Marianne stelt zich voor: van toen tot nu…

In groep 8 werd ik door mijn moeder al op een suikervrij dieet gezet, zeker geen pret voor een beginnende puber met een onstilbare trek naar alles wat maar suiker of geur,- kleur en smaakstoffen bevat. Het was een ontdekkingstocht, vooral voor mijn moeder want zij deed immers de boodschappen. In het begin vond ik het maar niks maar al snel begon ik te merken dat mijn moeheid minder werd en ik de in eerste instantie niet aantrekkelijke suikervrije snoepjes uit de biologische winkel begon te waarderen. Wat kan suiker onze smaakpapillen verpesten en wat is het erg dat we daardoor biologische producten al snel als “niet lekker” bestempelen. Ik moet wel opmerken dat niet alles waar biologisch of suikervrij op staat, ook daadwerkelijk “gezond” is. Er zit soms nog steeds bijvoorbeeld suiker in biologische koekjes en de suiker die niet in suikervrije producten zit worden vaak vervangen door andere slechte zoetmakers. Goed opletten dus!

Ik ging terug naar ongezond

Dat was toen… Nu ruim 10 jaar later ben ik nog steeds dagelijks bezig met voedsel. Destijds ging het mijn moeder er om dat ik geen suiker meer at, nu ben ik er achter dat suiker niet het enige “gif” is wat ons eten zo verpest. Tussen groep 8 en nu ben in mijn studententijd weer meer ongezonde producten gaan eten en toen ik op kamers ging waren de kant&klare saucijzenbroodjes & pizza’s niet aan te slepen. Koken? Dat was niet één van mijn favoriete bezigheden, ik hield vooral van lekker simpel met de gedachte dat ik er toch gezonde sla naast at. Zoals vele mensen denken. Helaas heft de gezonde sla de ongezonde pizza niet op.

Mijn nieuwe ontdekkingstocht via e-nummers en vleeswaren

Op dit moment zit ik volop in een nieuwe ontdekkingstocht! Ontzettend leuk en leerzaam, ik kan er haast geen genoeg van krijgen. Iedere keer lees en leer ik weer iets nieuws over gezonde voeding. Dat suiker slecht is, weet ik allang, E-nummers daarentegen heb ik ongeveer twee jaar geleden mee kennisgemaakt. Erg eigenlijk dat ik nooit bewust een verpakking heb gelezen. Als er “suikervrij” op een verpakking stond dan geloofde ik het vaak wel en wie verzint nou dat er suiker in vleeswaren zit? Ik keek niet naar de ingrediënten totdat ik steeds meer moe begon te worden en mijn onstilbare trek mij parten begon te spelen. Wat at ik eigenlijk? Was het wel gezond en voedzaam? Ik heb bij de kaakchirurgen gewerkt en daar leerde ik dat je maximaal 7 eet/drinkmomenten per dag mag hebben wil je een gezond gebit behouden. Daarnaast 2x per dag goed poetsen natuurlijk en het liefst flossen. Om mij aan die 7 momenten te houden was alleen erg lastig, ik had altijd trek! Misschien een te snelle stofwisseling? Of at ik teveel producten die niet opbouwend zijn voor mijn lichaam?

Zo min mogelijk bewerkt voedsel

Nu weet ik dat producten die zo min mogelijk bewerkt zijn en waar zo min mogelijk E-nummers, suikers en suikervervangers in zitten, het beste voeden. Dat moet voedsel ook doen, je voeden en je een verzadigd gevoel geven. Producten zoals een mars of zelfs liga waarvan een groot deel van de bevolking nog denkt dat het echt gezond is omdat de reclame dat toch zegt, is geen voeding. Het doet niks goeds, werkt niet mee aan een gezondere leefstijl en geeft je al helemaal niet het gevoel lekker fit en verzadigd te zijn. In een reguliere supermarkt zal je maar weinig producten vinden die echt voeden en echt je lichaam helpen zich op te bouwen en gezond te worden/blijven. Ik taal niet meer naar zoete gekleurde snoepjes, zakken ongezonde chips of dubbelfris, ik loop er zo voorbij in de winkel en hoef me daar niet eens meer voor te beheersen. Yes! Mijn smaakpapillen beginnen weer te herstellen!

Het boodschappenritueel

Mijn man en ik hebben het vaste ritueel om 1x per week ‘s avonds boodschappen voor de hele week uit de reguliere supermarkt te halen. Van te voren maak ik een uitgebreide lijst en heb ik alle mogelijke gezonde recepten bekeken en uitgewerkt voor die week. Mijn man let graag op de prijs en ik bestudeer elk etiket of ik iets ongezonds aantref. Helaas op vele producten wel en voor de gezondere producten betaal je al snel een paar euro meer. Mijn man moet niet veel van biologisch en gezond hebben, hij voelt zich prima met al die suikers, is goed op gewicht en heeft geen klachten. Je kan je voorstellen dat dit altijd een leuk tafereel oplevert en we altijd wel even zoet zijn in de supermarkt. Ik vind het geen probleem om een uur lang alle etiketten te bestuderen, het is juist een uitdaging om deze keer nog gezondere dingen te koken en in huis te halen dan de vorige keer. Helemaal in de natuurwinkel leef ik mij uit en probeer ik steeds nieuwe producten. Ik wil iedereen aanraden om tijd te nemen voor je boodschappen en er bewust van te zijn wat je koopt en eet, dan kan je echt beter in je vel gaan zitten en gezonder worden! Een hele uitdaging in het begin maar o zo leuk.

Dit was het voor nu, ik hoop regelmatig nieuwe weetjes en recepten te delen!

Groet, Marianne

 

3 Comments

  • Hallo,

    Ik zou graag willen weten of ik de goede Stevija ga aanschffen er zit in:
    magnesiunstearaat
    leucinenatriumbicarbonaat wijnzuursteen
    erythmitol
    stviolijlycosiden

    Ik zou het heel fijn vinden om hier een antwoord op te krijgen.Alvast bedankt voor de moeite.

    Vriendelijke groeten van Yvon.

    • Hallo Yvon,

      zodra het Stevija is en geen Stevia, kan je vraagtekens gaan zetten bij het product. Stevia is het ingrediënt wat je wil maar Stevija is een merk die graag de consumenten doet denken dat het puur Stevia is, en dus de mensen verward. Je moet de echte hebben, met 98% Rebaudioside A, moeilijk verkrijgbaar in winkels is mijn ervaring. Dit stofje zit in de bladeren van de steviaplant.
      Wat je opnoemt zijn grotendeels vulstoffen, e-nummers dus. Oppassen!

      Succes,
      Marianne

  • Hoi Marianne,
    Ik las dat je een orthomoleculaire opleiding doet, welke opleiding is dat? Ik werk momenteel als diëtist in een ziekenhuis maar ben erg geïnteresseerd in orthomoleculaire voeding en natuurvoeding en zit erover te denken een orthomoleculaire opleiding te gaan volgen.

    Groetjes
    Suzanne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *