Wat is nu gezond?

Veel mensen weten niet meer wat echt gezond is. Was vet gister nog slecht, vandaag moeten we massaal roomboter smeren. Zagen we peulvruchten eerst als vitaminebommetjes, nu zetten we er vraagtekens bij. Is zuivel wel zo gezond voor onze botten? Is vlees goed? Zijn vegetarische vleesvervangers gezond? We bakken massaal zonder suiker, maar is tafelsuiker vervangen met kokosbloesem suiker (1:1) dan wel een goede keuze? Poeh hee, wat een vragen hè 😉

Time to clear our minds…

Goed laten we even beginnen bij het begin. De reden van je suikervrije en/of gezonde leefstijl. Wat bewoog jou ertoe om te starten met een betere leefstijl? Welke keuze heb je toen gemaakt? Een groot gedeelte van de Voedzo bezoekers is van plan te stoppen met suiker om de ene of andere reden. Wat bracht jou dat? Wat heb je geleerd van je lichaam nu je het niet vol stopt met suiker? Houd dat gevoel even vast. Schrijf het desnoods op. Je volgt datgene waar jij blij van wordt, niet wat iedereen zegt dat je zou moeten doen. Blijf rustig ademen, selecteer je informatie en voel je niet bij elk bericht over voeding uit het veld geslagen.

Luisteren naar je lichaam…

Met bovenstaande kan je aan de slag, de reden van je betere leefstijl én hoe jij je erbij voelt. Is je lichaam dankbaar? Ga dan vooral zo door. Doorzoeken naar een betere gezondheid is altijd goed! Merk je weinig verschil? Dan is het goed om te kijken naar andere mogelijk belastende voedingsstoffen zoals gluten of lactose. Je merkt op verschillende manieren wanneer je lichaam niet blij is met je voeding. Of vulling in veel gevallen. Je kunt moe worden, last krijgen van een slecht humeur en slechte adem, darmklachten krijgen maar ook allergieën kunnen een teken zijn van irriterende stoffen. Zet deze klachten nooit aan de kant maar ga ermee aan de slag!

Volg geen radicalen & blijf weg van etiketten plakken

Mensen kunnen mij radicaal vinden. Ik eet geen geraffineerde producten, blijf weg van gepasteuriseerde koeienzuivel en ik eet glutenarm. Ohja, e-nummers en ik gaan ook niet samen door één deur. Toch sluit ik geen complete productgroepen uit. Fruit eet ik gewoon, net als groente, daar haal ik de nodige “suikers” uit. Zuivel eet ik ook, alleen dan van een ander dier dan een koe of rauwe koemelk. Ik heb geen coeliakie, dus gluten hoef ik niet 100% te laten staan. Dat doe ik dan ook niet. Vlees heeft voordelen en nadelen, ik kies dus de middenweg van af en toe biologisch vlees. Niet 3x per dag en ook niet helemaal niet. Dus ik ben geen paleo fanaat en ook geen veganist.

Persoonlijk krijg ik jeuk van richtingen zoals planteneten/veganistisch, paleo, rawfood, enz. Waarom? Elk etiket schakelt namelijk productgroepen uit en elke groep denkt weer anders over bepaalde producten. Waar veganisten dol zijn op peulvruchten, is dit bij paleo niet toegestaan wegens antinutriënten. Rawfood kan zo nu en dan best gezond zijn, maar is het voor elk lichaam geschikt? Is rawfood bij sneeuw en -5 ook nog gezond? Of verlangt ons lichaam iets warms? De antwoorden mag je zelf naar op zoek… 🙂

Ik ben niet tegen het niet eten van peulvruchten of het niet drinken van melk. Wanneer jij merkt dat je lichaam er niet tegen kan, stop er dan mee. Wel wil ik mensen behoeden dat ze door de bomen het bos niet meer zien en wijzen op het feit dat enkel je eigen lichaam je informatie kan geven. Moet je wel goed luisteren. Vooral dit laatste is belangrijk en voor sommigen een kunst. Blijf niet stug gluten eten wanneer je na elk kommetje pap of elke boterham krampen krijgt. Ik noem maar iets.

Zwart-wit

Omdat veel mensen niet meer weten wat echt gezond is, voelt het veilig om een groep te kiezen of etiket te plakken. Iedereen weet dan direct wat je wel en niet eet, wel zo makkelijk. Uitzonderingen maken, helemaal bij bekenden, blijkt dan lastig want je bent nu eenmaal een planteneter of fanatieke rawfoodie. Zo zwart-wit maak je het zelf, het hoeft niet. In alle richtingen zit zeker iets gezonds maar of één van die groepen de waarheid in pacht heeft?! Ik betwijfel het. Daarom combineer ik van alles en bepaal ik voor mijn eigen lichaam wat goed is.

Blijf nadenken

Dit is de tip van de dag. Laat je niet gek maken en blijf nadenken. Wanneer iemand volledig overtuigt is van richting A, zal hij/zij daar vast heel enthousiast over kunnen vertellen. Kans is groot dat je er ook zo over gaat denken, zonder iets van de richtingen B t/m Z af te weten. Jammer om zomaar A te volgen wat misschien niet het meest gezond is voor je eigen lichaam. Mijn advies is om van alle richtingen iets af te weten maar geen etiket op jezelf te plakken. Gezond leven is al moeilijk genoeg in deze maatschappij, maak het jezelf niet nog moeilijker. Door geen etiket te plakken, bespaar je jezelf ook een hoop “kopzorgen”. Je hoeft je namelijk niet in elk punt tot in detail te verdiepen (gluten, peulvruchten, zuivel, vlees, rawfood, enz.) maar je eet gewoon van alle richtingen een beetje, zolang jij je goed voelt. Ik wil wel duidelijk een verschil aan brengen in bijv. het niet eten van suiker of leven als een planteneter. Het eerste hoort bij een gezonde leefstijl, het tweede lijkt een soort groep in de gezondheidsreligie. Buiten de kaart om eten zit er dan vaak niet in. Begrijp mij niet verkeerd, wanneer je lichaam hierom vraagt is het prima maar wordt geen hype-volger.

Hoe gaan jullie om met alle hypes rondom voeding?

Gezonde groet,
Marianne

 

26 Comments

  • Ik vind het soms erg lastig om door de bomen het bos te zien.
    Wat wel eten en wat beter niet of zo min mogelijk buiten de duidelijke zaken om zoals koekjes en chips natuurlijk.
    ik gebruik wel wat superfoods omdat ik geen vlees en vis eet. Hennepzaad en chiazaad zitten dan weer aanvullingen in voor mij en sommige dingen smaken gewoon lekker en geven een aanvulling op bijv mijn ontbijt.
    Vind de balans soms moeilijk vooral door alle tegenstrijdige info, soms gebrek aan inspiratie en het kostenplaatje.

  • Ik ben het helemaal eens met dit artikel. Als reactie op Sabine’s reactie zou ik willen zeggen op te passen met het helemaal uitbannen van vlees en vis uit je leefwijze. Beide mits met mate zijn erg belangrijk voor de hormoon balans van een vrouw.

    • Hoi Katja,

      Zou je daar wat meer over kunnen vertellen, ik eet weinig vlees en vis en vraag me (los daarvan) af of ik een hormoondisbalans heb, vandaar dat jouw reactie mij triggerde. Ik hoor het graag, dank je 🙂
      Groetjes Rachel

  • Ik hou het bij het motto: te is nooit goed. Te veel van iets, maar ook te weinig van iets. Wat ik nog wel lastig vind is het combineren van mijn voedingspatroon en sporten. Het blijft een zoektocht die nooit stil staat 🙂

  • Ik ben n.a.v de boeken Het Genesisdieet en De Hemelse Voedselbank eerst gestopt met het eten van suiker, zgn. onreine dieren en vissen, e-nummers ed. en later van koemelk, tarwe en heb ik andere voedingsmiddelen toegevoegd, zoals spelt, havermout, boekweit, kokosolie ed. Stap voor stap. Voor mij goed te doen en voor mijn gezin goed bij te houden. Nu anderhalf jaar verder ziet onze voorraadkast er anders uit. Mijn gezin geniet van de vele baksels en maaltijden. Maar ‘normale’ stamppotten houden we er lekker in! Zeker nu de winter er weer aan komt.

  • Het is zo makkelijk om verstrikt te raken in de verschillende theorieën, die misschien allemaal wel goede kanten hebben. Maar ik probeer me niet gek te laten maken.
    Gestresst worden over eten is ook niet goed. Ik probeer zoveel mogelijk natuurlijk te eten en gebruik zelf geen suiker. Maar als ik een keer ergens anders iets eet met suiker, dan zal ik daar niet van in de stress raken.
    Mijn mantra (in ‘t Engels aangezien ik in Engeland woon 🙂 ): is ‘moderation and variation’. Wortels zijn gezond, maar als je alleen maar wortels eet word je oranje en raak je ondervoed.

  • Ben het helemaal met je eens! Kies wat goed voelt. Nou kan dat bij 1 voorbeeld wat je noemt moeilijker zijn dan gedacht.. Namelijk planten eten.. Dat die je, meestal, niet alleen voor je lijf, wel voor de industrie die erachter zit. Emotie.
    Je kunt het gevoel hebben’ kaas te moeten hebben’, maar neemt het niet omdat je weet dat….( vul maar in: talloze voorbeelden) je kunt het ook wél nemen, want he lijf heeft het nodig.. Denk je..
    ( ze zeggen dat kaas verslavend is)
    Lastig dilemma.

  • Hallo,
    Ik ben mijn aan t verdiepen in het gezonde eten en probeer mijn weg daar in te vinden. Zijn er tips voor boeken die ik daarover kan lezen?
    Groetjes Sanne

  • Ik vond veganistisch eten eerst ook heel extreem, maar nu doe ik toch mee met de vegan challenge. Ik at al vegetarisch vanwege het milieu en dierenwelzijn en dronk/at geen melk en melkproducten, omdat ik dacht dat ik daar buikpijn van kreeg. Ik ben ook geen fan van het bannen van een hele productgroep, maar ik moet zeggen dat dit heel goed bevalt, ik heb nergens meer pijntjes en m’n darmen werken ook weer zoals zou moeten. Ik slik wel supplementen, waar ik eigenlijk niet zo’n fan van ben.. maar ik merkte toch dat ik zonder extra b12 en ijzer wel wat vermoeider was. Ik zou dit nooit m’n hele leven kunnen doen, want elke keer op de ingrediëntenlijst van een product kijken wordt echt vermoeiend en bovendien denk ik dat eieren en af en toe vis niet verkeerd is. Veganistisch eten is blijkbaar niet perfect voor mijn lichaam, omdat ik nu veel moet supplementeren, maar als ik weer veel pijn krijg, ga ik af en toe wel weer vegan eten.

  • Amen 🙂 Ik vond dit gisteren al zo’n goed stuk in mijn mailbox, blij dat het nu online staat. Als ik zou eten volgens alles wat er ergens, ooit als ongezond bestempeld is zou ik inderdaad alleen nog maar rauwe, biologische wortels eten.

    Ik kan niet goed tegen zuivel en tarwe dus dat mijd ik. Suiker probeer ik uit principe te mijden, maar als iemand heel erg zijn best heeft gedaan op een tarwe- en zuivelvrije cake, ga ik niet miepen om een beetje suiker. Daar heb ik namelijk geen last van.

    Toen ik ging eten zoals ik nu eet, werd ik om mijn oren gesmeten met Paleo, superfoods en nog veel meer. Het gros van de mensen die me dit aanbevolen eet alweer gewoon ‘westers’ omdat het dieet toch niet vol te houden was.

    Ik denk dat wanneer je echt effecten van een bepaalde eetwijze merkt, dit niet heel moeilijk vol te houden is. Ik eet ook wel eens een pizza met kaas en van tarwemeel, maar daar krijg ik altijd spijt van. Heeft het geen meerwaarde voor jóuw lijf, maak het jezelf dan vooral niet moeilijker dan nodig is. Van een schaaltje soja- of koemelkyoghurt ga je doorgaans niet dood. En van een kilo gojibessen word je niet gezonder.

  • Goed geschreven stuk met een goede boodschap! Dit sluit exact aan bij hoe ik over dit onderwerp denk en hoe ik het zou willen doen – want ik ben er nog niet helemaal. Ook ik houd niet van alles met een etiket, dat pretendeert een beetje de “absolute waarheid” te zijn, terwijl niet alles voor iedereen past.

    Ik begrijp wel heel goed waarom mensen daar toch voor kiezen. Het IS uiteindelijk niet makkelijker, maar LIJKT dat wel. En mensen zijn gemaksdieren. Het is veel makkelijker om te gaan SonjaBakkeren, Paleo-en of een ander kant-en-klaar en voorgekauwd plan te volgen. Want dan hoef je zelf niet na te denken. Dat mensen daarmee hun gewoontes niet echt veranderen realiseren ze zich dan pas als de terugval komt en dan beginnen de kopzorgen inderdaad. Gezond verstand is veel zinvoller en vooral inderdaad: Blijf nadenken. Of beter nog: blijf ZELF nadenken…

  • Naast goed of slecht voor je lichaam zou ik graag goed en slecht vanwege dierenwelzijn belicht zien. Aan melk gaat heel veel leed vooraf en dus alles wat van melk gemaakt is. Daarnaast is het een enorme belasting voor het milieu.

  • Geweldig artikel, luister naar je eigen lijf! Je kunt beter zelf uitvogelen waar je wel en niet gezond van wordt, als de mening van anderen volgen.

  • Maar wat dan als je je eigenlijk heel prima in je vel zit terwijl je suiker, melk, graan enz eet? Ik heb totaal geen klachten, geen vreetbuien, geen overgewicht, kortom….ik zit lekker in mijn lijf 🙂 Maar toch ga ik na het lezen van alle berichten over suiker, E-nummers enz twijfelen of het niet anders moet… Als ik luister naar mijn lijf ga ik gewoon zo door als nu, en als ik luister naar de berichtgevingen moet ik bepaalde stoffen laten staan. Ik vind dat erg moeilijk!

  • Jammer ook dat overal waar ik lees over gezond leven het vooral over gezond voor eigen lichaam gaat en niet over wat gezond is voor de aarde, terwijl het over beiden zou moeten gaan. Veganisten putten de aarde een stuk minder uit dan vleeseters. Dat heeft niets met religie te maken, maar met realisme. Ik ben zelf geen veganist omdat ik als vegetariër mijn zuivel en eieren (nog) niet wil missen (waarschijnlijk mis ik de discipline, heb er geen zin in). Dat wil niet zeggen dat je niet zonder dierlijke producten zou kunnen….
    Ik hoor mijn hele leven al gezwets over het feit dat ik geen vlees eet, terwijl ik en andere vegetariërs die ik ken veelal gezonder zijn dan de doorsnee vleeseter… Verder een interessant en genuanceerd stuk.

  • Deze discussie heb ik vaak met een vriendin van mij.. Ik ben het spoor ondertussen echt bijster!
    Als ik weer eens denk dat ik het niet goed doe, dan denk ik: Als ik nadenk over alles wat ik eet dan drink ik straks alleen nog maar gekookt (bron) water. Over alles valt namelijk wel wat te zeggen of het nu melk, eieren, vlees, vis of groente/fruit is.. De een zit vol met bacillen de andere is niet goed behandeld en volgende zit vol met kwik!

    Uiteindelijk heb naar mijn hoofd geluisterd, dat ‘riep’ altijd als ik over de markt liep: Ik ben een veganist!. Sinds een jaar ben ik dat stemmetje achterna gegaan en dat heeft mij heel veel rust gebracht. Of het perse gezonder is dat weet ik niet, mijn lijf en hoofd lijken meer in balans.. en dat is voor mij heel belangrijk. Als ik alle verhalen over sappen en smooties lees dan denk ik dat wil ik ook, maar ik weet dat voor mij afwijken van mijn eetpatroon heel lastig is. Daarom bevalt het veganisme voor mij omdat ik niet heel anders eet, ik vervang daar waar het kan, en dat gaat vaak zonder grote omweg en geeft me iets waar ik aan vast kan houden.
    Om het mijn omgeving makkelijker te maken eet ik bij mijn ouders gewoon mee en als ik mag kiezen dan kies ik voor iets plantaardig. Als zij dat niet doen dan is het hun keus en dat vind ik goed.
    @judith, ik ben het er helemaal mee eens dat we meer moeten kijken naar de belasting van het de planeet dan wat je eet (terugkomend op mijn eerst stukje)

  • Wbt die sapjes… Daar raakte ik ook helemaal enthousiast van. Sapmachine gekocht, maar die stond 6 weken later weer op marktplaats. Het idee spreekt me wel aan, maar ik vind het veel te veel gedoe.

    Miriam, ik snap wel dat je dat lastig vindt. Vind ik soms ook wel, want ik merk niet zo snel iets van e-nummers maar probeer ze inderdaad te mijden omwille van alle berichten erover. Maar dat is ook niet zo moeilijk. Ik heb vanavond weer een voorraad pastasaus staan koken zonder pakjes en zakjes en dat is echt niet meer werk dan mét Honig en Knorr. Maar ik warm dat uiteindelijk wel op in de magnetron en dat schijnt ook al van alles te verpesten 😉

  • Helemaal mee eens hoor! Ik kook gewoon alles op grootmoederswijze, alles vers zonder pakjes en zakjes. Scheelt al een hele hoop. Laat me ook niks verbieden, wat ik lekker vind eet ik zonder me schuldig te voelen. En blijf toch op gewicht, en geen gezondheidsklachten.

  • Grappig marianne, ik denk ook net als jij en eet van alle “walletjes”. Weston Price, Paleo, erg interessant, maar volg het niet tot op de letter.. Zoveel mogelijk onbewerkt voedsel, en erg gevarieerd, is mijn motto. Een keer zondigen is dan ook niet erg… je lichaam heeft dan voldoende weerstand. (En ik wilt mn kinderen ook geen “gezond-voedsel-trauma” aanpraten)

  • Ik vind het eerlijk gezegd nog steeds moeilijk wat wel te eten en wat niet.
    Ik ben dit jaar begonnen met suikervrij eten, maar ik heb het niet volgehouden.
    Ik probeer wel op te letten wat wel te eten en wat niet.
    Ik probeer zo min mogelijk suikers te eten en meer biologische producten te kopen.
    Dat laatste lukt me wel 🙂
    Wat betreft eten ben ik tegen diëten en meer voor voldoende groente en fruit eten.
    Dat laatste lukt me ook steeds beter 🙂
    Ik hoop alleen voor mijzelf nog echt een manier van gezond eten te vinden wat ik kan volhouden en waar ik me structureel beter bij voel.

  • Ik ben heel blij met je site en met je stukje! Ik heb 30 jaar met eczeem gelopen wat steeds erger werd en waarvan de dermatoloog geen oorzaak kon vinden! Toen ik bij de mesologe kwam constateerde ze …. Ik heb toen rigoureus allerlei voedingsmiddelen geskipt en na 14 dagen was ik eczeemvrij!
    Nu eet ik zonder suiker en zonder pakjes en zakjes, ook laat ik koemelkproducten staan en dan gaat het prima.
    Zelfs uit de allergietest van het ziekenhuis bleek niet dat ik ergens allergisch voor was…. ja…. alleen voor pleisters, maar niet voor levensmiddelen.
    Mijn omgeving vind het sneu en lastig dat ik heel veel niet mag, maar ik ben blij dat ik zonder eczeem leef en vind het eigenlijk wel prima dat mijn lijf het zo goed aangeeft!
    Toch doe ik niet moeilijk als ik ergens anders eet en neem een pijnlijke allergie pukkel op de koop toe. Ik kan namelijk nog steeds erg genieten van een suikerspin 1 keer per jaar, heerlijk!

  • ja je moet er echt een weg in vinden. Ik zelf drink geen koeien melk en eet zo min mogelijk brood en als ik het wel eet neem ik spelt of ik maak het zelf. Gelukkig at ik al nooit veel suiker dus het kost mij ook minder moeite om het te minderen. Ik wordt er wel heel moe van. Dus overdag zal je me nooit een stuk taart zien eten als ik die een keer eet. Nee dan wacht ik wel tot de avond, als ik er zin in zou hebben of wanneer je een keer op een verjaardag ben. Meestal maak ik mijn eigen verantwoorde courgette cake met dadels en wortel. Hartstikke lekker en gezond.

    Pakjes en zakjes kijk ik altijd na. maar eigenlijk eet ik weinig uit pakjes. Ik kijk altijd naar de ingredienten en bedenk hoe ik zelf ook zo kan maken.
    Alleen loop ik soms tegen dingen aan zoals nu. Dan wil ik ketjap manis kopen ,maar dan vind ik ze alleen maar met suiker en tarwe. Heel vervelend.

    super foods gebruik ik ook wel eens. De laatste tijd wel wat minder en voedingsupplementen vergeet ik altijd. Heeft iemand daar een handige tip voor?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *