Groene smoothies: hoe houden we het leuk (= gevarieerd)?

Voedzo3Groene smoothies, ik ben er dol op! Echt, dat is geen grapje. Een jaar geleden zou ik mijn neus opgehaald hebben bij het idee dat er spinazie, boerenkool of andijvie in een smoothie verwerkt zit. Inmiddels draai ik mijn hand er niet meer voor om en vind ik één handje bladgroenten in een smoothie vaak al te weinig. Waarom ik inmiddels zo dol ben op groene smoothies? Hier de voordelen (voor mij persoonlijk) op een rijtje…

De voordelen van een groene smoothie

  • Een groene smoothie in de morgen is een dag zonder zorgen. Ja echt, dat is tegenwoordig mijn levensmotto (oké, dat is misschien een beetje overdreven, maar ik voel me echt opmerkelijk veel beter als ik de dag begin met een groene smoothie).
  • Ik krijg zo meteen een portie groenten en fruit binnen en merk dat ik er een flinke dosis energie van krijg (meer en betere energie dan van koffie).
  • Mijn buikje en darmen zijn me altijd erg dankbaar voor een groene smoothie. Groentesapjes of -smoothies zijn natuurlijk de hele dag door een goed idee, maar vooral ‘s ochtends (op een nuchtere maag) merk ik de beste resultaten.
  • Vieze groenten zijn op deze manier gemakkelijk om te toveren in een lekker drankje. Je gooit dan gewoon iets meer zoet fruit in je smoothie of voegt er eventueel wat agave- of maple syrup aan toe en weg zijn de vieze groenten.
  • Ik eet geen 200 gram spinazie als tussendoortje, maar in een smoothie heb ik geen problemen met 200 gram spinazie. Binnen no time verdwijnen alle vitamientjes dan zo mijn buikje in. Hetzelfde geldt voor andere groenten.

Tips voor lekkere groene smoothies

  • Hou je van romige dikke smoothies? Voeg er dan avocado aan toe en gebruik niet al teveel vloeistof. 
  • Om stukjes groenten in je smoothie te voorkomen en een zo glad (= smooth) mogelijk geheel te krijgen is het aan te raden eerst de vloeistof met de groenten goed te blenderen en pas daarna het fruit toe te voegen.
  • Voor een volledige smoothie maaltijd kun je notenpasta, avocado, noten, pitten, zaadjes en/of superfoods aan je smoothie toevoegen: snel, gemakkelijk, goed vullend en super gezond.
  • Nu het weer wat warmer begint te worden, gebruik ik vaak bevroren fruit. Wanneer je erg weinig vloeistof gebruikt, krijg je zo een soort groene smoothie ijsje. Wanneer je wel gewoon water/melk/vruchtensap gebruikt om je smoothie mee te maken, krijg je zo een heerlijk koele smoothie.
  • Als je ‘s ochtends te weinig tijd hebt om je groenten en fruit te snijden, kun je eventueel ‘s avonds alles al snijden en in hersluitbare zakjes (of bakjes) invriezen. Zo kun je ook een of twee keer per week per zakje een portie smoothie invriezen. ‘s Ochtends hoef je de inhoud van het zakje dan alleen nog maar samen met vloeistof naar keuze in je blender te kiepen en deze net zolang aan te zetten tot je smoothie klaar is.
  • Drink smoothies met een rietje. Het klinkt misschien belachelijk, maar ik vind het zo leuk en lekker om smoothies met een rietje te drinken. Komt bij dat het nog veel beter voor je tanden is ook! Fruitzuur tast namelijk het glazuur van je tanden aan. Als je met een rietje drinkt, valt de schade reuze mee. Wel gebruik ik BPA vrije herbruikbare rietjes van GreenJump, om ook een beetje aan het milieu te denken en gifstoffen in plastic te vermijden.
  • Gebruik waar mogelijk groenten en fruit van het seizoen om verzekerd te zijn van zoveel mogelijk voedingsstoffen in je groene smoothie. Biologische groenten en fruit is de beste optie, maar mocht je budget dat niet toelaten, kun je de groenten en fruit goed wassen in water met wat natriumcarbonaat (baking soda) om zoveel mogelijk gifstoffen te verwijderen.
  • Gebruik kruiden of poeders om je smoothie een extra lekker of speciaal smaakje te geven. Denk aan cacao, maca, speculaas, kaneel, carobe, gember, proteïnepoeder, spirulina, etc.
  • Serveer de smoothie in een mooi glas, maak er iets speciaals van en geniet. Deze tip komt natuurlijk een beetje op hetzelfde neer als de tip van het rietje, je kunt beide tips ook combineren 🙂
  • Niet te vergeten: je went aan meer groenten in een smoothie. Begin gewoon rustig aan, met een klein handje groenten en een flinke portie fruit. Langzaamaan zul je merken dat je er ofwel meer groenten bij kunt voegen, ofwel minder fruit. Aan jou de keuze. Doe het op je eigen tempo, het moet wel leuk en lekker blijven natuurlijk!

Lekkere groene smoothie inspiratie

  • De favoriet van de meeste mensen: spinazie met banaan
  • Spinazie met banaan of mango en cacao (eventueel nog wat macapoeder)
  • Bladgroenten, banaan, pindakaas, plantaardige melk
  • Bladgroenten, avocado, banaan, plantaardige melk
  • Wortel met appel en flink wat water (anders wordt het een dikke pap)
  • Bladgroenten, kiwi en banaan
  • Boerenkool, dadels, bosbessen en plantaardige melk
  • Banaan, avocado, cacao, maca poeder en plantaardige melk
  • Aardbeien met basilicum
  • Peterselie, peer en speculaaskruiden
  • Rode biet, avocado en banaan (zonder vloeistof als pudding, met vloeistof als romige smoothie)

Recept voor een lekkere romige koele smoothie (of twee kleintjes)Voedzo1

1-2 handjes andijvie 1 kiwi, in stukjes ingevroren 2 abrikozen, in stukjes ingevroren 1/3 avocado (eventueel ook in stukjes ingevroren) 1/2 cup water eventueel 1 tl honing (toegeven, ik eet normaal gesproken veganistisch, maar nu ik ontzettend last van hooikoorts heb, maak ik geregeld gebruik van biologische koud geslingerde honing, vanwege de antibacteriële en verlichtende werking van honing bij hooikoorts) Blend eerst de andijvie met het water tot er geen stukjes andijvie meer te bekennen zijn. Voeg daarna de overige ingrediënten toe en laat de blender net zolang aanstaan tot er een romig geheel zonder stukjes is ontstaan. Giet in een mooi glas en drink met een rietje, of lepel de smoothie op met een lepeltje. Als je de smoothie liever wat vloeibaarder wilt, kun je er meer water bijvoegen.

Recept voor een groene smoothie “pudding” Voedzo2

1-2 handjes spinazie 100 ml plantaardige melk (of water) 1/2 avocado 1 goed rijpe handpeer (hoe rijper hoe zoeter) 1 kiwi eventueel: kokosrasp, honing en/of kaneel Blend eerst de spinazie met de melk tot een glad geheel zonder stukjes. Voeg daarna de avocado, peer en kiwi toe en laat de blender net zolang blenden tot er een romige pudding zonder stukjes ontstaat. Giet in een bakje en bestrooi eventueel met kokosrasp, kaneel en/of honing. Honing eet ik zelf normaal gesproken niet (omdat ik veganistisch eet), maar nu ik ontzettend last van hooikoorts heb en honing ietwat verlicht, eet ik het uit pure wanhoop tijdelijk wel (met mate). Ook bij deze smoothie geldt overigens weer, als je de smoothie vloeibaarder wilt, kun je er meer vloeistof (in dit geval plantaardige melk) bijvoegen. Kijk hier voor nog meer nieuwe recepten! Hebben jullie nog groene smoothie tips of lekkere recepten? Ik ben benieuwd!

 

20 Comments

  • Hi Linda,
    Ik heb zelf net een versapers gekocht en weet nog niet wat er allemaal in kan. Zijn bovenstaande ideeen en recepten hier ook geschikt voor of gebruik je zelf een ander apparaat? Noten, bevroren fruit e.d. klinken heel hard voor zo’n apparaat, maar dat zou je er dan ook in moeten kunnen doen?

    • Hai Marieke, met een slowjuicer zoals Verapers maak je groentesappen en Linda heeft het over smoothies, met een blender maak je die. groetjes!

  • Sinds ik deze website heb ontdekt maak ik veel smoothies. Ik lees er veel over en doe overal ideeën op! En lekker zijn ze!! Het voedt goed en je voelt je er heerlijk bij. Ook het handboek heb ik gelezen. Ik had het in 2 dgn uit! Veel wist ik al maar heb toch heel veel tips opgedaan. En ook was het een bevestiging van mijn eigen ideeën.
    Bedankt voor het maken van deze website!!

  • Hoi, ik kom hier ook maar weer eens de vraag stellen waar ik al een tijd mee rond loop en waar verschillende meningen over zijn. Ik heb gehoord dat de combi van groene en fruit smoothies niet hoed zijn. Door de verschillende zuren die vrij komen. Alleen appels kunnen bij groentesappen wordt mij verteld. Heel graag zou ik hier een antwoord op krijgen. Groetjes Corina

    • Je kan bepaalde groenten beter mijden zoals wortels en dergelijke, heeft te maken met de zetmelen kan je flinke buikpijn van krijgen inderdaad. Maar met bladgroenten is het gewoon prima te doen 😉

      • Als je de blender gebruikt is het verstandig om de groenten te zeven…krijg je geen last van je darmen…en doe anders de wortels doe je gewoon in de sapcentrifuge….

  • Hallo,
    Sinds kort ben ik in het bezit van een keukenmachine waarmee ik oa smoothies kan maken. Inmiddels hebben wij dit al een paar keer gedaan en je kunt er heerlijke sapjes mee maken. Nu vraag ik mezelf alleen af hoe het met de voedingswaarde zit want ik heb ooit eens gelezen (ergens) dat door groente en fruit te mixen/hakken/malen de voedingsvezels kapot gaan en dat je bij wijze van spreke net zo goed een glas cola achterover kunt slaan omdat in de zelfgemaakte smoothie met name de suikers achter blijven. Kan iemand mij vertellen of dit waar is?

    • Hai Marieke je kunt groente en fruit prima met elkaar blenden, zorg er alleen voor dat je niet teveel verschillende dingen bij elkaar doet en dat je groente en fruit neemt van het seizoen. Wil je sinasappels en kiwies nemen dan zou ik meer gaan voor een fruit smoothie. Maak je groene smoothies dan zijn appels, peren, bananen lekker om toe te voegen *(niet allemaal samen).
      Je vergelijk met een cola klopt niet, in cola zit alleen suikers en chemische smaakmakers (en water natuurlijk). In je smoothie zitten ook vitaminen en mineralen … in fruit smoothies zit inderdaad ook veel fruit suiker (fructose), dit is altijd vele malen beter dan de geraffineerde suikers in cola. En er zit minder dan 39 gram suiker in wat wel in 33cl cola zit.
      proost

  • Hallo,
    Ook ik ben van plan groene smoothies te gaan maken. Ik vraag me af of je in plaats van verse bladspinazie ook bevroren spinazieblokjes kunt gebruiken. Weet iemand dat?

  • Hallo,

    Al een tijdje ben ik aan de groene smoothie. Ik maak ze een week van tevoren met fruit van de markt en vries ze daarna in. Nu lees ik net dat je groene smoothies beter niet kunt invriezen wegens het verloren gaan van voedingsstoffen maar je kunt wel stukjes fruit vooraf invriezen en vervolgens in de blender doen.

    Hoezo kun je wel stukjes fruit maar geen hele smoothie in de vriezer doen?

    • Hoi Cindy,

      Ik heb geen idee eigenlijk, heb het nog nooit gelezen. Ik denk dat er sowieso wel wat vitaminen verloren gaan bij het invriezen, maar als je groenten eerst een week in de keuken liggen, verliezen ze ook vitaminen. En als dit voor jou een handige manier is, krijg je zo vast altijd nog meer vitaminen binnen dan wanneer je helemaal geen smoothies drinkt of fruit/groenten eet 😉

  • Haay, ik ben druk bezig met sporten en gezond eten. Ik wilde meer salades eten en minder aardappelen, pasta etc, maar dit werkt niet altijd even goed.. Nu zou ikde smoothies willen proberen. Het probleem is echter dat ik pds heb en een fructose intolerantie in erge mate. Nu mag ik wel een aantal groentes en af en toe fruit maar twijfel dus of ik hier goed aan zal doen om dit te gaan doen of niet.. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen (alleen als je het echt weet aub)
    Alvast bedankt !

    Groetjes Kirsten

  • Hoi! Ik ben samen met mijn ouders ook een tijdje begonnen met de groene smoothies, we zijn er nu helemaal weg van! In combinatie met sporten werkt het echt bij aan een gezonde leefstijl. Je tips zijn erg handig, dankjewel! 🙂

    Groetjes Chris.

    • Hoi Anton,

      Hmm.. dat vind ik lastig. Het ligt er ook een beetje aan wat je erin doet. Als de smoothie relatief gemakkelijk te verteren is (dus zonder notenpasta’s en andere vullende ingrediënten), zou voor het sporten prima moeten kunnen. Als de smoothie dikker/machtiger is, is dat een beetje afhankelijk van jezelf. Zelf ben ik niet zo van eten voor het sporten, omdat ik daar last van krijg. Ik zou in ieder geval zeker een halfuurtje/uurtje ertussen laten. Na het trainen kun je uiteraard wel gewoon meteen een smoothie nemen. Dat doe ik zelf ook regelmatig na het rennen!

      Groetjes, Linda

  • Mijn standaard smoothie is: komkommer, Franse selderij, bladgroente (spinazie, boerenkool, sla etc), stukje gemberwortel, mint blaadjes.
    Soms doe ik er ‘n appel bij, soms een sinaasappel (en ik rasp de schil).
    Om het wat vullender te maken en als eiwit element doe ik er een eetlepen geraspte amandelen door.
    Erg lekker, en voedzaam. 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *