Waarom ik geen kokosbloesemsuiker meer gebruik

Kokosbloesemsuiker is een favoriete ‘vervanging’ voor normale suiker. Dat heb ik ook tijden gedaan. En ik vind het ook heel lekker, eigenlijk. Bijna net zo lekker als basterdsuiker. In Amerika waren we ons aan het voorbereiden voor het terug verhuizen en de kokosbloesemsuiker was op – en ik had nog een giga zak gewone suiker staan (gebruik ik altijd voor de waterkefir). In combinatie met weinig budget, vond ik het tijd de kokosbloesemsuiker vaarwel te zeggen.

Kokosbloesemsuiker wordt gebruikt omdat het zogezegd je bloedsuikerspiegel weinig doet stijgen, maar ik twijfel daaraan. Zowel door het gebrek aan echt goed bewijs, als dat ik zelf echt geen enkel verschil merk met normale suiker. Daarnaast is het minder geraffineerd en bevat het meer vitaminen en mineralen dan gewone geraffineerde suiker.

Echter, voor je vitaminen en mineralen zijn er natuurlijk betere opties dan kokosbloesemsuiker. Een goeie maaltijd bijvoorbeeld. Of groenten en fruit. Kokosbloesemsuiker bevat een vrij minimale hoeveelheid voedingsstoffen, al is het dan wel meer dan in de witte tafelsuiker. Taart is sowieso nooit gezond.

Het WHO (World Health Organization) heeft richtlijnen om de vrije suikers te beperken tot 5% van de totale energie-inname. Voor de term vrije suikers maakt het niet uit of je appelsap, honing, kokosbloesemsuiker of gewone tafelsuiker neemt, die vallen allemaal onder de vrije suikers. Hier is geen onderscheid in.

Nu vind ik kokosbloesemsuiker best lekker, maar het is ook ontzettend duur. Als je op je budget moet letten, is dat dus ook niet een beste optie, vooral als je een zak gewone suiker nog gewoon hebt. Toen hebben we eigenlijk ongemerkt de overstap gemaakt.

Nog steeds vind ik de WHO richtlijn enorm waardevol. Het laat duidelijk zien hoeveel suiker past in een gezond voedingspatroon en dat vind ik belangrijk. Daarom heb ik Sugarcoach ook geschreven. Niet teveel onzin, geen focus op de details, maar wel de duidelijk belangrijke punten aanpakken voor onze gezondheid. Suiker of kokosbloesemsuiker, gewoon niet teveel. Die WHO richtlijn helpt daarbij om praktisch te maken wat ‘niet teveel’ is 🙂 Kokosbloesemsuiker eten is niet de uitdaging, de richtlijn volgen is de echte uitdaging 🙂

En voor de voedingsstoffen, eet ik heerlijke maaltijden 😉

1 Comment

  • Goed geschreven. Om ongeveer dezelfde reden heb ik besloten geen nieuwe pot Keltisch zeezout meer te kopen. Het is ontzettend duur, en voor de voedingsstoffen eet ik liever iets anders dan zout. Toch vind ik het wel veel lekkerder dan ‘gewoon’ zeezout en zeer fijngemalen zout vind ik echt niet lekker.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *