8. En die weekmenu’s dan?

Afvallen en diëten komen vaak met weekmenu’s. Dat wordt eigenlijk verwacht, nee, geëist. We zijn zo vergeten, of hebben nooit geleerd, hoe normale gezonde maaltijden eruit zien, dat we recepten willen. Dan kunnen we die klakkeloos overnemen.

Dit heeft alles te maken met een gebrek aan vertrouwen in jezelf.

Je weet tenslotte al wat gezonde recepten zijn. Je weet hoe een gezonde maaltijd eruit ziet. Misschien kun je best een kleine bijsturing gebruiken, met wat voorbeeldjes, en dat is prima.

Belangrijker is wel dat je leert dat je al heel veel goed genoeg doet. Ik begeleid zo vaak mensen die zo gefocust zijn op de 5% die ze ‘slecht’ eten in hun ogen, dat ze niet zien dat 95% van het eetpatroon ontzettend gezond is.

Soms is een beetje hulp handig. Meer voor de mensen die denken dat ze heel weinig eten, maar toch aankomen. Dit is een andere groep mensen, die ik ook vaak tegenkom. Deze mensen zijn wel heel relaxed met eten bezig, maar zien niet hoe veel ze eigenlijk eten.

Uiteindelijk, hoe het ook precies zit – het is veel belangrijker dat je mag leren hoe je gezonde maaltijden maakt zoals jij ze lekker vindt. Niet een weekmenu. Jouw menu. Die past bij jouw smaak, levensstijl en keukenskills.

Die skills kun je overigens uitbreiden. Leren koken en leren wat je lekker vindt.

Neem niet een weekmenu als startpunt, maar neem jouw eigen menu als startpunt. Neem de gerechten die je nu maakt, en neem daar kleine stapjes in. Een beetje meer groenten, bijvoorbeeld. Stap voor stap.

Overdenking:

Hoe gaat het met jouw eetpatroon? Hoe zijn je kookskills? Voel je je zeker in de keuken? Wat voor informatie heb je nodig om je recepten beter/gezonder te maken? Is dat nodig of valt het wel mee?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *