5. Je overtuigingen en gedachten over eten en afvallen

We hebben allemaal overtuigingen en gedachten over eten. Ze geven houvast en richting. Dit is juist handig, vooral als je gezonde, ware overtuigingen en gedachten hebt.

Onjuiste overtuigingen kunnen het juist ingewikkelder maken. Omdat ze je dagelijkse keuzes beïnvloeden, kan het maar zo zijn dat je ontzettend veel energie stopt in iets wat helemaal niet nodig is. Of je gelooft dingen die simpelweg niet waar zijn.

Bijvoorbeeld:

Ik moet koolhydraatarm eten.

Ik mag nooit suiker eten.

Ik kom al aan wanneer ik naar eten kijk.

Het is voor mij onmogelijk om af te vallen.

Deze bovenstaande overtuigingen zijn simpelweg niet waar, voor niemand. Het zijn ook een soort van regels in ons hoofd, die bepalen of we een ‘goede’ of ‘slechte’ dag hebben.

Neem koolhydraatarm eten. Als je dat lekker vindt, is dat altijd een optie. Maar het is niet DE manier om af te vallen. Je kunt op vele manieren afvallen, met en zonder koolhydraten. Het hoeft er niet op een bepaalde manier uit te zien. Misschien zorgt koolhydraatarm eten juist dat je geen energie hebt en daardoor veel meer gaat eten. Dan helpt koolhydraatarm eten juist niet.

Overdenking:

Heb je overtuigingen en gedachten die je als een soort regel volgt? Kun je die overtuiging en gedachte misschien beter nuanceren? Hoe zou je ‘m anders kunnen formuleren?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *