Waarom glucose-fructosestroop zo ongezond is

Waarom glucose-fructosestroop zo ongezond is
11 juli 2013 Jouke
Categorie: Suikervrij

Reacties (27)

  1. marlies 4 jaar geleden

    heb je dit nog niet nagevraagd bij de natuurvoedingswinkel?
    Ik kijk nooit bij de koekjes maar als ik dat zag staan ging ik meteen navraag doen!!

    Groetjes!!!

    • Wim 3 jaar geleden

      Hier wordt nagedacht! Vooral navragen bij de natuurvoedingswinkel. Die mensen hoeven immers niets aan je te verdienen en zullen je eerlijk advies geven. Maar niet heus. Kijk liever eens op items van progamma’s als Kassa. Er was er laatst een over suikers in natuurvoedingswinkels. Rietsuiker, ongeraffineerde suiker, langzame suiker… allemaal onzin. Suiker is suiker. En doe niet zo krampachtig over suiker. Eet er gewoon niet te veel van. Dat laatste geldt overigens voor alle voedsel.

      • sharon 3 jaar geleden

        gewoon doen wat je zelf prettig vindt 🙂

  2. ikke 4 jaar geleden

    Voor ik gezond ging eten had ik nog ontbijtkoek van verkade gekocht. Toen las ik een boek waardoor ik suiker ben ga weren en waarin stond dat de ingrediënten op een producten van meeste naar minste staan. Dan ging ik eens wat producten uit mijn voorraadkast bekijken. Wat bleek: glucose-fructosestroop was het hoofdingrediënt voor deze ontbijtkoek. Nu lees ik verpakkingen altijd goed.

  3. Ilse 4 jaar geleden

    Vraagje, is dit hetzelfde als agave siroop? Of is dat wel gezond (met mate gegeten). Dank!!

    • Afieke 4 jaar geleden

      Hoi, nee, dat is zeker niet hetzelfde! Agavesiroop is, tja, agavesiroop. Gewoon iets anders dus 🙂 Jouke of Sharon kan je mogelijk een inhoudelijk nog wat zinniger antwoord geven.

      • sharon 4 jaar geleden

        daar volgt nog een artikeltje over waarschijnlijk 🙂

  4. Blanche 4 jaar geleden

    Interessant artikel, goed om te weten hoe dit zit! En inderdaad was het mij ook al opgevallen dat het vaak in koekjes van de natuurwinkel zit, helaas. Er blijft wel steeds minder over wat betreft goede suikervervangers…

  5. appelgebakje 4 jaar geleden

    Ohh, het zit echt in zoveel producten! Toen ik een jaar geleden begon met het mijden van suikers las ik erg veel etiketten en ik schrok er zo van. Ik werd er bijna paranoia van… Nu ik gewend ben om meer onbewerkt te eten, kom ik HFCS sowieso al wat minder tegen en vind ik het wel oke om af en toe toch iets te eten waar het in zit.

  6. den 4 jaar geleden

    Ik zou graag willen weten of dit hetzelfde is als maisstroop. dit is het hoofdingredient van mijn chocoladepasta van het biologische merk De Rilt natural sweet chocoladepasta

    • Ans 4 jaar geleden

      Agavesiroop en maïssiroop zijn niet hetzelfde. Alle soorten siropen (ook produkten in de Natuurwinkel) zijn suikers en suikers zijn vergif voor je darmen. Ook je bloedsuikerspiegel gaat pieken, wat natuurlijk niet goed is voor de alvleesklier. Wat voor siropen het ook zijn, probeer ze te vermijden.
      Een goed alternatief is de Kokosbloesemsuiker ter vervanging van siropen en suiker. (Aman Prana)

    • sharon 4 jaar geleden

      je kunt daar best een beetje nuance in brengen en zelf kijken wat voor je werkt, niet alle stropen zijn even bewerkt en sommigen zijn geen direct gif voor je darmen https://voedzo.nl/geen-suiker/geraffineerde-suiker-vs-natuurlijke-suikers/ Net zoals dat het er maar net aan ligt in welke combinatie je iets eet, of je bloedsuiker er daadwerkelijk van gaat stijgen https://voedzo.nl/gezond-eten/de-glycemische-index-is-heilig/. Je kunt dit zelf het beste aanvoelen.

    • Auteur
      Jouke 4 jaar geleden

      Hoi Den,
      Excuus voor mijn late reactie (vakantie :-))! Glucose-fructosesiroop is een maissiroop. Inderdaad niet alle siropen zijn goed, maar zoals Sharon zegt, er zit behoorlijk veel verschil in. Ook is het een kwestie van voelen wat het bij jou doet. Siropen/stropen varieren dus van vrij goed tot heel slecht (deze dus). Een goede is bijv. http://www.superfood.nl/superfoods/zoetstoffen/yacon-siroop-diepe-donkere-rijke-zoetmaker. Ik moet hem zelf nog altijd eens proberen, heb hem nog altijd niet geproefd (vind hem nogal duur eerlijk gezegd). Groetjes!

  7. rachel 4 jaar geleden

    Ik had een keer gelezen dat het niet goed was, goed om weer even te lezen waarom niet. Ik let er al een tijd op en het zit in heel veel producten, het wordt ook verschillend genoemd, bv corn syrup / glucosestroop / fructosestroop. Jammer genoeg ook gewoon in producten in de natuurwinkel. Ik merk dat ik wat lakser wordt qua etiketten lezen omdat je denkt op een gegeven moment wel te weten wat je kunt kopen. Maar zo kwam ik dus pas wel met rijstmelk thuis met rietsuiker erin! Was gewoon helemaal vergeten het ingrediëntenlijstje te lezen…. Dus goed, was weer even een wake-up call 😉 Blijf alert en blijf lezen!

  8. Trudy 4 jaar geleden

    interessant om te lezen is het boek: oersterk, van drs R de Leth. Als je hierin leest wat suiker met je lichaam doet…….

  9. Conny 3 jaar geleden

    Ik lees hier helemaal niets over ook een hele goede suikervervanger: Stevia. Gebruik ik zelf bv in dressings die ik altijd zelf maak. En ook door rode bietjes en rode kool gebruik ik stevia.

    • sharon 3 jaar geleden

      Hai Conny, het gaat ook over glucose-fructosestroop. Over stevia hebben we andere artikelen geschreven 🙂

  10. Ronnie 3 jaar geleden

    Beste mensen.
    Ik heb misschien nieuws voor u!
    Vanaf onze geboorte,zijn wij allen in terminale staat.
    Met andere woorden;”stervende”.
    Geniet ook een beetje van uw korte leven.
    (Ik realiseer mij dat ik kort door de bocht ga).

    • sharon 3 jaar geleden

      ja liever gezond oud worden dan met allerlei kwalen en pijntjes. Dan kun je er ook daadwerkelijk van genieten, wel zo handig!

  11. Ana 2 jaar geleden

    Het probleem is verslaving en de oplossing is niet vervanging zoeken maar AFKICKEN. 3 à 4 weken bikkelen en dan merk je dat je smaak verandert en je mist suiker niet. Niet te vergeten dat je buikvet/zwembandjes/lovehandels verdwijnt, je voelt je scherp, geen depressies, fit, energiek, je lever is in topconditie en dus minder risico op die nare kwalen en pijnlijke ziektes (idd dood gaan we allemaal een keer)! De misleidende voedselindustrie heeft ons verslaafd gemaakt en nu is de oplossing 3 tot 4 weken afkicken en fruit in orginele vorm consumeren zoals natuur het bedacht heeft voor ons. Succes!

  12. Ric 2 jaar geleden

    “In Europa wordt tot op heden iets minder glucose-fructosestroop gebruikt dan in de VS”
    “Vooral veel Amerikanen (aangezien het daar veel meer gebruik wordt)”
    “krijgen daardoor behoorlijk grote hoeveelheden kwik binnen”
    “Naast diabetes type 2, overgewicht zijn er ook verbanden gevonden met inname glucose-fructosestroop en ADHD, kanker, migraine en nog een aantal ziektes.”

    Waarom onderbouw je zo weinig? Ik mis heel veel context en bronnen. Het onderwerp is interessant en ik deel je zorgen over al die Corn Syrup-onzin, maar het is een eenzijdig betoog wat je levert. Door nauwelijks te onderbouwen, en woorden te kiezen die bedoeld zijn om de negativiteit van het onderwerp te beïnvloeden, maak je je tekst minder geloofwaardig. In plaats van de lezer te informeren over de negatieve kanten van een product, presenteer je een product zo negatief mogelijk, zónder dat je oog lijkt te hebben voor de daadwerkelijke diepgang van het probleem.

    Ik heb dit tot nu toe in alle artikelen ondervonden. Dat is jammer, want je uitgangspunt is goed. Op deze manier bereik je alleen mensen die al bewust bezig zijn met (goede) voeding en geen nieuwelingen of mensen die opzoek zijn naar verdieping.

    hoe dan ook,
    Succes 🙂

    • sharon 2 jaar geleden

      Misschien de docu eens kijken! 🙂

  13. De Jonkheer 2 jaar geleden

    Mag ik al je vele bronnen zien over dat kwikverhaal? Of is dit ook zo’n “van horen zeggen” artikel?In het filmpje wordt ook gezegd dat hfcs slechter is en dat dat iets met hoe het gemaakt word te maken heeft, maar wat er slechter dan biet of rietsuiker is weten ze niet. Waarom staat hier niet dat gewone suiker bijna net zo slecht is? Ik hoor het voorbij komen in het filmpje, maar er wordt hier niet verder op in gegaan. Die suiker is 50/50 glucose/fructose! Ja, HFCS heeft 55% fructose en 45% glucose. What does it matter? Het verschil over lange duur zou miniem moeten zijn, leververvetting gebeurt ook als je veel suiker vreet, duh. Type 2 diabetes krijg je ook van suiker eten, dat wordt nauwelijks genoemd. Kort in de punchline dat HFCS gevaarlijk is, sure. Maar dat het de meest gevaarlijke suikersubstantie is en dat durven te beweren is ridiculous. Denk eerst met je bolle hoofd na en doe research voordat je iets in dit filmpje gelooft. Nogmaals, die bronnen graag.

    Toodles,

    Iemand die eerst nadenkt in plaats van een bekend stigma meteen aan te nemen voor waarheid.

    • sharon 1 jaar geleden

      Interessant! Corn fiber is iets anders dan glucosestroop denk ik 🙂

  14. M 1 jaar geleden

    Als een product zegt “Glucose” gaat het gewoon om normale suiker stroop, als het glucose-fructose zegt dan is het van mais.
    Maar glucose-fructose is net zo goed/slecht als honing, omdat iets als natuurlijk gezien wordt betekent het niet dat het beter is.

    veel natuurlijk voeding is zelfs veel ongezonder, juist producten met anti-oxidanten of natuurlijke suikers zoals fruit is niet gezonder als fruitsap waar de suikers vanaf zijn gehaald.
    De laatste voedsel fad is wel dat van de zogenaamde natuurlijke suikers, want er bijna geen enkel verschil tussen fruit suikers en HFC.

    • sharon 1 jaar geleden

      Hai M! Bedankt voor je reactie 🙂 Het is waar wat je zegt, maar er is wel een groot verschil tussen het eten van een stuk fruit of het eten van roze koeken/drinken van frisdrank. Overigens mag in Europa geen HFCS worden toegevoegd waarbij de fructose content hoger is dan de glucose content. Waar kun je terugvinden dat deze specifieke stroop zoals het op de etiketten staan (glucose-fructosestroop) altijd uit mais komt? Daar ben ik wel benieuwd naar 🙂 ik dacht dat normale suikerstroop een combi is van glucose en fructose, en glucose alleen uit glucose en maltose bestaat 🙂 groetjes!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*