Cellulite verwijder je met deze tips :)

Cellulite verwijder je met deze tips :)
28 januari 2017 rachel

Ja, cellulite, wat moeten we hier mee? Allemaal crèmes te koop, borstels, rollers, maar werkt dit wel? Om dit te weten te komen heb ik wat onderzoek gedaan naar het ontstaan en verwijderen van cellulite. En uiteraard de tips uitgeprobeerd 🙂

Even voor de duidelijkheid, ik het hier over zichtbare cellulite. Dus als je zonder in je been te knijpen bobbels en deukjes ziet. Je huid bestaat namelijk uit een web van bindweefsel met daartussen stukjes vet, dus als je in je been knijpt maak je dit zichtbaar, maar dit betekent niet dat je cellulite hebt. Daarnaast heb ik in mijn zoektocht geleerd dat je moet spreken van cellulite en niet van cellulitis, want dat laatste is een aandoening waarbij je ontstekingen hebt in de huid en dus pijnlijke en/of rode plekken hebt.

Daarnaast nog iets: cellulite komt vooral bij vrouwen voor door de bindweefselstructuur in hun huid. Bij mannen heeft het bindweefsel web een andere vorm waardoor het simpelweg niet snel zal bobbelen. Het blijkt dat 90% van de vrouwen last heeft van een vorm van cellulite en het heeft niks te maken met overgewicht of lichaamsvorm. Elke vrouw kan het hebben.

Naar de bron

Om iets op te kunnen lossen, wil ik altijd weten hoe iets ontstaat. Ga naar de bron van het probleem. Hoe ontstaat cellulite?

Ik merkte dat ik twee antwoorden op deze vraag vond. De ene was: ophoping afvalstoffen en vocht waardoor de vetcellen verdikken. De andere was: slappe spieren waardoor de onderhuidse structuur zichtbaar wordt. In het algemeen worden de volgende oorzaken genoemd van cellulite

  • Te slappe spieren (onderhuidse structuur wordt zichtbaar)
  • Ophoping vetcellen (door het eten van vette voeding)
  • Verdikking vetcellen (door teveel afvalstoffen die in de vetcellen gaan zitten)
  • Slechte drainage van vocht en afvalstoffen (waardoor je huid letterlijk dikker wordt)
  • Verslapping bindweefsel (waardoor je huid gaat hangen en de onderhuidse structuur zichtbaar wordt)
  • Slappere / krimpende huid (minder collageen waardoor je huid slapper wordt, dan inkrimpt en dus strakker om je vetcellen gaat zitten)
  • Afname toevoer voedingsstoffen (waardoor het bindweefsel verslapt, je huid minder goed hersteld en de kwaliteit van je huid verslechterd)
  • Onderhuidse ophoping afvalstoffen (waardoor je huid dikker wordt en vetcellen groter worden)

Ophoping afvalstoffen

Dit verhaal is iets van een vicieuze cirkel. Er hopen zich afvalstoffen en vocht op tussen de cellen in je huid. Deze cellen worden omkneld als het ware en kunnen  hierdoor minder goed het vocht en de afvalstoffen afvoeren, waardoor er meer opbouwt enzovoort. Waarom afvalstoffen ophopen kan verschillende oorzaken hebben:

  • Te weinig vocht in je lichaam
  • Slecht werkende lymfeklieren
  • Voeding eten die teveel afvalstoffen bevat

De oplossing hiervoor is dus gezonde voeding eten en genoeg drinken.

Slappe spieren

Aan de andere kant kwam ik de theorie tegen van slappe spieren. Doordat de spieren slap en onderontwikkeld zijn, wordt de huid die erboven zit slecht ondersteund en ligt dus wat slap op je lichaam en vertoont daardoor deukjes en bobbels. De oplossing hiervoor ligt in oefeningen doen en dan vooral oefeningen waarbij je multidimensionale spierbewegingen maakt. Dus niet alleen rennen of gewichten wegduwen met je benen, maar je benen verschillende kanten op bewegingen. Denk aan dit soort oefeningen:

oefening 2 oefening

Ik merk zelf het meeste resultaat van oefeningen doen. Regelmatige intensieve oefeningen doen waar je de beenspieren traint heeft mij echt geholpen om de cellulite flink te verminderen. Er is op YouTube zelfs een heel kanaal voor opgezet. Zeker de moeite waard en heerlijk om thuis te sporten, hoef je niet in het donker de deur uit 🙂

Vergeet de crèmes

Voor crèmes en dergelijke is weinig bewijs dat dit werkt, maar het kan wel zorgen voor een betere doorbloeding, meer afvoer van afvalstoffen en je huid kan er beter uit komen te zien, maar de cellulite snel en makkelijk laten verdwijnen zal lastig worden met alleen smeren.

Koffiescrub

Ik heb echter zelf beste goede ervaringen met een koffiescrub of koffiepacking gebruiken. Hierbij maak je een scrub van koffie, olie en etherische oliën en daar scrub je de huid mee. Of je laat het 30 minuten zitten met huishoudfolie eroverheen geplakt. Ik heb dit zelf een aantal keren gedaan en mijn huid zag er zeker beter uit, maar dan moet je dus wel 3x per week met plastic om je benen gaan zitten ;). Het resultaat wordt bereikt door de afdrijvende eigenschappen van koffie en de etherische oliën.

Bindweefsel

Wat verder nog belangrijk is in de strijd tegen cellulite is ervoor zorgen dat je lichaam en vooral je bindweefsel in goede conditie is. Als je bindweefsel stevig is, is je huid stevig en zal het niet snel cellulite vertonen. Je voeding kan je hier heel goed bij helpen:

  • Eet niet teveel zout. Wat is teveel? Moeilijk te zeggen, maar als je weinig bewerkte voeding eet, zit je goed.
  • Drink voldoende. Het advies van 2 liter per dag blijkt ondertussen ook iets achterhaald, mede omdat je vocht binnenkrijgt via je voeding, maar drink wel regelmatig of eet voldoende fruit en groente.
  • Eet puur, zo krijg je minder zout, afvalstoffen, lege koolhydraten en slechte vetten binnen, dus verminder het eten van geraffineerde suikers, bloem en gefrituurd eten en kies voor noten, groente, zaden en fruit.
  • Eet niet te vet. Het idee bestaat dat het vet zich ophoopt onder je huid en dus voor cellulite zorgt. Of het echt zo werkt, weet ik niet zeker, ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar het klinkt logisch. Vet is zeker goed voor je en vetvrij eten is echt niet aan te raden, maar let wel op de hoeveelheid.
  • Zorg dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt. Zij zorgen voor de opbouw van je bindweefsel en spieren.
  • Let op je vitamine C inname, deze vitamine helpt je bindweefsel in tact te houden.
  • Sulfaat kan helpen bij het verstevigen van je bindweefsel, dit vind je o.a. in ui en asperges.
  • Kijk of je voldoende kalium binnenkrijgt, kalium werkt namelijk vochtafdrijvend, waar zout vocht vasthoudt, dus voor de balans tussen die twee heb je beide nodig.
  • Steun je cellen met omega 3 vetzuren, deze vindt je in wild gevangen vis, chiazaad en lijnzaad.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik adviezen als ‘voldoende’, ‘niet teveel’ en ‘weinig’ lastig vind. Want wat is voldoende en wat is weinig? Daarom wil ik zeker aanraden om dit te onderzoeken. Neem je voedingspatroon onder de loep en kijk of je voldoende vitamines, mineralen en voedingsstoffen binnenkrijg. Ik denk zelf dat als je zo puur mogelijk eet, je al snel goed zit.

Conclusie

Oefeningen voor je benen hebben zeker effect gehad bij mij. Ook de koffiepacking bevalt goed. Als je daarnaast let op je voeding zul je zeker verbeteringen zien qua cellulite. En je hoeft dus helemaal geen dure crèmes te kopen of dure behandelingen te ondergaan bij de schoonheidsspecialist. Doe lekker een paar ‘leg lifts’ als je tv kijkt 🙂

Heb jij nog tips voor cellulite? 

0 reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

VoedZo Lente Challenge

Schrijf je in en ontvang GRATIS 21 dagmenu's

START 3 APRIL!
MEER INFORMATIE!