Top 15 natuurlijke voedingsmiddelen met probiotica!

Top 15 natuurlijke voedingsmiddelen met probiotica!
15 oktober 2014 sharon
Door Gezond eten

Probiotica worden steeds bekender. Toen ik voor het eerst van probiotica hoorde, wilde ik dit niet in pilvorm tot me nemen maar gewoon in voeding. Helaas kon ik daar toen helemaal niets over vinden, behalve dan de bekende yoghurt/zuiveldrankjes zoals Yakult. Maar gezien die meestal ook vol bewerkte zuivel en geraffineerde suiker zitten, en nogal aan de prijs zijn, was dat het ook niet.

Probiotica!

Probiotica zijn levende micro-organismen (bijvoorbeeld bacteriën) die een positieve werking hebben op je gezondheid. Probiotica kunnen de darmflora ondersteunen, wat weer effect heeft op de algehele immuunsysteem. De werking van allerlei verschillende probiotica in (commerciële) producten wordt vaak in twijfel genomen op wetenschappelijk gebied, toch weten we ook dat goede bacteriën wel degelijk goed zijn voor je darmen. Of dat Yakult drankje ook daadwerkelijk in je darmen terecht komt, geen idee.

Toch geen pillen meer

Die speciale drankjes zijn voor mij geen optie, ik zie daar geen voordelen in. De probiotica pillen heb ik een tijdje geslikt, maar nu niet meer. Ze zouden best kunnen werken hoor, ik heb geen idee, maar ik merkte weinig voordeel en de goede zijn wel vrij prijzig. Ik kom toch weer terug bij die natuurlijke probiotica in voeding. De natuurlijke bronnen vol goede bacteriën die je immuunsysteem ondersteunen. Daarom heb ik ze toch eens op een rij gezet.


Moe van het plannen van je maaltijden? Laat ons het voor je doen! Bekijk hier de Eetplanner


Fermenteren is the way to go

En ja, stiekem zijn het gewoon allemaal gefermenteerde voedingsmiddelen. Meer over fermenteren lees je hier.

  1. Volle (liefst rauwmelkse) yoghurt of zelfgemaakte kokosyoghurt
  2. Waterkefir
  3. Melkkefir
  4. Kombucha
  5. Rauwmelkse kazen
  6. Augurken
  7. Zuurkool
  8. Kimchi
  9. Pure chocolade
  10. Salami
  11. Wijn
  12. Bier
  13. Azijn
  14. Miso
  15. Tempeh

Kwaliteit en bereiding!

Natuurlijk is niet alles wat je koopt meteen gezond. Veel producten van deze lijst in de supermarkt / biowinkel kennen niet het natuurlijke fermentatieproces maar het wordt versneld. Er komt een chemisch proces bij aan te pas. Daarbij is het dus belangrijk dat je producten kiest van goede kwaliteit die op de juiste manier bereid zijn. Kaas en yoghurt kun je prima kopen, augurken en kefir kun je beter zelf maken.

Mijn favorieten

Ik neem nu zelf rauwmelkse kefir, waar ik veel voordelen bij merk. Daarnaast zijn kazen en yoghurt voor mij goed te vinden in de winkel. Augurken vind ik leuk om zelf te maken. Zuurkool is heerlijk in de winter en ik hoop de komende tijd nog lekker te experimenteren. Ik hoef niet per se alle dingen in dit rijtje in mijn eetpatroon te hebben, ik kies gewoon een paar favorieten. Nummer één favoriet is chocolade, maar dat probeer ik toch een beetje in bedwang te houden 😉 Ook salami, wijn, bier, miso en tempeh eet/drink ik zelden tot nooit. Maar zo heeft iedereen zijn eigen favorieten!

 

0 reactie

  1. H.v.Duyker 4 jaar geleden

    Hoi,er is toch een nieuwe slogan:melk is niet goed voor elk.?Melk is voor kleine koetjes.Op veel voedselsites worden melkprodukten in de ban gedaan,met goede onderbouwingen,ook vw groeihormonen.

  2. Oooh, Yakult 🙁 volgens mij ondersteunt de MLD-stichting Yakult zelfs, maar door de suikers houdt dit het probleem alleen maar in stand.

  3. Meinou 4 jaar geleden

    Heb jij enig idee hoe je erachter komt of iets wel of niet op de correcte wijze gefermenteerd is?
    Ik gebruik geregeld wijn, azijn, chocola, rauwmelkse kaas en augurken. Maar twijfel eraan of deze wel juist zijn.

    • Linda 4 jaar geleden

      Als je iets uit de gewone supermarkt haalt, kun je er al bijna vanuit gaan dat het niet op de juiste manier gefermenteerd is. Augurken die je in de winkel kunt kopen (net als zuurkool in een voorverpakt zakje) is ook bijna nooit juist gefermenteerd, maar simpelweg ingelegd in azijn. Van de overige producten weet ik het ook niet precies. Zelf maken is altijd het beste als je zekerheid wilt, maar volgens mij pronken fabrikanten er graag mee als iets goed gefermenteerd is en vermelden ze het op het product. Je zou de bron van herkomst kunnen mailen om erachter te komen, maar dan ben je wel eventjes bezig! 🙂

      • Meinou 4 jaar geleden

        Valt dat ff vies tegen… Al zijn augurken kinderlijk simpel te maken, las ik al in een eerder artikel. Ook de kokosyoghurt wil ik nog eens proberen, lijkt ook niet erg moeilijk.
        Goede sojasaus is ook gefermenteerd, als ik me niet vergis. Maar dat is ook vast niet degene in de supermarkt.

  4. Meinou 4 jaar geleden

    Heb je voor het fermenteren van groenten eigenlijk altijd knoflook nodig? Ik zie dat bij de meeste recepten staan, maar ik kan niet goed tegen knoflook.

  5. kimberley pex 4 jaar geleden

    Het is me nog steeds een groot raadsel hoe mensen aan KEFIR komen. Kan iemand mij n tip geven ? Ik heb overal gevraagd en gezocht, maar ‘t lijkt net ‘n schim.

    • Auteur
      sharon 4 jaar geleden

      Frustrerend kan dat zijn zeg! Meestal kun je het niet kopen – wel zelf maken (zie hier https://voedzo.nl/?s=kefir). Je kunt de korrels via marktplaats kopen, of beter, via 1 van de facebookgroepen over het onderwerp waterkefir/melkkefir, of via een webshop, maar dat vind ik zelf te duur. Verder heb je in sommige biologische winkels/boerenmarkten wel melkkefir te koop – gepasteuriseerd of rauw van Rauw Power. Daarnaast is er in mijn biologische winkel ook waterkefir kant en klaar te koop, maar dat is net nieuw en ik heb het nog nergens anders gezien. Succes!

  6. Marijke 3 jaar geleden

    Ik ben fan van probiotica! Het heeft me zelfs van mijn huidklachten afgeholpen. Vanaf jonge leeftijd had ik ichtyosis, een vervelende huidziekte. Sinds een paar maanden gebruik ik een probiotica supplement en ben er nu nagenoeg vanaf. Ik ben er echt heel blij mee!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*