Slaap jij voldoende?

Slaap jij voldoende?
5 augustus 2016 rachel
Categorie: Verzorging

Slaap is heel belangrijk voor je gezondheid, dus zeker goed om eens te onderzoeken of je wel voldoende slaapt. En dat kan perfect in de vakantieperiode, dus doen!

Waarom moet je voldoende slapen?

  • Je verwerkt alle prikkels van overdag (dit merk je ook in je dromen)
  • Je cellen herstellen ‘s nachts (vandaar de naam schoonheidsslaapje)
  • Het zenuwstelsel en immuunsysteem worden in je slaap onderhouden
  • Je spieren herstellen, zeker belangrijk als je gesport hebt

Je ontwaakt dus letterlijk verfrist als je wakker wordt.

Hoeveel uurtjes?

Hoeveel slaap je nodig hebt, verschilt per persoon, er zijn mensen die aan 5 uur voldoende hebben en anderen (ik o.a.) hebben 9 uur slaap nodig. Je merkt of je voldoende slaap krijgt als je opgewekt wakker wordt. Hoe je het ook kan testen is om te kijken hoe je slaapt zonder een wekker. Dit kan je goed testen in de vakantieperiode: ga naar bed als je moe bent en je wordt wakker als je bent uitgerust, kijk dan hoeveel uur je hebt geslapen. Je ervaart dan ook meteen wat jouw biologische klok is. Deze is namelijk niet voor iedereen hetzelfde, daarom spreken we van ochtend- en avondmensen, ben je uit jezelf om bv 06.00 uur wakker, dan ben je echt een ochtendmens. De avondmensen daarentegen gaan laat slapen en komen pas op gang als het bv 10.00 uur is.

Wel wordt vaak geadviseerd om minimaal 7 á 8 uur te slapen, schijnbaar heeft het menselijk lichaam toch die hoeveelheid rust nodig. Al gaan er ook verhalen de ronde dat mensen als bv Einstein en DaVinci maar 5 uur sliepen en kijk eens wat die voor elkaar hebben gekregen 😉

Tips voor meer slaap

Kun je wel wat meer slaap gebruiken, probeer een aantal van onderstaande tips eens en hopelijk beland je snel in dromenland.

  • Maak je kamer donker, denk aan verduisterende rol- en overgordijnen van plafond tot vloer. Of gebruik een oogmasker.
  • Zorg voor een standaard routine voordat je gaat slapen, zo geef je het signaal naar je hersenen dat het tijd is om te slapen en wordt er melatonine aangemaakt = het slaaphormoon.
  • Ga niet meer op je telefoon of tablet kijken voordat je gaat slapen, het blauwe licht verstoort de aanmaak van melatonine waardoor je weer alerter wordt en minder goed in slaap valt.
  • Mediteer, ga even rustig zitten, let op je ademhaling en laat je gedachten gaan.
  • Schrijf je gedachten van je af. Ga even rustig zitten met een mooi notitieboekje en schrijf op waar je je zorgen om maakt (en niet meer, dus geen oplossingen bedenken). Noteer ook de ‘to do’s’ voor de volgende dag voordat je gaat slapen, zodat deze niet in je hoofd blijven hangen, onbewust blijf je er dan toch aan denken en kom je minder goed tot rust.
  • Gebruik etherische oliën om rustiger te worden. Masseer jezelf bv met een olie met lavendel erin of laat wat vanille olie verdampen in de slaapkamer.
  • Drink rustgevende thee voordat je gaat slapen, bv linde, citroenmelisse, hop, lavendel, passiebloem of valeriaan.
  • Zorg voor een goede temperatuur, het beste schijnt 17 graden te zijn. Schaf bv een airco aan voor de zomer.
  • Kijk geen spannende films of series voor je gaat slapen.
  • Eet een banaan (tryptofaan is hierbij het toverwoord).
  • Vermijd opwekkende stoffen zoals cafeïne, alcohol en vitamine C voor je gaat slapen.
  • Denk aan positieve dingen: wat ging goed deze dag, waar ben je dankbaar voor?
  • Mocht je moeite hebben met in slaap vallen, probeer dan wat ademtechnieken, bv deze. Of focus je op je lichaam en niet op je gedachten.
  • Gebruik oordopjes als je lastig in slaap valt door geluiden.
  • Doe overdag eventueel een kort slaapje van 20 á 25 minuten. Niet langer, dan wordt je alleen maar suffer.
  • Neem iets zachts mee in bed, van het aaien en voelen van iets zachts wordt je rustig. Dus leen gerust even een knuffel van de kinderen ….hihi…

Slaap verstoring

Het kan ook zijn dat je gewoontes hebt die je juist belemmeren van het hebben van een goede nachtrust:

  • Teveel commotie in de dag. Bouw overdag rustmomenten in.
  • Teveel onrust voordat je gaat slapen. Dit is vooral bij kinderen te merken. Je moet even ‘down-time’ inlassen voordat je gaat slapen.
  • Slechte voeding kan ervoor zorgen dat je hormoonhuishouding is verstoord en hiermee dus ook de hormonen die een rol spelen bij het goed slapen.
  • Je eet te weinig of nog teveel voordat je gaat slapen.
  • Weinig beweging gehad gedurende de dag.
  • Of juist sporten vlak voordat je gaat slapen, je spieren hebben nog niet de tijd gehad om af te koelen.
  • Je bedpartner wiebelt en/of snurkt. Ze zeggen wel eens dat stellen die in aparte bedden slapen gelukkiger zijn…
  • Onregelmatig dagritme, bv verschillende diensten draaien op het werk hebben veel invloed op je slaap.
  • Stress / piekeren.
  • Gewekt worden door kinderen. Sorry, ik heb makkelijk praten zonder kinderen, maar mocht je telkens te vroeg wakker worden gemaakt, kun je misschien denken aan slapen in aparte kamers zodat in ieder geval de papa of mama door kan slapen. Dan wel rouleren natuurlijk 😉

Heb je een slechte nacht gehad, ga dan een paar nachten vroeger naar bed om weer bij te tanken.

Kringen

Als je een keer te weinig slaap krijgt, is dit niet zo’n probleem, maar keer op keer kan zeker gevolgen hebben. Je huid wordt vaal en je krijg kringen onder je ogen. Je wordt chagrijnig, kunt je minder goed concentreren en hebt minder energie.  Je reactievermogen neemt af wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Door een toename van het Ghreline- en cortisolhormoon + afname van het leptine hormoon kun je toenemen in gewicht.

Blijf bij jezelf

Ook bij slaap is het belangrijk goed naar je lichaam te luisteren, je zult namelijk soms meer slaap nodig hebben dan op andere dagen. Ook bv als je ongesteld bent zal je lichaam vragen om meer rust. Gun jezelf dit dan ook. Houd rekening met je planning en plan niet alle avonden vol, ga in het weekend ook niet heel laat naar bed, probeer zelfs je weekritme vast te houden. Geef je lichaam de rust die het nodig heeft en probeer aan te voelen of je het misschien nog iets rustiger aan moet doen. Slaap doet wonderen!

Zoals ik al noemde ben ik een grootslaper en ik merk het dan ook heel goed als ik te weinig slaap. Mijn moeder zei het vroeger al: ga jij eens lekker naar bed, je wordt chagrijnig. En ja, nu is het manlief die zegt: je moet zo maar naar bed, je wordt vervelend. Ja, ik wordt vervelend als ik moe ben. Nachten van 9 uur zijn voor mij standaard en in het weekend heb ik gerust 10 uur lang mijn ogen dicht, heerlijk :) Ik weet van mezelf dat ik veel slaap nodig heb omdat prikkels bij mij meer en heftiger binnen komen door mijn gevoelige zenuwcellen. Dus ik heb ook veel te verwerken in mijn slaap en ja, dat kost tijd 😉

Aan de mama’s en papa’s wil ik dan ook zeker de tip geven om goed je kinderen in de gaten te houden. Tegenwoordig hebben veel kinderen heel drukke dagprogramma’s. Kinderen hebben echt veel rust en slaap nodig om alles te verwerken wat er op een dag gebeurt. Geef ze dus ook die rust en zorg voor een slaaproutine, dat geeft rust en regelmaat zodat ze de volgende dag weer opgeladen alle avonturen aan kunnen gaan :)

Slaap is zeker heel belangrijk voor je en wordt tegenwoordig veel vaker genoemd in relatie met stress en ziektes. Slaap jij voldoende? 

0 reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

GRATIS!

21 dagmenu's om af te vallen
MEER INFORMATIE!