Letten op je suikerinname zonder teveel gedoe

Letten op je suikerinname zonder teveel gedoe
30 december 2016 sharon
Categorie: Gezond eten, Suikervrij

Nu de goede voornemens onze decembermaand proberen goed te maken, is er natuurlijk een kans dat je eens wat minder suiker wil gaan eten. Misschien twijfel je nog, want het is er tenslotte ook niet echt makkelijker op geworden, dat gezonde eten zonder toegevoegde suiker. Misschien maakt alleen de gedachte dat het echt óveral in zit, je niet echt comfortabel. Betekent dat dat je echt overal op moet gaan letten?

Master in het mijden van geraffineerde suiker

Het goede nieuws is, nee, je hoeft niet overal op te letten. Het minderen van suiker kan zelfs best simpel. Zie, je hoeft niet de Master der Masters te worden in het vermijden van geraffineerde suikers, als je gewoon gezonder wilt leven. Als je gewoon gezonder wilt leven, hoef je niet continu alles te controleren, je hoeft niet elke dag naar de natuurwinkel, je hoeft niet angstig te worden voor elk grammetje en je hoeft je leven niet per se ingewikkeld te maken.

WHO enzo

Het minderen van je suikerinname is een goed idee, zeker wanneer je het volgens de richtlijnen van het WHO doet. Zij focussen zich op de vrije suikers, die je bijvoorbeeld vindt in sappen, vruchtendranken, alle toegevoegde suiker, maar ook kokosbloesemsuiker, honing, alle stropen, etc. Groente en fruit in zijn geheel vallen hier dus niet onder. Om even duidelijk te zijn. Elke dag kun je prima een percentage vrije suikers binnenkrijgen, streven naar 0% is niet nodig. Ze vinden het een goed idee om onder de 5% te blijven, dat wil zeggen dat minder dan 5% van je energie-inname bestaat uit vrije suikers (uitgedrukt in kcal). Maar, als je onder de 10% blijft heeft dat ook nog goede voordelen. Als je nu denkt goh, dat klinkt toch nog best ingewikkeld, dat valt wel mee. Wat ik een belangrijke boodschap vind is dat je echt geen 0% hoeft na te streven, en dat een beetje vrije suiker prima is, maar niet teveel.


Wil je de baas zijn over je suikerinname? Start 2 januari!!


Overal zit suiker in!!!! Aahhhhhh!

Maar overal zit suiker in? Hoe kun je het dan binnen de perken houden? Hoewel in veel bewerkte producten inderdaad wel wat suiker zit, is dit vaak ook verwaarloosbaar. Je zult begrijpen dat 0,1 gram suiker in kipfilet minder bedreigend is voor je suikerinname dan die bokkepootjes, schuddebuikjes op je brood en Tony’s Chocolonely. Dat betekent niet dat je ze nooit ‘mag’ eten, maar als je wilt letten op je suikerinname kun je ze beter niet elke dag eten. Dat betekent ook niet dat je dan maar 100 superhealthy brownies per dag eet, omdat ze ‘onbewerkte’ ingrediënten bevatten, want nee, zo werkt het ook niet. Taart is taart, brownie is brownie. Er bestaat niet zoiets als een superhealthy brownie.

800 suikerklontjes

Hoe zit ‘t dan met die flessen ketchup waar 800 suikerklontjes naast staan op die veel gedeelde foto’s? Well. Ketchup wordt gemaakt met suiker. En met tomaten. En die tomaten, bevatten ook van nature suiker. En die suikerklontjes, zijn meestal op basis van het totaal aantal suiker van ALLE ingrediënten. Ook die van de tomaten.Voor het dramatische effect, denk ik. Maar het is logisch, dat die erin zitten. Tomaten & ketchup gaan hand in hand. Daarnaast eet je meestal geen fles ketchup per dag. Maar gewoon een beetje, soms, ooit. Dat soort suikerklontjesplaatjes zijn dus vaak eerder verwarrend dan echt veelzeggend. Als jij je patatje in een plasje ketchup dipt krijg je dus geen bakken suiker binnen, maar wel wat. Nogmaals, die bakken suiker krijg je eerder binnen met die cheesecakes, mokkataarten en superhealthy bananenbrood (wat eigenlijk cake is).

Een appel is toch ook gewoon suiker!

Ja maar, een appel is toch ook gewoon suiker! Een appel IS geen suiker, maar het bevat inderdaad wel suiker. Daarnaast bevat het nog andere voedingsstoffen, zoals alle andere soorten fruit. Weet je nog die laatste keer dat je een zak appels opentrok, en gewoon NIET MEER KON STOPPEN MET HET ETEN VAN APPELS, tot je helemaal misselijk de lege plastic zak hebt weg moeten gooien, omdat je je weer niet kon inhouden tot thuis. Ja, er is een verschil tussen appels en een reep chocolade of een zak drop. Dat er suiker in zit, is een feit.

7 simpele richtlijnen om je suikerinname te verminderen

  1. Vermijd alle taarten, koekjes, muffins, ijs, snoep, puddingbroodjes, schuddebuikjes en tompoucen. Die zag je natuurlijk aankomen. Eet gewoon fruit qua zoetigheid (eten ja, fruit hoef je niet te drinken).
  2. Vermijd alle frisdrank, Fristi-achtigen, bruisende fruitdrink en vruchtensappen. O! En energiedrankjes – niet te vergeten! Al die dranken zitten vol met suiker. Water is een goed alternatief. Echt water? Ja, simpeler én goedkoper wordt het niet.
  3. Kies volkoren. Kies voor echt volkorenbrood, met de naam volkoren erop. En het geldt niet alleen voor brood, maar ook voor pasta, rijst, couscous, etc. Volkoren granen zijn goed voor je gezondheid
  4. Kook je eigen maaltijd. Met echte ingrediënten. Dan weet je namelijk ook wat erin gaat.
  5. Introduceer fantastische en de meest simpele tussendoortjes: gekookt ei, avocado en gerookte zalm op een cracker bijvoorbeeld. Of gewoon fruit. Kost niet veel tijd, kant-en-klaar, en toch zo goed.
  6. Drink koffie en thee zonder suiker. Een weekje (ok, misschien twee) wennen en opeens is het lekkerder zonder.
  7. Vermijd verpakte ‘gezond ogende’ tussendoortjes, zoals Sultana’s, ontbijtkoek, liga’s, mueslirepen, etc. Zelfs als er een gezonde claim op staat, zoals ‘bron van vezels’ of ‘natuurlijk’.

Eigenlijk komt het vooral neer op goede gewoonten in je voedingskeuzes. Gewoon simpele keuzes. Fruit als tussendoor. Water drinken. Dat soort extreem simpele dingen.


Wil je de baas zijn over je suikerinname? Start 2 januari!!


0 reactie

  1. ogiers roland 3 maanden geleden

    het is zeker het lezen waard

  2. Sanne 3 maanden geleden

    Het lijkt zo ontzettend simpel, toch valt het niet altijd mee. Vooral zo tijdens en na de feestdagen. Suikervrije stoofperen en cranberrysaus zijn gewoon niet lekker. Ik probeer tijdens deze dagen mijn ontbijt en lunch zo normaal mogelijk te houden en wat extra groente erbij te eten. Ik had me voorgenomen om wat extra te bewegen, ook omdat de sportschool gesloten is tijdens de vakantie, maar dat is me nog niet echt gelukt 😉 Nog 3 dagen en dan is voor mij het normale leven weer aangebroken. Dan ga ik mijn goede gewoontes weer oppakken.

    • Auteur
      sharon 3 maanden geleden

      Zo is het!!! Rond de Kerst is het altijd een beetje anders hoor <3 Je eet ook niet zo vaak stoofperen of cranberry saus, dat helpt :) Ik zie ook wel uit naar de normale dagen 😀 xx

    • Maaike 3 maanden geleden

      Ik heb laatst stoofperen gemaakt met dixap, die waren heerlijk, geen toegevoegde suikers. Is het proberen waard!

      • Auteur
        sharon 3 maanden geleden

        Dat is inderdaad heel lekker! Dat heb ik inderdaad ook weleens gedaan! 😀 Al denk ik dat het voor het suikergehalte verder niet uitmaakt :)

  3. Nathalie 3 maanden geleden

    Volkoren zegt ook lang niet altijd alles. Het is pas echt volkoren als het eerste ingrediënt een MEEL is, en geen BLOEM.

    • Auteur
      sharon 3 maanden geleden

      Er mag maar zoveel bloem in zitten als het volkoren heet :) Maar als je inderdaad een stap verder wilt gaan kun je etiketten lezen :)

  4. Martine 3 maanden geleden

    En zo is het! Gewoon leven met een kleine beetje suiker…

  5. Marike 3 maanden geleden

    Whaha, je misselijk eten aan een zak met appels……die zin vertelde voor mij alles! Leuk beschreven, heerlijk simpel maar af en toe zo ontzettend lastig om van die verslavende suikers af te blijven.
    Succes allemaal…….ik heb net een eierkoek op (fout, I know) maar daarna een bakje verse worteltjes met komkommer.
    Een beetje bij en bij en je voelt je binnen de kortste keren een blij ei…..echt!

    • Auteur
      sharon 3 maanden geleden

      Haha succes, je kunt het echt! xxx

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

GRATIS!

21 dagmenu's om af te vallen
MEER INFORMATIE!