstoornis. Het ligt dus niet zozeer altijd aan het concept calorieën tellen, maar een eetstoornis ontwikkelen is een heel complex geheel wat blijkbaar op verschillende manieren geuit kan worden.
  • Calorieën tellen gaat alleen om de hoeveelheid voeding – niet om de kwaliteit – dat kan inderdaad, maar dat heb je zelf in de hand. Je kunt calorieën tellen en alleen maar kijken naar de calorieën. Ik doe dit zelf niet, het belangrijkste vind ik dat iets voedzaam en onbewerkt is, daarna kijk ik naar de calorieën. Het is niet of-of. Je kunt én voedzaam en onbewerkt eten én op je calorieën letten.
  • Calorieën tellen verhoogt de kans tot het eten van ongezonde dingen met weinig calorieën – nee, je kiest zelf wat je eet dus je hoeft geen ongezonde dingen te eten. Eigenlijk hetzelfde als het puntje hiervoor. Je kunt op je calorieën letten en tegelijkertijd geen knutselproducten eten.
  • Wanneer je calorieën telt eet je alleen maar magere dingen – nee. Dat doe je zelf. Je kunt op calorieën letten en voedzaam en onbewerkt eten. Je hoeft niet alleen mager te eten en ook geen vetarme producten aan te schaffen als je dat niet wilt. Wanneer je op je calorieën let, heb je nog steeds zelf in de hand wat je eet.
  • Homemade maaltijden kun je niet bijhouden wanneer je calorieën telt – je hebt misschien geen verpakking, maar je kunt gewoon bijhouden wat je eet en dat verwerken in een app. De makkelijke manier is om je zelfgemaakte tomatensaus te vertalen naar een tomatensaus in een potje. Het zal niet volledig overeen komen, maar het zal geen 1000 calorieën verschillen.
  • Calorieën tellen werkt niet – het werkt niet als je in de sleur komt van op maandag beginnen met dieten en het niet vol kunnen houden en vervolgens weer teveel eten en alle schade op woensdag inhalen en in het weekend extra veel eten omdat je op maandag weer gaat beginnen met je dieet. Gezond eten is een lifestyle en geen kort dieet. Als gezond eten je lifestyle is, kun je nog steeds op hoeveelheden/calorieën letten om ervoor te zorgen dat je niet teveel onbewerkt supergezond eten tot je neemt.
  • Calorieën tellen is stom – vond ik vroeger. Eigenlijk vind ik het nu niet erg. Het geeft een indicatie hoeveel je kunt eten op een dag. Als je graag 15 keer opschept en 80 verschillende soorten noten in je volle yoghurt doet en dat nu niet meer kan doen omdat je op hoeveelheden let, dan kun je dat als stom ervaren, denk ik. Maar ik heb ook verschillende keren gehad dat ik superfoods als stom ervoer (bijvoorbeeld toen ik hele smoothies verpestte door een mespunt chlorella of spirulina toe te voegen en het vervolgens niet meer lustte) of de geen-brood-eten hype (want ik vind brood lekker). Ik richt mijn eetpatroon nu zo in dat ik er van geniet, dat het haalbaar voor me is, ik het lekker vind en de rest van mijn gezin ook. En dat is niet stom. Letten op hoeveelheden is dus niet stom, zolang ik dat voor ogen blijf houden.
  • Calorieën tellen gaat niet in om achterliggende problemen, zoals emotie-eten – nee, klopt. Calorieën tellen is ervoor om een indicatie te geven hoeveel je zou moeten eten. Het lost niet je psychische issues op. Dat doet suikerarm/glutenarm/zuivelvrij eten ook niet. Als je een emotie-eter bent vanwege een dieper probleem, dan zul je inderdaad dit probleem moeten oplossen als je van je emotie-eten af wilt komt. Dit staat verder los van het letten op hoeveel je eet.
  • Calorieën tellen zorgt ervoor dat je zelf niet meer weet hoeveel je moet eten zonder te tellen – dat kan. Maar je bent er zelf bij. Ik at eerst van nature prima hoeveelheden, maar door verschillende factoren ben ik teveel gaan eten. Letten op de calorieën heeft me juist geholpen weer te leren dat ik ook met minder eten kan en dat het heel simpel vol te houden is met de juiste proporties.

Wil je eten zonder schuldgevoel? Ga voor Food Freedom, eten in vrijheid


5 Comments

  • Leuke blogs met die van gisteren erbij. Heel herkanbaar ook. De laaste kilo’s na de derde zwangerschap gaan er moeilijk af. Ik ga het ook eens proberen. Bedenkt en leuk.

  • Wat grappig, dit is EXACT mijn filosofie over- en kijk op het tellen van calorieën. In mijn online programma leg ik het klanten zo duidelijk mogelijk uit, maar dan in video’s die soms wel een half uur duren….. Het is me nog nooit gelukt het zo beknopt en helder uit te leggen in een blog 🙂

    Calorieën tellen hoeft niet stom of eenzijdig, voor eeuwig, of een excuus om ongezond te eten te zijn, ‘t is maar net hoe je er zélf mee omgaat. Bovendien is het bij de meeste vrouwen echt bijna onvermijdelijk om even bewust te worden van wat je nu écht daadwerkelijk eet op een dag, in tegenstelling tot dat wat er bij die twee vrouwen in de documentaire gebeurde waar je over schrijft, een -al dan niet bewust- zeer selectieve perceptie.

    Ik ben blij dat er steeds meer zo over wordt gedacht! Je schrijft heerlijk, thanks for sharing!

  • Dank, Sharon, voor je ervaringen. Naar aanleiding daarvan pak ik toch de Eetmeter-app van het Voedingscentrum er maar weer eens bij. Bij mij blijven namelijk die kilo’s van de zwangerschap ook te lang hangen. En daarnaast zou ik er graag nog een paar extra kwijtraken…
    Ik heb al eerder calorieën geteld, maar liep steeds spaak zo rond het avondeten: hoe weet ik nou hoeveel gram groenten van alles in (bijvoorbeeld) mijn tomaten-pastasaus zit? En wat voer je in als je met vriendinnen eet en zij koken (wat bij mij redelijk vaak gebeurt)? Kan je daarover iets zeggen?

    • Hai Esther, ik neem het niet op de 3 kcal precies, dus ik maak gewoon een inschatting van de grootte en wat er ongeveer in zit. Meestal neem ik het iets ruimer, zodat ik weet dat ik niet ongemerkt teveel eet 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *