Varieer in wat je eet

veranderingEr zijn wel eerder blogs over geschreven, maar pas ondervond ik aan den lijve dat variatie echt wel belangrijk is, dus wil ik dit even met jullie delen. Ik had op een gegeven (weer) dagelijks buikpijn… net of je een bubbelbad in je buik hebt zitten, steken en een opgeblazen buik. Ik baalde er flink van. Waar komt dit nu weer vandaan vroeg ik me af? Als ik last krijg van iets ga ik mijn voeding onder de loep nemen.

Ojee!

Wat eet ik, moet ik anders met iets stoppen? Moet ik iets eten dat juist goed is voor je darmen? Dat is iets wat ik eerder ook regelmatig heb gedaan en dan ging ik weer brood weglaten of yoghurt toevoegen. Maar eerlijk gezegd gaf me dit altijd zoveel stress en onrust, want dan lag heel mijn voeding overhoop en moest ik weer lijstjes maken met wat wel en niet te eten en dan kon ik uren informatie opzoeken / lezen… pfff, om moe van te worden.

Even helder denken

Gelukkig had ik nu wat sneller een helder moment, want ik kwam in mijn aantekeningen tegen dat lijnzaad en chiazaad winderigheid kan veroorzaken en ik realiseerde mij dat ik al dagen achter elkaar havermout met lijnzaad en chiazaad had zitten te eten. Hmm, wacht eens even…. Ik bedacht dat ik daar eens verandering in ging brengen. Ook bedacht ik me dat ik wel heel vaak ei eet. Ik ben niet zo’n vlees / vis liefhebber, dus kies al snel voor ei. Dat heb ik dus ook even een paar dagen niet gedaan.

Buikpijn weg

En warempel: buikpijn weg! Dus in plaats van alles ondersteboven te gooien, was het een kwestie van wat meer variatie en dat deed de truc. Op zich varieer ik wel in groente en fruit, maar voor andere dingen kan ik weleens vastzitten in een sleur. Dan vind ik iets heel lekker en praktisch en hopsa, dat eet ik dan ineens dagen achter elkaar. Niet zo handig dus ;). Of het is een kwestie van keuze. Zo probeer ik ‘s avonds eiwitten te eten omdat ik wat kilo’s kwijt wil, maar ik kom dan altijd op geitenyoghurt uit, dus dat ik eet ik dan dag in dag uit…. Je lichaam kan op een gegeven moment de stoffen niet meer verwerken en krijgt letterlijk genoeg van een bepaald product. Je lichaam moet tussendoor rust krijgt om alles te verwerken.

Tip: varieer

Mijn tip dus: varieer en mocht je ergens last van hebben, ga dan niet meteen iets helemaal uit je menu schrappen, maar kijk eens of je wel genoeg varieert. Zijn er dingen die je meerdere dagen achter elkaar eet? Zo ja, doe dit dan even een paar dagen niet en vervang het door iets anders.

Voor mij werkt het goed om de week te verdelen in twee delen, ik werk 4 dagen en heb 3 dagen weekend. Doordeweeks is het voor mij belangrijk dat ik handige dingen eet die ik zo mee kan nemen naar mijn werk, dat beperkt dan wel mijn keuze en hierbij schuilt dus het gevaar dat ik vaak hetzelfde eet en dit dan ook in het weekend doorzet. In het weekend kan ik juist wat andere dingen eten, bv gierst i.p.v. brood of pannenkoeken van amaranth en maismeel, omdat ik meer tijd heb om te koken / bakken. Dus dat kan helpen om te variëren: kies doordeweeks iets anders dan in het weekend, dan kom je al een heel eind.

De keuze is reuze 😉

Mocht je wat inspiratie zoeken op het gebied van variatie:

  • Noten/ zaden: hazelnoot, walnoot, paranoot, amandel, pompoenpitten, sesamzaad, lijnzaad, zonnebloempitten.
  • Granen: tarwe, spelt, gierst, amaranth, quinoa, kuma, gerst, haver, rogge, mais, grutten, griesmeel, boekweit. Sommige hiervan kun je ook als zaden beschouwen zoals quinoa en boekweit.
  • Dierlijke eiwitten: ei, vis, vlees, kaas, yoghurt, boter.
  • Groente: teveel om op te noemen ;), varieer vooral met kleuren, dus probeer een aantal verschillende kleuren te kiezen, bv rode paprika, groene augurken en een beetje witte bloemkool.
  • Fruit: ook teveel om op te noemen, varieer hierbij ook met kleuren, dus kies niet altijd bv sinaasappelen, mandarijen en sharonfruit, kies ook eens een andere kleur. Bv donkerrode / paarse vruchten bevatten veel anti-oxidanten, heel goed, maar niet elke dag dus, varieer!
  • Plantaardige eiwitten: dit zijn vooral de peulvruchten: erwten, bruine / witte / kidney / kapucijners bonen, soja, pinda’s, linzen, kiemgroente (bv tuinkers), sperziebonen / sugarsnaps / tuinbonen, kikkererwten, maar denk ook aan zeewier.

 

Tags in het bericht
, , ,

4 Comments

  • Grappig ik doe het precies hetzelfde! 🙂 Je eetstijl doorzetten als je het druk hebt is soms gewoon een beetje een uitdaging! Maar zeker niet onmogelijk. Het helpt ook om je favoriete (gemaks) producten even een weekje niet in huis te halen, dan ga je vanzelf op zoek naar iets anders!

  • Je hebt helemaal gelijk. Ikzelf ben ook zo’n gewoontedier, omdat het lekker makkelijk is.
    Zo eet ik nu al dagenlang wortels met hummus. Het is nu zo erg dat het andere mensen opvalt dat mijn huidskleur gelig is (carroteen)… oeps.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *