Waarom ontbijt je en hoe eigenlijk? (+tips!)

Waarom ontbijt je en hoe eigenlijk? (+tips!)
4 september 2013 Marianne
Categorie: Gezond eten

De meeste mensen in ons land beginnen de dag met boterhammen of soms met helemaal niets. Ik ken ook mensen die de deur uit rennen met een plak ontbijtkoek of een banaan in de hand. Noemen we dat ‘ons lichaam geven wat deze nodig heeft?’ Nee, dat denk ik niet!

Start van de dag

Eigenlijk hangt alles af van hoe je de dag start. Als je te kort geslapen hebt, start je de dag hoogst waarschijnlijk moe. Wanneer je lang moet wachten totdat je huisgenoten uit de badkamer zijn terwijl je nodig naar je werk moet, start je de dag hoogst waarschijnlijk geïrriteerd. Zo kan ik nog een paar voorbeelden opnoemen. Zo is het ook met ontbijt: als je de dag zonder ontbijt start is het niet gek wanneer je hier gevolgen van ervaart. Misschien niet direct, maar wel indirect doordat je sneller zin hebt in suikers en je de wijzer van de weegschaal op ziet lopen.

Zonder ontbijt sneller trek!

Hè? Maar ik ontbijt juist niet, dus hoe kom ik dan toch aan? Dat komt doordat je zonder ontbijt sneller trek hebt en je dan snel pakt wat voor handen ligt. Je geeft je lichaam hierdoor niet de nodige voedingsstoffen waar het van leeft waardoor je steeds een soort signaal krijgt dat je moet eten. Dit signaal is nuttig, je lichaam vraagt vriendelijk of je er voor wil zorgen. Je brengt tevens je bloedsuikerspiegel in de war, dit doe je ook wanneer je ontbijt met witte boterhammen en hagelslag. Het liefst houden we de bloedsuikerspiegel gedurende de dag een beetje stabiel.

Kom op, doe eens aardig!

Ontbijten is nodig. Een auto zonder brandstof komt immers ook niet ver. Hoe kunnen wij dan verwachten dat we vol energie aan het werk kunnen zonder ontbijt? Inderdaad, dat is te veel gevraagd. Wanneer je goed ontbijt zul je merken dat je minder snel trek hebt en je met één tussendoortje het makkelijk kan redden tot aan de lunch. Je lichaam begint je dan ineens stukken leuker te vinden. Misschien geeft het je ineens meer energie of heb je minder last van suiker pieken en dalen. Belangrijk dus om aardig te zijn voor je lichaam! Kies ook voor voedzame tussendoortjes en niet voor lege producten. Over tussendoortjes heb ik eerder geschreven, kijk voor tips hier of hier.

Ontbijttips

Zelf ontbijt ik graag glutenvrij omdat mijn darmen dit wensen. Prima, ik luister naar ze. Het is dus niet zo dat ik niet tegen gluten kan, maar door experimenteren weet ik nu wanneer mijn lichaam gluten wél of juist niet kan verdragen. Het is aan te raden om niet klakkeloos allerlei adviezen op te volgen maar om te luisteren naar je eigen lichaam! Hier enkele tips waar ik zoal mee ontbijt:

Boekweitgrutten:
Deze koop je in de natuurwinkel en heeft van zichzelf niet bijzonder veel smaak. Je kan het lekker maken met een zure appel, blauwe bessen, ceylon kaneel en eventueel wat citroensap/rasp. Ook kan je kiezen voor een peer, kokosrasp en kaneel variatie. Ik vind het fijn om kaneel te gebruiken bij mijn ontbijt omdat deze mee helpt aan een stabiele bloedsuikerspiegel. Kies bij voorkeur voor de coumarine vrije kaneel, de ceylon versie.

Teff ontbijt: Hier heb ik eerder over geschreven. Dat kun je hier lezen. Ik vind het een groot voordeel dat ik de dag dan begin met iets wat ik normaal niet zou eten. Ik koop geen losse teff (nooit gezien ook) en gebruik geen teff meel. Op deze manier krijg ik toch alle voordelen van teff binnen!

Omelet:
Dit is hier echt favoriet, een heerlijke omelet met verse groenten die voorhanden zijn en curcuma. Curcuma is ontzettend gezond en zo pak je deze voordelen ook weer mee. Ik functioneer het beste op eiwitten en echt waar, een ei maakt mij blij!

Griesmeel van gierst: Er zijn veel variaties op griesmeel te vinden op internet, vaak met suiker. Griesmeel is niks meer dan een graansoort wat je helemaal verpulvert in de blender, totdat er meel ontstaat. Dit kook je in met water of plantaardige melk. Gierst is glutenvrij en goedkoop, dat heeft daarom mijn voorkeur. Met een beetje creativiteit maak je er een eigen draai aan. Je maakt dan een grote pan op een avond en dit verdeel je over een aantal bakjes. Dit kan je in de koelkast bewaren of invriezen. Het leuke aan griesmeel is dat je er eindeloos mee kan variëren. Om het zoeter te krijgen kan je verse vruchten gebruiken, om er meer smaak aan te geven kan je rauwe cacaopoeder toevoegen. En alles daar tussenin.

Rijstwafels:
Bij gebrek aan tijd of zin, eet ik wel eens rijstwafels ’s morgens. Mits deze enorm dik besmeerd zijn met notenpasta en plakjes komkommer of rauwe courgette. Ik zorg altijd voor groenten naast mijn rijstwafels en/of een gekookt ei, omdat ik anders een vrij ‘leeg’ ontbijt heb.

Waar ontbijten jullie mee?

Gezonde groet,
Marianne

Hoe om drugs te bestellen online op goedkoopste prijzen? Perharps bekende over antibiotica die bacteriën bestrijdt. Deze remedies niet behandelen enkele infectie zoals de gewone verkoudheid. Een van de zeer populaire drug Viagra. Heeft u een vraag over Viagra of kamagra bijwerkingen? Als je medicijnen hoe Viagra moet u uw zorgverlener over vragen kamagra oral jelly. Diverse websites beschrijven het als kamagra 100mg. Als feite, een wetenschappelijke beoordelingen vonden dat de helft van de mensen op deze medicijnen verbeteren erectiestoornissen. Droomt u tot medicijnen, zoals Viagra bestellen, online? Uw arts kan een keer uw dosis veranderen om ervoor te zorgen dat u betere resultaten te krijgen.

Reacties (40)

  1. Brigitte 4 jaar geleden

    Morgenstund van Jentschura is ook een heerlijk ontbijt op basis van boekweit en gierst.

    • Jeanette Boxem 4 jaar geleden

      Hoi, ik ontbijt graag met een shake die ik ‘s avonds al klaar zet in de blender.daar gaat voor met z’n tweeën een avocado in,soyajoghurt ,fruit zoals blauwe bessen,quinoavlokken of andere graan vlokken( geen tarwe),Greens,kaneel,chiazaad of bv sesam of lijnzaad. Maar doe ik er mango in dan neem ik ipv joghurt kokosmelk en of gemalen kokos. Ook dadels of rozijnen gaan er wel eens in…er valt zoveel te varieeren!!!

      • Lisette 4 jaar geleden

        UHm, soja yoghurt is volgens mij niet zo gezond ???

        • sharon 4 jaar geleden

          ieder zn eigen keuzes 🙂

  2. Diana 4 jaar geleden

    Beetje domme vraag misschien, maar kaneel met coumarine en zonder? Wat is dan het verschil voor je gezondheid?

    • Auteur
      Marianne 4 jaar geleden

      Coumarine schijnt een toxische stof te zijn. Ik merk het verschil duidelijk in smaak. Je moet er maar even op googlen! Ceylon is coumarinevrij of in ieder geval zit er veel minder in dan in gewone kaneel.

      • Diana 4 jaar geleden

        Oh verklaart dat waarom sommigen een rode mond krijgen wanneer ze het eten? Mijn kinderen krijgen dat wanneer ik kaneel rijkelijk over de pap strooi.

        Ai, heb ik nou net gisteren een kilo kaneel binnen gekregen 🙁 Eer dat dat op is…

        • Linda 4 jaar geleden

          En dat is zeker dezelfde kaneel die je mij hebt aangeprijsd? 😉 Hihi.. balen! Normaal koop ik kaneel bij Gekruid, daar is het de ceylon kaneel.. Volgende keer die maar weer dan.

          • Diana 4 jaar geleden

            Alleen jammer weer dat Ceylon kaneel uiteraard weer veel prijziger is 😉 #diepe zucht#

  3. Diana 4 jaar geleden

    Beetje domme vraag misschien, maar kaneel met coumarine en zonder? Wat is dan het verschil voor je gezondheid? Ik dacht altijd dat kaneel, kaneel was! Haha 😉

    Groetjes!
    Diana

    • Sasz 4 jaar geleden

      Coumarines zijn bloedverdunners, die je ook gebruikt als je bv een trombose been hebt. En ze zijn slecht voor je lever, omdat ze daar weer afgebroken worden en dus belastend zijn voor je lever.
      Ik vind zelf de Ceylon kaneel ook veel lekkerder van smaak. het doet me denken aan de kaneelstokken van vroeger die je van oma kreeg.

  4. Miranda 4 jaar geleden

    Ik ontbijt eigenlijk altijd met fruit… Heel erg in de smaak valt het recept van overnight oats van Rhode! Ik ben niet snel verzadigd, maar dan wel!
    Of chocolade-chiazaad pudding/chocolademousse met eigen gemaakte muesli en vers fruit.

  5. Esther 4 jaar geleden

    Een groene smoothie voor mij! Met lekker veel fruit, groene bladgroenten en spirulina. Soms wat lijn-, chia-, of hennepzaad erbij. Daar doe ik het echt een hele ochtend op.

  6. Michelle 4 jaar geleden

    Ik heb vaak een fruitontbijt! Verschillende stuks fruit in stukjes gesneden en lekker door elkaar 🙂 Soms ook met yoghurt, dan doe ik er ook lijn, chia of hennepzaad bij en soms wat stukjes amandelen. Of ik gooi alles in de blender tot een heerlijke smoothie! Een enkele keer eet ik ook wel is een rijstwafel, of andere cracker ‘s morgens.

    Groetjes!
    Michelle

  7. Do 4 jaar geleden

    Ontbijten doe ik met Griekse yoghurt, kneepje honing en zelf gemaakte granola. De granola is op basis van haver-, en gierstvlokken aangevuld met noten en zaden.

  8. Esther 4 jaar geleden

    bwuh, groente of gebakken eieren ‘s ochtends vroeg, dat krijg ik dus echt niet weg. Ik kies vaker voor soja of geitenyoghurt met zelfgemaakt muesli (een mix van boekweitvlokken, havervlokken, gierst, roggevlokken, naturel noten, enz), vruchtjes en rozijnen met een klein beetje agavesiroop voor de zoetigheid. En dan een flinke bak vol, daar zit ik echt wel vol van. Soms kies ik voor crackers, honingkoek, zelfgemaakte rijstebrei of pannekoeken die zijn overgebleven van de vorige avond. Oftewel: mijn ontbijt is altijd zoetig en nooit hartig. Die engelsen, die snap ik echt niet….

  9. Mireille 4 jaar geleden

    Groene smoothie met fruit, groenten, wat noten en zaden. Of havermout verwarmen met rijstmelk, vijg erdoor en wat feta en pijnboompitten. Of wat er over was van de vorige dag, nasi goreng, pasta, zoiets. In ieder geval geen brood meer of cruesli waar echt veel suiker in bleek te zitten. 😉

  10. Meinou 4 jaar geleden

    Overnight oats hier, met rijst- of sojamelk. Af en toe quinoa met kokosmelk, banaan en noten. Voor mij is dit een luxe ontbijt, mijn budget is niet erg ruim en havermout is nu eenmaal lekker goedkoop 😉 Gisteravond bedacht ik me dat ik ook wel eens een eitje (of twee) met spek kan bakken, vind ik ook lekker.

  11. Carolijn 4 jaar geleden

    Ik ontbijt graag met havermoutpap gemaakt met water en verder wat eiwitpoeder, kokosmelk, gedrooge abrikozen in stukjes, rauwe sesamzaadjes en gezoet met stevia. Heerlijk, voedzaam en ook nog eens heel smakelijk!

  12. Anita 4 jaar geleden

    Mijn ontbijt varieert van smoothies (basis: banaan en avocado), sojayoghurt met muesli of havermout. Laatst 3x achter elkaar ontbeten met een heerlijke wortel/courgette pannenkoek (recept Julia Krang op youtube); Heerlijk!!

  13. Auteur
    Marianne 4 jaar geleden

    Wat een leuke variaties allemaal!

  14. karin 4 jaar geleden

    Mijn ontbijt bestaat uit een glas bietensap met een halve citroen.

  15. ineke 4 jaar geleden

    ik ontbijt met kruidenthee en 1 of 2 sneden fries roggebrood met daarop zelfgemaakte pesto, of een tomaat met geitenkaas of een ander lekker niet zoet beleg.

    • Meinou 4 jaar geleden

      Ik vind het knap dat je dat wegkrijgt. Ik ben een Friezin, maar eet pas sinds enkele jaren roggebrood. Voorheen at ik het enkel met stroop, en dan bedoel ik de echt suikerstroop. Sinds ik geen suiker meer eet, doe ik er honing op, eigenlijk nog veen lekkerder! Maar met harting beleg krijg ik het niet wel. Overigens is de roggebrood van “Van Dijk” het allerlekkerst, in de gele verpakking. Die is heerlijk smeuig en zonder nare toevoegingen.

  16. Mariska 4 jaar geleden

    Ik zit nu aan een smoothie van banaan, avocado, zelfgemaakte amandelmelk en rauwe cacaopoeder, daar wat lijnzaad doorheen en een beetje agavesiroop (hoeft niet altijd). Steeds vaker ontbijt ik met groene smoothies, dat is echt de ideale start van de dag voor mij. Ook ontbijt ik geregeld met eieren, een omelet of roerei, met verse groenten of bijv. wat gerookte zalm of soms ook paddestoelen (portobello’s uit de oven gevuld met harde geitenkaas, yum). Of een restje salade van de vorige dag. Ik haal mijn inspiratie vooral uit de boeken Oergondisch genieten en Honestly Healthy. In de ‘papjes’ ben ik nog minder thuis, maar lijkt me leuk om eens te gaan proberen, at laatst bij iemand een heerlijke havermoutpap!

  17. ikke 4 jaar geleden

    Als ik moet werken eet ik meestal overnight oats met zelfgemaakte notenmelk en fruit. Tijdens het weekend kan het van alles zijn

  18. sanne 4 jaar geleden

    overnight oats in rijstmelk met een geraspte appel, kaneel, lijnzaad en wat gesnipperde amandel.
    pannenkoekjes van boekweit, havermout, lijnzaad,ei en rijstmelk met bosbessen. smoothie met bosbessen, havermout en spinazie.
    warme havermout met een gesmoord appeltje met kaneel.
    shake van banaan, cacao, havermout, lijnzaad, avocado.
    wentelteefjes gemaakt van volkorenspeltdesembrood belegd met fruit.
    volle yoghurt met havervlokken,lijnzaad,zemelen,sesamzaad,amandelsnippers,fijngesneden gedroogd fruit en wat vers fruit.
    allemaal lekker hmmmmmmmmmmmmmmm!

  19. Leontien 4 jaar geleden

    Ik heb vraagtekens bij je stuk.
    “Ontbijten is nodig. Een auto zonder brandstof komt immers ook niet ver. Hoe kunnen wij dan verwachten dat we vol energie aan het werk kunnen zonder ontbijt?”
    Die energie is al opgeslagen of je kunt het halen uit je vetreserves. Zo is er niks mis met eten in een tijdframe van zeg maar een uur 8 of nog minder. Het gaat om de totale inname. Wanneer die inname ook nog eens dat bevat wat je lijf nodig heeft, voldoende macro’s en micro’s, is er niks aan de hand.

    Het is nogal ouderwets dat je moet eten ‘s ochtends of de hele dag door kleine beetjes eten.
    Net als dat vroeger ontbijtkoek een verantwoord tussendoortje was.

    Als je ontbijten heerlijk vindt, prima niks mis mee maar het is niet per definitie gezonder dan Intermittent fasting (IF). Onderzoek wijst zelfs uit dat dieren er ouder door worden.
    Er is niet één waarheid.

  20. Esther 4 jaar geleden

    Wat veel variaties allemaal zeg! Ik ontbijt eigenlijk altijd met havermoutpap gemaakt met soja of rijstemelk en een lepeltje lijnzaad of sojayoghurt met een banaan. Maar jullie gooien er allemaal nog van die spannende dingen in, ook eens wat meer variatie gaan proberen dan 😉

  21. charlot 4 jaar geleden

    overnight oats of smoothies! en havermoutpannenkoeken als ik tijd over heb 😉

  22. Mariska 4 jaar geleden

    Vanuit het Paleo eetpatroon wordt een ontbijt ook niet als een must gezien. Ons lichaam heeft reserves, waarmee we de dag kunnen opstarten. De oermens moest eerst in beweging komen, om zijn voedsel te zoeken, wordt dan gezegd. Wanneer het lichaam energie begint te verbruiken, wordt op een gegeven moment het hongersignaal afgegeven. Het verschilt natuurlijk per persoon of je het liefst eerst wat eet, of liever pas na wat activiteit. Ik verbaas me soms hoe lang ik kan doen op niet ontbeten hebben, op andere dagen word ik erg hongerig wakker. Ik vind het ook gewoon een fijn moment voor mezelf aan het begin van de dag, even wat lekkers bereiden en eten.

  23. Linda Gijsen 4 jaar geleden

    Tegenwoordig zijn het havervlokken met sojamelk, fruit, en lijnzaad. Soms ook sojayoghurt of een gebakken eitje.

    Vroeger moest ik meteen ontbijten wanner ik opstond, of ik stond op als ik honger had. Nu ik mijn eenpatroon heb aangepast hoef ik dat niet. Niet meer dat vervelende honger gevoel. Een glas water dat wel.

  24. Meinou 4 jaar geleden

    Toch wel verwarrend, tegenstrijdigheid op hetzelfde blog. Wat is nu waar?

  25. Frederika 4 jaar geleden

    Ik probeer gevarieerd te ontbijten, meestal een fruitsmoothie waar ik veel variatie in aanbreng en soms gewoon brood. Wat ik ook erg lekker vind is een bananenpannenkoekje, een banaantje fijnprakken en met een ei klutsen, wat kaneel of kardemom erdoor, in een klein beetje boter bakken (voor het beste resultaat) en als het op mijn bord ligt er wat ahornsiroop overheen gieten. Jammie!

  26. Lida 4 jaar geleden

    Als je ‘s avonds niet meer eet (zeg na 19.00u) is het best logisch dat je graag ontbijt, maar als je wellicht (nog) laat eet kan ik me voorstellen dat je geen (echt) ontbijt nodig hebt. Gelukkig kan gezond eten op vele manieren 🙂

  27. Sammy 4 jaar geleden

    Ik zie echt dat veel mensen soyamelk en soya yoghurt gebruiken.dat is echt niet gezond, kies liever voor spelt elk,rijst elk of notenmelk maar geen soya please…zeker niet als je gezonder wil leven.

    Ikzelf ontbijt met groene smoothie,drink sochtends ongeveer 3 glazen ervan, soms eet ik er een suikervrije zelfgemaakt muffin bij. Soms rijstewafels met notenpasta en een enkele keer roggecrackers. Ik kan hier echt de hele ochtend op teren.

  28. Gea 4 jaar geleden

    Waar koopt je de Ceylon kaneel?

  29. desiree v 4 jaar geleden

    Zijn rijstwafels en griesmeel paleo ?

    • sharon 4 jaar geleden

      Paleo is graanvrij – nee dus 🙂

  30. mellie 3 jaar geleden

    Ik neem al jaren brinta voor ontbijt. Lekker, voedzaam en vezelrijk 🙂 grtjes

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*