De tip om je doel te bereiken

Laat ik beginnen met te noemen dat dit een tip is, niet perse dé tip ;), maar voor mij is het echt een belangrijke en goedwerkende tip en daarom wil ik het graag met jullie delen. Het is eigenlijk best simpel, de tip is: doe het omdat je het wil. Dat is alles. Simpel toch?

Waarom

Er is tegenwoordig meer aandacht voor het ‘waarom’. Je komt dit tegen in blogs, artikelen, boeken, tutorials, trainingen enzovoort. Waarom wil ik dit, waarom doe ik dit? Hoe kun je dit gebruiken om je doel te bereiken?

Jouw eindstreep

Als eerste bepaal je jouw doel. Ik neem mezelf even als voorbeeld: mijn buik is dikker dan dat ik wil. Ik ben niet dik, dat weet ik wel, maar mijn broeken zitten strak, sommige kleding kan ik niet meer aan, het voelt niet lekker. Ik wil een slankere buik. Dat is mijn doel. Het is sinds een jaar of 3 dat mijn buikomvang is gaan groeien en tussendoor doe ik wel pogingen om hem te laten slinken, maar toch lukt het niet altijd. De ‘ik wil’ techniek werpt echter al zijn vruchten af.

Ik wil, ik wil

Na het bepalen van het doel, bepaal je de ‘waarom’ of de ‘ik wil’. Dus waarom wil je dit bereiken of wat is het dat je wilt? In mijn geval is dat een slankere buik en ik wil fit zijn. Ik wil kunnen bewegen en zonder teveel moeite work-outs kunnen volbrengen, zodat mijn lijf flexibel blijft en ik hopelijk als ik ouder ben ook nog soepel beweeg.

Jouw ‘waarom’ of ‘wil’ ga je gebruiken als je dreigt de verkeerde kant op te gaan. Bij het maken van keuzes denk je aan je ‘waarom’ / ‘wil’ en maak je de juiste keuze. Als ik nu ‘s avonds wat wil eten, denk ik aan die buik en maak ik keuzes die dat doel gaan helpen en niet de keuzes die dat doel onderuit halen. Ik let niet alleen op mijn eten, maar ik wil ook dagelijks 30 minuten sporten. Ik doe dan thuis oefeningen: cardio, krachttraining, barre, pilates, yoga, plyometrische oefeningen. Dus als ik de neiging heb om te skippen, denk ik aan mijn lijf, wil ik fit zijn? Ja, dus doe ik de oefeningen.

Falen

Dit is ook de rede waarom je sommige doelen niet haalt, het komt niet uit jezelf, je wilt het niet, je hebt geen rede om het te doen. Je wil bv smoothies drinken omdat een hippe blogster het doet. Of je wilt tennissen omdat je vriendinnen het doen. Of je wilt meer plantaardig eten omdat het in het nieuwste bestseller boek wordt aangeraden. Uiteraard kunnen er ook andere redenen zijn waarom iets niet lukt. Je hebt misschien te weinig wilskracht, je bent moe, je hebt teveel aan je hoofd, je hebt stress, mensen in je omgeving stimuleren je niet en kunnen je zelfs overhalen om het ‘foute’ te doen.

Sixpack 

Ik las pas even in de boekenwinkel het boek van Fajah Lourens en ik las even het stukje waarin ze beschreef dat ze vaak reacties krijgt in de zin van: “ja, als ik geen baan heb, kan ik ook zo’n lijf hebben”. Ze vertelt dan dat ze 3 dagen per week van 9 tot 18 uur werkt (+ is mama!), maar daarvoor gaat ze een uur sporten. Daarnaast vertelt ze dat zij kiest voor die sixpack, zij vindt dat belangrijker dan een appeltaartje of een stuk chocolade. En omdat zij die platte buik en gespierde armen belangrijk vindt, gaat ze vaak sporten en traint ze die spieren en kiest ze voor smoothies in plaats van voor koekjes. Het is dus maar net wat je wilt, wat jij belangrijk vindt, dan lukt het je, zeker weten!

In mijn geval: ik vind een sixpack niet zo belangrijk, maar ik wil wel weer die plattere buik die ik voorheen had, dus daar ga ik voor. En omdat ik het wil, gaat het me lukken 🙂 Hoop ik…hihi…

Wat wil jij bereiken en waarom? 

Tags in het bericht
, , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *