Luister naar wat je lichaam je te vertellen heeft!

Luister naar wat je lichaam je te vertellen heeft!
7 april 2013 Marianne
Categorie: Gezond eten

Veel mensen volgen klakkeloos het eeuwenoude, niet vervormbare voedingsadvies van o.a. het beroemde Voedingscentrum op. Met name diëtisten klampen zich hieraan vast onder het mom dat ‘echt alles wat een mens nodig heeft in deze schijf zit’. Dat die adviezen echt achterhaald zijn en overal tekort schieten, daar kan ik een blog vol mee schrijven, haha, maar daar gaat het in dit blog niet over.

Drukte van alledag

Waar het mij nu om gaat, is dat veel mensen niet luisteren naar wat hun lichaam te vertellen heeft. Ik moet zeggen, het heeft bij mij ook een tijdje geduurd, voordat ik aardig ging zijn voor mijn lichaam. In de haast waarin we tegenwoordig leven, drukken we vaak snel wat eetbaars met oneindige kleur, geur en smaakstoffen achterover om maar op de been te blijven. Dit laatste vinden we belangrijk, als we de trek maar kunnen stillen en door kunnen hollen. Waarmee de trek gestild wordt, dat zou driekwart van de Hollanders een (HEMA)worst zijn. Dat constant rennen voor ons werk, studie, de kinderen, enz. ook niet aardig is voor je lichaam, dat mag duidelijk zijn. Helaas hebben de meeste van ons een druk leven en kan het soms niet anders.

Goede brandstof!

Wat wel anders kan, is de keuze die we maken om onze motor aan de gang te houden. Volgens mij heb ik het volgende voorbeeld wel vaker gebruikt, maar herhaling blijft hangen, zeg ik altijd maar. In een auto gooi je immers ook geen frituurvet, waarom gooien wij ons vaak wel vol met verkeerde brandstof? Gaat het erom dat we het belangrijk vinden ‘om maar aan de praat te blijven’ of willen we graag een optimaal draaiende motor hebben?

Functioneer jij goed?

“maar ik functioneer prima met wat ik eet” hoor ik mensen, die de meest verschrikkelijke rommel naar binnen werken, wel eens zeggen. Nee, is dan steevast mijn antwoord, je dénkt dat je prima functioneert. Wanneer je een maand lang stopt met rommel eten en begint met het eten van echt voedsel, dan zie je achteraf vaak pas welke klachten je had van je ongezonde eetpatroon. Veel klachten zijn zo ingesleten, ingeburgerd, dat je ze nooit aan een verkeerd eetpatroon zou toekennen. Dat zie je vaak pas achteraf, wanneer je je fitter voelt, minder vaak tegenover de huisarts zit, je alerter bent, je stoelgang verbetert, je een dag hoofdpijnloos bent, je minder geïrriteerd bent, je bloedsuikerspiegel stabieler lijkt te zijn en zo kan ik het lijstje nog wel veel langer maken. Wellicht dat andere Voedzo lezers en bloggers hieronder e.e.a. kunnen posten op welke vlakken ze zich beter voelen door goed voedsel. Daarnaast kunnen we niet dagelijks in ons lichaam kijken om te zien of alles nog soepeltjes loopt. De inwendige organen schreeuwen echter om draaiende gehouden te worden, en niet met candybars. Er komt een moment dat ze het opgeven wanneer jij ze niet voorziet van de juiste voedingsstoffen.

Hoe weet ik dan wat ik moet eten?

Sowieso geen dingen die al kant&klaar te koop zijn, maar dat is de trouwe Voedzo lezer wel bekend. Wat ik veel belangrijker vind, is dat je meer gaat luisteren naar waar jij tegen kan. We kunnen hier bijvoorbeeld wel beweren dat cafeïne slecht voor je is en veel vlees niet fijn is voor de vertering, je zal het allemaal zelf moeten uitvinden. Waar de één wel tegen kan, heeft de ander er veel last van. Er zijn moeilijk algemene regels vast te stellen. Zo heb ik er een jaar op zitten met uitproberen van producten, bijhouden waar ik wel of geen last van kreeg, hoeveelheden aanpassen, momenten aanpassen en porties aanpassen. Sommige mensen kunnen bijvoorbeeld nu eenmaal niet tegen melk, maar wel tegen volle yoghurt. Dus ben je niet lactose intolerant, maar valt yoghurt beter op zijn plaats dan melk. Het kan ook zijn dat je ’s morgens niet tegen yoghurt kan, maar ’s middags wel. Men kan beweren dat dit onzin is, maar hee, jij voelt waar je lichaam op reageert! Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld brood. De één kan goed tegen volkoren brood, de ander kan beter tegen speltbrood en de derde kan helemaal niet tegen brood. Hoe kunnen we daar een advies op baseren? Dat kunnen we niet, dat moet je uitvinden. Of brood in het algemeen wel of niet goed is, kunnen we ook een lange discussie voeren. Wie daarin gelijk heeft vind ik wederom niet zo boeiend, het gaat erom waar jij tegen kan! Dit kan je overigens niet vast stellen als je dagelijks ’s morgens en ’s middags tarwebrood eet en je je ‘wel prima voelt’. Dit test je door de ene week bijvoorbeeld brood te laten staan en te vervangen door een salade, portie groente of gebakken ei zonder brood en goed op te schrijven of te onthouden hoe je je voelt daarbij. Ditzelfde doe je na een broodweek. Let op je emoties, darmfunctie, bloedsuikerspiegel, alertheid, verzadigdheid, angsten, weerstand, enz.

Geen tijd = geen excuus

Het bijzondere is dat we overal tijd voor maken, behalve als het gaat om het bereiden van een goede maaltijd en daarmee het draaiende houden van onze motor. Je kan lekkere en gezonde maaltijd bereiden ook gaan zien als een hobby en er tijd voor maken! Iedereen heeft daarvoor tijd, mits iemand het wil. Dit heet prioriteiten stellen. Ik zit op dit moment ook in twee studies en meer, maar niemand pakt mijn tijd voor de bereiding van mijn eten af. Dan maar ergens anders wat tijd van af halen. Zoek in je eigen dagbesteding een plek en reserveer deze voor het maken van gezond voedsel. Wanneer je dit structureel doet, zal je zien dat het integreert in je leven en het op den duur geen moeite meer kost. Heb je echt een dag geen tijd? Voorzie dit dan van te voren, zodat je al het e.e.a. voor kan bereiden en evt. in kan vriezen. Je hoeft ook niet persé om 18.00u al te eten, eet dan bijv. een handje nootjes en besluit tegen 19.00u te eten, dat geeft een mens al meer rust. In het buitenland doen ze niet anders!

Waar kan ik niet tegen?

Na lang zoeken en experimenteren ben ik tot meerdere conclusies gekomen. Ik kan niet tegen geraffineerde suiker, ik word daar instabiel van, heb de hele dag trek, krijg last van mijn hoofd en ben minder alert. E-nummers doe je mij ook geen lol mee, ik krijg er hoofdpijn van en ik heb het idee dat ik stik door meer slijmaanmaak in mijn keel. Hetzelfde geldt voor melk. ’s Morgens kan ik niet tegen gluten en lactose, dan krijg ik last van mijn darmen. Eet ik diezelfde gluten en lactose ’s middags, dan heb ik nergens last van. Met uitzondering van de eerdergenoemde melk. Ik kan niet tegen de combinatie fruit en avondeten en na het eten van peulvruchten kan ik wachten op krampen en darmklachten. Tarwe is funest voor mij, beter verteerbare gluten zoals die in spelt kan ik wel tegen, tot op zeker hoogte. Snelle koolhydraten zoals brood, aardappels en pasta, maak je mij niet blij mee. Iemand anders zou dit heel anders in kunnen vullen, alhoewel ik bijna zeker denk te weten dat niemand zijn lichaam een lol doet met veel geraffineerde producten en daarmee een schommelende bloedsuikerspiegel.

Onderzoeken

Onderzoeken beweren veel dingen, toch bestaan veel onderzoeken uit onvolledige informatie en rekenen ze belangrijke gegevens niet altijd mee. De kunst is om deze onderzoeken te ‘leren lezen’. Wanneer onderzoeken beweren dat e-nummers geen kwaad kunnen, maar ik daar wel degelijk beroerd van word, dan geloof ik die onderzoeken dus niet. Ik luister naar wat mijn lichaam mij verteld. Dat zou iedereen moeten doen. Kijk ook altijd naar de financiering van een onderzoek, vaak zie je dat men onder één hoedje speelt en het 9 van de 10 keer enkel draait om economisch belang.

Loop je lichaam niet voorbij

De tekenen van een minder goede voedingsgewoonte kan zich uiten in hoofdpijn, overgewicht, darmklachten, lage weerstand, moe, futloos, psychische problemen, verminderde concentratie en vele voor sommige alledaagse klachten meer. Het antwoord is soms heel simpel: pas je voedingspatroon aan en zorg daarmee voor een lichaam die blij met je is! Denk niet dat een kant en klaar voorgekauwd en populair dieet of incomplete voedingswijzer iedereen kan helpen. Gebruik je verstand, voel je lichaam en doe daar iets mee.

Wees lief, eet meer vitale stoffen!

Wanneer je zo’n optimaal mogelijk werkend lichaam wil hebben, is het belangrijk om lief voor je lichaam te zijn. Loop het niet voorbij, maar schenk er aandacht aan. Denk niet te snel dat het lichaam het wel af kan met ‘rommel-eten’. Nee, je moet het goed verzorgen en het voorzien van goede brandstof. Denk aan meer groenten en fruit! Dit eten we gemiddeld in NL echt veel te weinig. De 200 gram geadviseerde groenten zorgen er misschien net voor dat je niet doodziek wordt, maar je secundaire functies hebben daardoor echt een chronisch te kort aan vitale voedingsstoffen. Tegenwoordig wordt zoveel bespoten dat je je kan afvragen of er überhaupt iets vitaals uit een bespoten broccoli te halen valt. Wel iets, maar echt stukken minder dan 100 jaar geleden. Mijn advies is dan ook om altijd biologisch te eten, dat is echt stukken minder bespoten of zelfs onbespoten in vergelijking tot niet biologisch voedsel. Je zult zien dat gezonder eten een blijer en energievoller mens van je maakt! Niet alleen goed voedsel helpt, ook goede sportbeoefening en ontspanning horen bij een blij lichaam. Een blij lichaam zorgt tevens ook voor een blije geest 🙂

Gezonde groet,
Marianne

Note: Ik beweer hier geenszins dat een goed voedingspatroon alle ziekten weert, enkel dat het een goede basis is voor een goede levensstijl. Raadpleeg bij genoemde klachten zo nodig een natuurdiëtist/therapeut of arts.

Reacties (20)

  1. Linda Gijsen 4 jaar geleden

    Goed stuk. Ik ben nog bezig met het leren kennen van mijn lijf. Ben er wel achter dat suiker niet goed is voor mij (darmen). Ik probeer meer groente te eten in de vorm van salades want ik heb ook het idee dat me dat meer energie geeft. En voor het brood geldt dat spelt me beter afgaat dan tarwe, maar daar ben ik nog mee bezig. Maar idd door drukke leven met 2 kleine kids wil het er nog weleens bij in schieten. Ik ‘snack’ al wel beter met zelfgemaakte koekjes en gedroogd fruit. Maar kan natuurlijk altijd beter. We gaan in elk geval door, het heeft mijn interesse in elk geval al wel.

  2. Juglen 4 jaar geleden

    Leuk artikel Marianne, sta ik helemaal achter!

  3. Lucia 4 jaar geleden

    Geweldige blog dankjewel!

  4. Berti 4 jaar geleden

    Blij dat er mensen zijn die zo’n stuk schrijven als het jouwe want inderdaad, zo is het!!!
    Gelukkig dat tegenwoordig wel meer bewustzijn voor dit soort dingen aan het komen is maar een beetje aanmoediging en stof tot nadenken is altijd welkom. 🙂

    Ikzelf vraag mijzelf nu nog steeds af, hoe het nou allemaal zo gekomen is met al die toevoegingen in de vorm van e-nummers en wat al niet….gelijk met het kunstmest gebruik begonnen zo ongeveer…raar he.

  5. Corine Wantenaar 4 jaar geleden

    Als je biologisch dynamisch voedsel (ja voedsel, geen vulsel) eet, weet je zeker dat het onbespoten is en zonder kunstmest geproduceerd.
    Rauwe onbewerkte melk schijnt voor mensen met lactose-intolerantie vaak wel goed te verdragen te zijn.
    Met biofotonen coherentie therapie is goed te meten waar je lichaam op reageert en waar het last van heeft en kan dit ook ontstoort worden. Ons spijsverteringsstelsel is vaak al zo verstoort dat ons lichaam daar signalen op afgeeft. Voor iedereen is dit een uniek plaatje zodat hè inderdaad niet eenduidig kan zeggen waar men goed of slecht op zal reageren.
    Laten we ons lijf weer gaan voeden ipv vullen!

  6. Brigitte 4 jaar geleden

    Ik ben het met Corine eens. Ik meet ook bij mensen waar ze wel of niet tegen kunnen en hoe dat komt. Het niet kunnen verdragen van melk en granen heeft vaak te maken met een slechte conditie van de darmen en zodra je dat hersteld gaat het meestal stukken beter. Maar ook hiervan zijn mensen zich zelden bewust.

  7. kennyparker 4 jaar geleden

    thnx for the post!

    zoals je zegt overmatig speeksel productie!
    dit is een methode waar aan je kan herkennen waar je lichaam niet zo
    blij mee is.

    dit zou je ook kunnen herkennen aan.

    – overmatig speeksel productie
    – jeuk aan de huid
    – snotteren
    – vlekken/pukkel vorming op de huid

    dit zijn de tools die ik hanteer.

  8. Berry 4 jaar geleden

    Goed stuk moet ik zeggen hoewel ik als persoon graag wat meer handvatten zou willen zien hoe met deze ontdekking te beginnen.

    @Corine: rauwe koemelk is in het begin een zekere uitdaging voor je darmen. Mijn lichaam had hier wel positieve reacties op. Opvallend was wel toen ik de vraag op mijn FB pagina zette hoeveel mensen dit dronken ik vrij eenzaam bleef. Ook niet gek als je vanuit roosendaal zo’n 50 Km moet rijden voor biologische rauwe koemelk.

  9. Rachel 4 jaar geleden

    Ik volg een aantal adviezen nu ruim een half jaar en dat bevalt goed, inderdaad de dingen als geen melk, spelt ipv tarwe, geen e-nummers, geen suiker. Ik ben nog niet van al mijn klachten af, maar het gaat de goede kant op. Ik probeer nu ook uit of het beter bevalt als ik ‘s ochtends fruit eet ipv ‘s avonds en ‘s avonds juist noten, omdat ik heb gelezen dat je eiwitten beter ‘s avonds kan eten. Ik probeer het even uit, maar eerlijk gezegd is het wel lastig om al die adviezen te vertalen naar je dagelijks leven. De één zegt dit en de ander zegt precies het tegenovergestelde, daarom zelf de conclusie getrokken dat ik eet waar ik me letterlijk en figuurlijk goed bij voel. Ik ben al heel goed bezig en als ik dan brood wil eten (ondanks dat dit veel wordt afgeraden) en ik heb er geen last van, dan doe ik dit gewoon. Het is inderdaad voelen wat het met je lijf doet en luisteren naar je lijf, voel waar je trek in hebt, bv in fruit of meer in iets van groente of noten? Luister naar je trek en ga dat eten.

  10. Ikke 4 jaar geleden

    Ik volg al een hele tijd en ik ben niet echt van het posten, maar ik wil toch graag iets melden: door geraffineerde suikers en e-nummers te vermijden, ben ik ‘spontaan’ 12 kilo afgevallen! En daardoor zit ik een stuk beter in mijn vel!

    • sharon 4 jaar geleden

      Woeehoeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!

  11. Lisa 4 jaar geleden

    Ik ben juist weer een heel klein beetje aan het terugkomen van mijn super gezonde eten.
    Ik eet nu anderhalf jaar gezond en heb me nog nooit zo beroerd gevoeld. Mijn buik is altijd opgeblazen, mijn stoelgang slaat nergens meer op, heb veel hoofdpijn en een nergielevel van 0.
    Ik at heel veel groente en fruit, geen aardappels meer, geen brood, geen pasta of rijst, geen suiker, geen zuivel, geen e-nummers en geen fabrieksvoedsel.
    Nu ga ik juist weer wat meer brood eten, minder groente en fruit en over het algemeen wat minder eten.
    Merk dat dit een heel stuk beter gaat, mijn stoelgang gaat langzaamaan de goede kant op en mijn buik is minder vaak opgeblazen. Ik blijf wel gezonde keuzes maken, speltbrood ipv supermarktbrood en notenpasta ipv gekleurde hagelslag of kaas.
    Ik blijf mijn eten bij de biowinkel kopen en blijf nog steeds ver weg van e-nummers, te veel suiker en allerlei gekke toevoegingen, maar niet meer zoveel groente en fruit voor mij, daar wordt mijn lichaam dan weer niet blij van… Gek he

    • Auteur
      Marianne 4 jaar geleden

      Helemaal niet gek! Heel goed zelfs dat je dit uitgevonden hebt. Jij luistert dus ook naar je lichaam. Meer groenten en fruit, daarmee bedoel ik niet ‘alleen maar groenten en fruit’. Je moet een goede balans vinden. Zelf ben ik geen voorstander bijv. van teveel fruit, dit houdt ik max. op 2 – 3 stuks per dag. Waarom? Omdat ik moe word van suiker en in fruit zit ook suiker, hetzij een gezondere versie. Groenten daar ben ik wel fan van! Geen schommelingen in de bloedsuikerspiegel en superveel gezonde stoffen! Haast superfood zou ik zeggen 😉

      Ik zou zeggen, ga door met uitvinden, je bent op de goede weg! Wat voor de één werkt, werkt voor de ander niet. Misschien kan jij tegen andere soorten groenten/fruit bijv. dan die je tot nu toe vaak at, ik noem maar iets. Misschien at je er inderdaad ‘teveel’ van en niet in balans met andere voedingsstoffen.

      Succes!

      • Jenny 4 jaar geleden

        Het maakt ook verschil welke groentes en fruit je eet. Ik heb een aantal consulten gehad met Christine Toback en zij was helemaal geen voorstander van veel fruit (vanwege de hoge suiker gehaltes, waar ik ook op reageer) maar als ik fruit nam moest ik bijvoorbeeld appels merk golden delicious nemen die zijn beter verteerbaar een hebben een ander suikergehalte. Fruit moest ik het liefs ook combineren met bijvoorbeeld wat brood en vet dan was het makkelijker verteerbaar voor mij lichaam. Vet was trouwens heel belangrijk. Liefst altijd toevoegen aan een maaltijd, want dit zorgt voor een betere vertering. Bij het eten van boontjes doe ik bijvoorbeeld altijd een scheutje koolzaadolie over mijn eten. Sommige groentes waren beter te vermijden voor mij maar de volgende groentes kunnen bij heel veel mensen als veilig beschouwd worden: Chinese kool, waterkers, sla, paksoi, courgette, andijvie, gestoofd witloof, sojascheuten, veldsla, waterkers, komkommer (schillen/dun snijden), bloemkool en broccoli, venkel, warmoes, koolrabi, asperges, rauw witloof en sla steeds in combinatie met koude olie of mayonaise, enkel een weinig spinazie onder aardappelpuree, extra fijne sperzie-/snijboontjes. Fruit wordt aangeraden te schillen. Ook groentenat altijd weg doen, stoffen waarop reactie kan ontstaan blijven vaak achter in het groente nat. Bij het afgieten worden deze stoffen verwijderd.

        • Auteur
          Marianne 4 jaar geleden

          Hey Jenny, we denken over de hoeveelheden fruit dan hetzelfde 😉 maar ik ben het persoonlijk niet eens met fruit combineren. In een smoothie doen we niet anders, ik drink deze ook niet heel vaak, maar fruit bij brood bijv. is een slechte combinatie wanneer je maag/darmklachten hebt. Fruit verteerd veel sneller dan brood, met als gevolg dat het fruit onnodig lang in je maag ligt te gisten tussen het brood, wachtende tot het brood eindelijk ook ‘weg’ mag. Groentenat adviseer ik altijd om te bewaren, je hebt geen idee hoeveel vitaminen en mineralen je onnodig wegspoelt! Dat is zo jammer omdat onze groenten tegenwoordig al niet meer zoveel bevatten als vroeger..
          Thnx voor je groente-lijst, zelf ben ik meer van het uitproberen en laten uitproberen. Ieder ander heeft namelijk vast een iets anders lijstje, voor mensen is dat niet meer te volgen vrees ik. Daarom ook: test alles zelf en luister naar je lichaam! 🙂

  12. Blanche 4 jaar geleden

    Wat een mooie blog, je vroeg om op te noemen wat goed voedsel voor je kan doen. Ik heb sinds ruim drie maanden het gebruik van suiker, tarwe, zuivel en bewerkte voeding drastisch verminderd en me in plaats daarvan gestort op het (vooruit) koken van lekkere recepten, wat ik inderdaad zie als een leuke hobby. Ook voor mij voelt het soms als een oneindige zoektocht naar wat goed bij me past, ook het moment van de dag of bijvoorbeeld de temperatuur buiten kan inderdaad een groot verschil maken of iets wel goed valt of niet. Moeilijk hoor!
    Maar als ik het volgende lijstje zie weet ik waar ik het voor doe: geen heftige after-dinner dips meer, geen sugar cravings, geen eetbuien, een plattere buik, minder buikpijn, betere stoelgang, beter reukvermogen, véél minder last van allergie en hooikoorts, geen eczeem meer, een stralende huid, mijn energieniveau begint te stijgen, minder last van een opgejaagd gevoel en geen hoofdpijn meer. Zo 🙂

  13. Fabienne 4 jaar geleden

    Sinds begin 2013 ben ik een “brave” Voedzo-lezer: (geraffineerd) suikervrij, niet te veel zuivel, geen kant-en-klaar meer maar puur eten maken, etc. Ik merk dat in mijn omgeving mensen zijn die er open voor staan en die het interessant vinden wat ik te vertellen heb, maar soms nog met een beperking in informatie. Dan haken ze af of doen ze het toch af als geitenwollensokkenpraat. Maar vaak gaan deze mensen dan toch stiekem/onbewust hier en daar hun eetpatroon aanpassen, zie ik nu en dat doet me goed. Er zijn ook mensen die er totaal niet voor openstaan en mij van ergere dingen dan geitenwollensokken betichten, de “mooiste” (eigenlijk meest pijnlijke) was dat ik aan anorexia ging leiden…
    Maar als ik naar mezelf kijk: sinds 1 januari slechts 2x hoofdpijn gehad, wat echt door spanning/drukte/stress op het werk kwam, maar verder veeeeeel meer energie (en ik was al een klein duracelkonijntje) betere stoelgang, geen last meer van mijn darmen gehad. Enige wat niet echt anders is, is mijn vermoeidheid, maar iedere dag om 5 uur/ half 6 opstaan, lange reistijd naar werk, lange werkdagen en teveel hobby’s, etc werkt ook niet mee.

  14. irene 4 jaar geleden

    Ik eet nu zo’n 1,5 jaar zo veel mogelijk biologisch. Het lukt niet altijd doordat sommige dingen toch nog wel duur zijn maar probeer zoveel mogelijk dingen zonder foute e-nummers te eten. Sinds dien heb ik bijna geen buikpijn meer. (Ik heb een spastische darm). Ook eet ik sinds een paar maanden speltbrood en ook dit bevalt beter dan ‘gewoon’ brood. Zelfs de darmen van mijn man zijn rustiger. Als ik iets eet wat wel vol foute e-nummers zit kan ik er op wachten dat ik ‘s avonds met buikpijn in bed lig. Ook maak ik sap van groente’s ik lust bijna geen groente maar door er sap van te maken en het wat zoet te krijgen met appels of ananas krijg ik het gemakkelijk weg en voel ik mij veel energieker dan als ik niet juice. Ik heb het boek van Jason Vale en dit is fantastisch. Ben blij dat ik heb ontdekt dat ik geen buikpijn meer hoef te hebben en meer energie door gewoon ECHT eten.

  15. Meibloempje 4 jaar geleden

    Zelf uitzoeken, inderdaad! Ik eet nu drie (bijna vier) weken suiker- en tarwevrij en wauw! al mijn pijntjes en stijfheid zijn verdwenen, en ik heb energie te over.

    Vanmiddag at ik een paar boekweitpannenkoekjes (geen tarwe!) met een likje appelstroop … en ik kreeg me toch een vermoeidheidsdip … Ik dacht dat ik dus niet goed op de boekweit reageerde maar realiseer me nu ik dit schrijf dat ik de appelstroop vergeten was. Niet weer dus.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

GRATIS Voedzo zomer challenge: 21 dagmenu's met snelle, lekkere en gezonde maaltijden!
Schrijf je in!