Ei vervangen: zo doe je dat

Regelmatig verschijnt onder een recept de vraag: “Kan ik het ei in dit recept vervangen? En zo ja, waarmee dan?” Uiteraard verschilt het antwoord per recept. Een cake met kokosmeel waar zo’n 5 à 6 eieren ingaan, zou ik bijvoorbeeld niet ineens volledig zonder ei gaan maken. Ei heeft een bindende functie en in veel baksels zorgt het ook voor een lekker luchtige en niet al te droge structuur.

Baksels met kokosmeel: niet aan beginnen

Bij baksels met kokosmeel zou ik het ei dan ook zeker niet weglaten. Ik heb hier zelf in ieder geval totaal geen ervaring mee, maar weet wel dat baksels met kokosmeel zonder ei en voldoende vocht uitdraaien op een grote mislukking. Muffins waar slechts 1 à 2 eitjes ingaan, zijn daarentegen vaak prima zonder ei te maken! Soms kun je het ei gewoon weglaten, maar meestal is het handiger per ei een ander bindmiddel te gebruiken.

Eivervangers op een rijtje!

Omdat ik me goed kan voorstellen dat er mensen zijn die geen eieren eten, om welke reden dan ook (bijvoorbeeld veganisten of mensen met een allergie voor eieren), hier de mogelijkheden op een rijtje!

Eén ei kun je vervangen door:

  • 3 eetlepels pindakaas, tahin of andere notenpasta
  • Een mix van 1 eetlepel lijnzaad en 3-4 eetlepels water ongeveer 1-2 minuutjes in de blender gemixt (In Engelse recepten heet dit vaak “flax egg”.)
  • 1 eetlepel chiazaad met 4 eetlepels (liefst warm) water, even laten rusten tot het een dik papje wordt
  • 3 eetlepels kikkererwtenmeel en 3 eetlepels water
  • 2 eetlepels arrowroot gemengd met 2 eetlepels water
  • Opgewarmde maïzena met wat water (Handig om deeg mee te bestrijken.)
  • 1/4 cup zijdetofu
  • Sojalechitine (Geen idee wat de verhoudingen zijn, ik gebruik het nooit.)
  • 1/2 geprakte banaan (Houdt dan rekening met de zoetigheid van je recept, banaan werkt prima in zoete gerechten zoals pannenkoek of cake.)
  • 2 eetlepels bakpoeder + 2 eetlepels water + 1 eetlepel olie
  • Abrikozenjam (opgewarmd) om je deeg mee te bestrijken (Houdt er ook hier rekening mee dat abrikozen zoeter smaken dan ei.)
  • No-egg (= egg replacer) uit de winkel, zelf heb ik hier geen ervaring mee. Ik heb om eerlijk te zijn nog nooit een pakje gevonden zonder al teveel troep erin. Wel moet ik er even bij vertellen dat ik na één pakje controleren mijn zoektocht al opgaf, omdat ik het eigenlijk niet echt nodig vond met alle voorgaande opties.

Nogmaals, het verschilt natuurlijk per recept of het handig is om eieren te vervangen of niet. Over het algemeen kun je bij recepten met 1-2 eieren de bovenstaande opties goed gebruiken, maar het is geen 100% succesgarantie natuurlijk. Het is en blijft een kwestie van experimenteren. Als een recept erg veel eieren gebruikt, zou ik ze zeker niet allemaal vervangen. Als je echt geen ei wilt of kunt eten, kun je beter voor een ander recept kiezen. Als je om welke andere reden dan ook minder ei in een recept wilt verwerken, kun je in zo’n recept natuurlijk ook slechts een deel van de eieren vervangen door een van de bovenstaande opties. Succes! 🙂

 

6 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *