25 Simpele tips om gezonder door het leven te gaan

25 Simpele tips om gezonder door het leven te gaan
26 februari 2014 Linda
Categorie: Gezond eten

Lijstjes, ik ben er dol op. Leuk om te lezen, niet van die ellenlange lappen tekst om door te spitten, maar gewoon een overzichtelijke opsomming waar je niet alleen snel mee klaar bent, maar ook nog eens het merendeel gemakkelijk van kunt onthouden. Ook vind ik het leuk om zelf lijstjes te maken of af te werken. Tijd voor een lijstje op Voedzo lijkt me, met gemakkelijke tips voor een gezonder leven. Het hoeft namelijk niet moeilijk te zijn om je leven met kleine aanpassingen gezonder, leuker en beter te maken!

  • Besef dagelijks dat je zélf verantwoordelijk bent voor je leven en gezondheid. Geen excuses of uitstelgedrag, neem het heft in eigen handen en kies voor jezelf en je gezondheid!
  • Probeer iedere dag te lachen, het werkt positief voor je humeur.
  • Glimlach wat meer, niet alleen in jezelf, maar ook naar anderen. Je zult zien dat mensen terug lachen.
  • Eet dagelijks lekker veel groenten, zoveel als je maar wilt.
  • Laat geraffineerde suikers staan.
  • Vermijd foute E-nummers.
  • Vervang tarwe eens wat vaker voor spelt, rogge of glutenvrije alternatieven.
  • Sla je ontbijt nooit over. Een goed begin is het halve werk! Vind je ontbijten erg moeilijk? Maak een feestje van je ontbijt. Kies voor bananenbrood, zet het de avond van te voren al klaar, eet chocolade havermoutpap. Wees een beetje creatief en binnen no time zul je je ‘s avonds al kunnen verheugen op je ontbijt!
  • Laat het gaan. Foutje gemaakt? Kan gebeuren, niks meer aan te doen. Iets met suiker gegeten? Tsja, van een enkele keer ga je niet direct dood hoor. Pak de draad weer lekker op en ga verder met je gezonde leventje. Af en toe genieten van een uitzondering is waarschijnlijk velen malen beter dan een stress- of schuldgevoel om een enkele uitzondering.
  • Vergelijk jezelf niet met anderen. Je bent je eigen leuke zelf en dat is prima.
  • Bedenk elke avond minstens drie (of vijf, nog beter!) positieve puntjes van die dag. Heb je leuke nieuwe schoenen gekocht waar je blij mee bent? Heb je voor de eerste keer een eigen creatie gemaakt in de keuken? Wat het ook is, als jij er blij van werd, schrijf het op! Zo focus je op de positieve dingen in je leven en sluit je de dag met een goed gevoel af. Er zijn vast ook wel wat dingen fout gegaan, maar die lijken ineens veel minder groot of belangrijk als je blijft focussen op het positieve.
  • Maak je niet druk om wat anderen van je denken. Je kunt niet voor iedereen perfect zijn.
  • Onderhoud je vriendschappen. En dan bedoel ik niet alleen via Facebook, Twitter of mail…
  • Leer te vergeven. Kwaad zijn en blijven zorgt voor negatieve energie die niks toevoegt aan je gezondheid. Het leven is te kort om alsmaar boos te zijn.
  • Besteed iedere dag minstens 10 minuten aan helemaal niets: geen computer, geen televisie, geen familie, vrienden of kinderen, gewoon even 10 doodstille minuutjes voor jezelf. Geniet van de rust en richt je zoveel mogelijk op je ademhaling en rust. Mindfulness voor dummies 😉
  • Geniet van de kleine dingen in het leven: de tekening die je kindjes voor je gemaakt hebben, de gezelligheid van de hond, een homemade rauw chocolaatje, een kopje koffie of waar je ook maar van wilt genieten. Geniet nooit met mate!
  • Focus op wat je hebt in plaats van op wat je graag zou willen.
  • Leer ‘nee’ zeggen en doe dingen waar je echt energie van krijgt en die de moeite waard zijn om energie in te steken.
  • Omgekeerd geldt ook: doe  geen dingen waar je geen energie van krijgt!
  • Stop met energie steken in mensen waar je geen energie van krijgt of die zelfs energie van je afnemen. Vrienden die alsmaar zeuren of commentaar op je hebben? Vraag jezelf eens goed af of dat nou wel echt zulke goede vrienden zijn…
  • Beweeg! Wees lekker actief. Als je sporten niet leuk vindt, sleep jezelf dan niet wekelijks meerdere keren naar de sportschool, maar zoek een andere manier om lekker actief bezig te zijn. Ga bijvoorbeeld op de fiets boodschappen doen, neem de tuin goed onderhanden, laat de hond een blokje extra uit, ga buiten spelen met je kinderen. Het maakt niet uit wat je doet, als je maar iets doet.
  • Zorg dat je iedere dag een halfuurtje buiten bent, weer of geen weer. Wandel liefst ieder dag een halfuurtje.
  • Leer het verleden te accepteren en te leven in het hier en het nu. Wat geweest is, is geweest.
  • Hetzelfde geldt voor de toekomst. Ik zeg niet dat plannen slecht is, maar probeer van het hier en nu te genieten. Laat dingen op je af komen zoals ze komen.

 

Hoe om drugs te bestellen online op goedkoopste prijzen? Perharps bekende over antibiotica die bacteriën bestrijdt. Deze remedies niet behandelen enkele infectie zoals de gewone verkoudheid. Een van de meest populaire drug Viagra. Heeft u een vraag over Viagra of kamagra bijwerkingen? Als je medicijnen zoals Viagra moet u uw gezondheid over vragen kamagra oral jelly. Diverse websites beschrijven het als kamagra 100mg. Als feite, een wetenschappelijke beoordelingen vonden dat de helft van de mensen op deze medicijnen verbeteren erectiele dysfunctie. Droomt u tot medicijnen, zoals Viagra bestellen, online? Uw arts kan een keer uw dosis veranderen om ervoor te zorgen dat u betere resultaten te halen.

Reacties (7)

  1. Rachel 4 jaar geleden

    Leuk! Ben ook dol op lijstjes, vooral om overzicht te krijgen. Je wilt iets, maar hoe kom je daar? Je kunt dan het pad naar je doel in overzichttelijke stapjes verdelen en zo stap voor stap aan de slag gaan.
    Genieten is zeker belangrijk, van het zonnetje buiten, van je mensen om je heen, van de luxe die we hebben.
    Vaak voor ik ga slapen denk ik aan de leuke dingen: wat zijn de 5 leuke dingen van deze dag? Of gewoon: met welke dingen ben je blij? Je valt dan zo in slaap ;).
    Ondanks het leven in het nu, vind ik het ook wel fijn om te bouwen aan de toekomst, dingen leren, kennis opdoen, plannen maken voor later, daar wordt je enthousiast van en je krijgt het gevoel dat je aan jezelf en aan je leven werkt. Maar inderdaad: doe het in balans: dus houd je bezig met nu en later, maar geniet van wat je nu hebt, dat is voorbij voor je het weet.

  2. Lot 4 jaar geleden

    Onbeperkt fruit eten kan ik echt niet dan kom ik gegarandeerd aan ook al eet ik er verder goed bij.
    Na jaren van het moeten ontbijten afgestapt en ik voel me veel beter als ik pas halverwege de ochtend eet, geldt echt niet voor iedereen dat dat nodig is.

    Verder staan er leuke dingen bij!

  3. Suuz 4 jaar geleden

    Super mooie en goede blog!!!!

  4. Astrid 4 jaar geleden

    Op Voedzo staat een artikel over intermitting Fasting. Nu kan ik echt niet tegen een hele dag zonder eten maar het ontbijt overslaan kan heel makkelijk. ( normaal begon mijn dag ergens tussen 5 en 6 met ontbijt. Zelfgebakken brood en 2 bakken koffie met suiker.) Het was even wennen maar nu wil ik niet anders meer. Heb meer energie, slaap beter, heb geen honger meer en kan zonder suiker. Ik ben een stuk slanker en met mooi velletje.
    Dat ontbijt is voor mij niet heilig meer. Nooit meer. En daardoor gaan bijna alle andere regels zowat vanzelf !

    • sharon 4 jaar geleden

      leuk om te lezen!!!! 😀 Intermittent fasting is idd geweldig 🙂

  5. von 4 jaar geleden

    Hi Linda,
    met veel plezier jouw lijstje doorgelezen. Mooi dat je een verbinding maakt tussen lichamelijke voeding en geestelijke voeding!

  6. Dayenne 4 jaar geleden

    Goedemorgen Linda,

    Je hebt helemaal gelijk! Zo begint iedereen de dag weer met een lach en gaat met een tevreden gevoel naar bed! Lekker leven! Fijne dag

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*