10 tips voor gezonder eten

10 tips voor gezonder eten
4 januari 2016 rachel
Categorie: Gezond eten

Ik doe niet perse aan voornemens,  maar het nieuwe jaar is wel een mooi moment om even stil te staan bij hoe het afgelopen jaar is gelopen en wat je het volgende jaar anders zou willen doen. Dit kun je bv ook mooi op je verjaardag doen, of na je vakantie. Hoe is het de afgelopen tijd gegaan en wat zou je graag anders doen en waar ben je trots op? Wat wordt je focus het komende jaar?

Gezonder eten

Veel mensen willen gezonder gaan eten in het nieuwe jaar. Volgens mij komt dit voornamelijk door wat je in de decembermaand eet en dat mensen zich een beetje volgegeten voelen en niet gezond met al die kerstkoekjes en oliebollen. Dan kun je ervoor kiezen om je focus op gezonder eten te leggen. Daarom hier mijn 10 tips:

Tip 1: eet groente en fruit

Heb je trek, eet dan eerst iets van groente en/of fruit, dus neem lekker een stukje komkommer, een appel, wat radijsjes of een mandarijn. Op deze manier krijg je i.i.g. al vitamines en mineralen minder en zul je minder snel iets ‘verkeerds’ eten.

Tip 2: stop met (geraffineerde) suiker

Dit is een moeilijke, maar heeft veel effect. Ik bedoel dan geraffineerde suiker, zoals kristalsuiker of suiker in koekjes. Het is een behoorlijke uitdaging omdat er in zoveel producten suiker zit en dan kan het zijn dat je het gevoel hebt niks meer te mogen eten. Op Voedzo is er een programma om je hierbij te helpen. Suikervrij eten kan echter heel veel effect hebben en daardoor zeker de moeite waard zijn.

Tip 3: eet geen bloemproducten

Dit is alles dat gemaakt is van bloem, zoals cake, wit brood, pasta, koekjes en beschuit. Bloem bevat geen voedingstoffen en daardoor doen deze producten niks voor je lichaam, zonde dus om te eten. Vervang deze producten door bv speltpasta, rijstwafels, havermout of maak zelf volkoren koekjes.

Tip 4: zorg voor voeding, geen vulling

Kies voor voeding die iets voor lichaam doet, zoals zaden, noten, groente en fruit. En vermijd voeding dat niks voor je lichaam doet, zoals snoep en koek. Lekker koekjes eten vult wel je lichaam, maar het voedt je lichaam niet, het doet niks voor. Sterker nog, het kan schade toebrengen. Zonde toch?

Tip 5: geen zakjes of pakjes

Het beste kun je vers eten en dus niet iets uit een zakje of pakje. Deze producten zijn vaak verhit, bevatten veel toevoegingen zoals zout en e-nummers en bevatten weinig voedingsstoffen. Maak liever zelf soep of een sausje. Helemaal niet zo moeilijk en veel beter voor je.

Tip 6: eet niet teveel

Stop met eten als je bijna vol zit, maar eet dus niet je buikje rond. Het kan zijn dat je even moet aftasten wanneer dit moment is. Als je merkt dat je een gespannen gevoel in je buik hebt na het eten, weet je dat je teveel hebt gegeten. Neem dan de volgende keer een kleinere portie en kijk wat dit met je doet. Kook porties, dus niet een grote pan en dan alles maar opeten, anders is het zonde, nee, kook zoveel als dat je op kunt zonder helemaal vol te zitten.

Tip 7: eet niet te weinig

Als mensen gezonder willen eten, gaan ze al snel lijnen en ineens heel weinig eten. Je lichaam heeft echter voedingsstoffen nodig om je lichaam te verzorgen. Te weinig eten kan echt slecht zijn voor je en je zo dikker en ongezonder maken. Laat desnoods door een diëtist uitrekenen hoeveel je moet eten. Kies voor volwaardige maaltijden met alle voedingsstoffen erin die je nodig hebt. Zo voorkom je ook dat je na een maaltijd trek krijgt en gaat snaaien. Een volwaardige maaltijd bevat groente, wat koolhydraten, een deel eiwitten en een beetje vet. Dus bv een salade met tonijn, wat noten, een beetje mayonaise en wat quinoa.

Tip 8: luister naar je lichaam

Ontdek welke voeding wel voor je werkt en wat niet. Bonen zijn bv heel goed voor je, maar als je daarna heel de avond met buikpijn op de bank zit, laat het dan, zou ik zeggen. Als je merkt dat je trek krijgt in zoet na het eten van aardappelen, laat deze dan eens achterwege. Probeer dus van alles uit en kijk hoe je je voelt bij iets. Het is even een ontdekkingsreis, maar zeker de moeite waard.

Tip 9: eet puur

Als het aan een boom of struik of plant groeit is het goed. Dit kun je aanhouden bij het puur eten. Let uiteraard wel op, want niet alles in de natuur kun je eten, bv bepaalde bessen of paddenstoelen zijn giftig. Ik zeg het maar even ;). Maar dat is dus het uitgangspunt van puur eten, het zo eten als dat het van de boom komt. Je kunt dan dus kiezen uit groente, fruit, noten, zaden, granen, vis, vlees, en eieren. Waarbij je bij de vis, het vlees en de eieren dan het beste kunt kiezen voor wildvangst en bio.

Tip 10: bereid het gezond

Als je een appel gaat frituren is het ineens niet zo gezond meer ;). Kies dus voor gezonde bereidingswijzen zoals stomen of blancheren.

Weer het pad bewandelen

Ik wil in het nieuwe jaar weer meer mijn gezonde voedingspatroon op gaan pakken. Ik was de laatste tijd wat meer van mijn pad afgewandeld, richting koekjes en chocolade. Soms heb ik de wilskracht gewoon niet. Echter merk ik nu dat dit mijn lichaam geen goeds doet. Ik ben wat meer onrustig en kriebelig en mijn huid is niet helemaal zoals ik zou willen. Dit kan uiteraard ook andere oorzaken hebben. Dat is altijd het lastige: wat doet voeding voor je? Welk effect kun je er aan wijden? Of komt een bepaald effect heel ergens anders door?

Desondanks denk ik dat gezonde voeding altijd goed voor je is. Ik vind het echter geen probleem om de 80-20 regel aan te houden. Dus 80% van de tijd of van je maaltijden zijn gezond en 20% zijn minder gezond. Dat geeft mij de ruimte om eens wat anders te eten. Ik vind het anders best een beetje saai worden eerlijk gezegd. Maar dit is heel verschillend per persoon. Sommige mensen vinden het juist fijner werken als ze helemaal geen ‘foute’ dingen meer eten en anderen varen er beter bij als ze gewoon eten wat ze willen. Het is dus aan jou.

Wat wil je? 

Wat ik je nog wel als tip kan meegeven: doe wat jij wil! Wil je energie en je fit voelen en lekker in je lijf zitten? Kan gezonde voeding dan misschien iets voor je betekenen? Dan kies je er namelijk voor en dan wil je geen snickers of croissant eten. En daar zit nu het verschil. Je moet het willen. Als je gezond wil eten, is het geen opgave meer, dan doe je het uit liefde voor je lijf. En soms bestaat die liefde uit even niet streng zijn en alles even laten voor wat het is. Wees vooral lief voor jezelf 🙂

Reactie (1)

  1. britt 2 jaar geleden

    Goed om deze punten zo nu en dan opgesomd te zien.

    Mooie omschrijving “onrustig- en kriebelig”, zo heb ik me veel gevoeld in december en ben er van overtuigd dat dat kwam door de suiker- en tarwe producten die ik normaal niet meer eet.

    Vanaf nu weer in het gareel, ik voel me nu al beter :-).

    Succes met wandelen! 😉

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*