Met deze tips kun je oefenen niet te overeten

Met deze tips kun je oefenen niet te overeten
5 juni 2018 sharon

Want maat houden, hoe doe je dat? Het is een goed idee om niet te overeten, zeker voor je gezondheid, dus het is jammer dat veel mensen er zo slecht in zijn 😀

Maat houden kent vele vormen – en vele valkuilen, bijvoorbeeld:
– de hele dag door eten (in plaats van een aantal maaltijdmomenten per dag)
– onbewust snaaien (tijdens het koken, tijdens het broodje pindakaas snijden en boterhamworst beleggen, en een handje rozijnen uit de la, en dan nog één en nog één)
– veel te veel eten tijdens je maaltijden (een maaltijd van 1000 kcal is echt niet lastig samen te stellen
– in het weekend losgaan
– in de avond losgaan

Daarnaast zijn er drie typen mensen:
– mensen die veel te veel eten, maar het niet doorhebben: ‘ik eet echt niet veel, maar ik val gewoon niet af’
– mensen die weten hoeveel ze moeten eten, maar daar niet succesvol in zijn, daarvan balen, verdrietig zijn, en de neiging hebben om nog meer te eten (negatieve spiraal)
– mensen die goed maat houden, maar denken dat ze het niet doen en zich alsnog schuldig voelen en verdrietig over al hun ‘foute’ keuzes (terwijl het dus meevalt en ze prima hoeveelheden eten)

Ik wil je graag wat goede tips geven om te leren maat te houden.

  • Stop met ‘goed eten’ en ‘slecht eten’. Een voedingspatroon kan gezonder of ongezonder zijn, maar de losse voedingsmiddelen maken een voedingspatroon niet gezond of ongezond. Ze zijn onderdeel van een geheel. Een ijsje of een paar stukken chocolade hoeft niet te zorgen voor een ongezond voedingspatroon. Eén voedingsmiddel kan je niet ongezond maken, je dag is dan niet verpest en je bent ook niet ‘slecht’.
  • Eet echt eten. Houd echt eten de norm (groenten, fruit, granen, peulvruchten, vis, vlees, kip, eieren, zuivel, noten) en voeg daar wat van je favoriete meer bewerkte voedingsmiddelen toe, zonder schuld, schaamte en met gepaste maat.
  • Houd je emoties gescheiden van eten. Eten lost niets voor je op, het helpt je niet om door verdriet, verveling of stress te komen. Deal met je emotie en eet wanneer je honger hebt.
  • Houd af en toe een voedingsschrift bij, zoals we bij Slank Journal doen. Niet voor de kcal, maar om patronen te ontdekken in je eetgedrag. En te ontdekken of je niet eigenlijk meer eet dan je zelf denkt.
  • Leer jezelf kennen, en je lichaam. Leer waar je je goed bij voelt en leer de goede keuze te maken, omdat je het waard bent. Leer wat voor je werkt, wat je lekker vindt, en wat niet voor je werkt. Dit is een proces met vallen en opstaan. Je zult soms eigenwijs zijn en dat is ok. Uiteindelijk leer je het echt 🙂

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*