Een goed sociaal leven is pas goed voor je gezondheid

In mijn vorige bericht deelde ik waarom ik Voedzo heb laten gaan, en deze nieuwe website gestart ben. Het voelde als teveel anders, teveel nieuw, tijd voor iets nieuws. Mijn passie ligt nog steeds bij gezonde voeding, maar ook bij een heleboel andere gezonde dingen.

Het is me altijd een raadsel geweest waarom mensen zoveel waarde hechten aan gezond eten, maar zich daar enorm druk over konden maken. Weten die mensen dan niet dat stress meer afbreekt dan voeding opbouwt? Doe je het voor niets? Ik houd van effectief bezig zijn, dus ik snapte het oprecht niet.

Toen leerde ik dat sociale contacten, connectie en écht gekend zijn nog veel meer doet dan voeding ooit kan doen. De reden dat ik mijn hele Voedzo reis heb omgegooid, is omdat ik door leren en ervaren hoe een goed sociaal leven er eigenlijk uitziet, en wat dat doet voor je hart, ik opeens ontdekte dat dat onbeschrijflijk veel meer waard is dan goede voeding ooit kan doen.

Raak nu niet beledigd, gezonde voeding is leuk en belangrijk. Maar gewoon niet het belangrijkste in het leven. Het mooie is, het kan heel makkelijk samen. Het is geen of/of. Het is en/en.

Ik las van de week mijn favoriete magazine, Psychologie Magazine en daar stond een mooi artikel over goede, diepe relaties en het effect op je gezondheid. Het is een toffe issue, dus als je houdt van dit soort onderwerpen – aanrader. Er staat beschreven hoe sociale relaties een grote invloed uitoefenen op onze lichamelijke gezondheid. Een rijk en bevredigend sociaal leven heeft écht positieve effecten op ons lichaam. Wat zij noemen: lagere ontstekingswaarden, lagere bloeddruk, gezondere stofwisseling, minder kans op verkoudheid, minder kans op hart- en vaatziekten.

En eenzaamheid, slechte, stressvolle relaties leiden juist tot meer psychische ziekten en lichamelijke kwalen. Ze schrijven dat een ongelukkig huwelijk de kans op ziekte met 35% verhogen (wow) en ons leven met gemiddeld 4 jaar verkorten. Zwakke sociale banden geven een verhoogd risico van ten minste 50% op vroegtijdig overlijden, ten opzichte van mensen met sterke sociale banden. Dit is vergelijkbaar met het effect van 15 sigaretten per dag.

Precies dit. DIT. Dit is wat ik de afgelopen jaren heb geleerd, ervaren en man wat ben ik tot leven gekomen, nog meer dan daarvoor. Daarom ben ik er zo enthousiast over en heb ik alles omgegooid.

Want naast de positieve gezondheidseffecten, wat is het toch ontzettend fijn en plezierig als je écht het gevoel hebt te leven, te genieten en echt gelukkig kunt zijn 🙂

Gezonde voeding heeft voor mij een plek gekregen in het grotere plaatje, nog steeds onderdeel van mijn passie, en nog zoveel meer 🙂 Hier wil ik over schrijven en delen – ook hoe je dit overbrengt als ouder zijnde. Wie wil er nu niet gewoon lekker aanschuiven met mensen die dichtbij je staan, zonder zorgen over een fractie suiker of witbrood? 🙂 Kijk hier.

Ik vind het geweldig mooi.

Tot de volgende keer weer 🙂

9 Comments

  • Jee wat een heerlijke inzichten voor je, als ik je verhaal lees voel ik jou blijdschap dat is erg leuk. Ik wil ook vaak gezellig vrienden over de vloer maar als het dat eenmaal zover is ervaar ik toch nog meer stress over bijvoorbeeld de hapjes en of ik wel iets leuks te vertellen heb en niet alleen maar achter mijn kinderen aan mag rennen…dus hierin nog zeker leerpunten voor me, loslaten….

  • Super leuk om jouw enthousiasme te voelen in jouw tekst! En ook jouw nuchtere insteek. Voeding is voor mij ook onderdeel van een groter plaatje. De struggle met pds en intoleranties heeft me wel meer bewust gemaakt en helaas ook iets meer van plezier ingeruild voor stress tav voeding. En ook bewust gemaakt van sociale steun van familie en vrienden tav keuzes die je daarin maakt. Dus zo komt het toch weer bij elkaar!

    • Ha wat leuk, precies!!! Ieder z’n eigen pad en omweggetjes, heerlijk! Succes met je pds en intoleranties, dat zal niet altijd makkelijk zijn <3 Heel fijn om ook jouw positieve insteek te lezen, dat zal zeker helpen <3 xxx

  • Wat leuk dat je weer terug bent! Goede voeding en een druk sociaal gaat prima samen! Gewoon lekker veel gezonde dingen in huis halen, veel preppen/plannen en vooral keep it simple. Mijn kinderen eten met liefde een kilo bananen of appels weg of allemaal vers gesneden rauwkost. Dus ik hoef niet altijd te slepen met glutenvrije zelf gebakken bananenbroden of iets dergelijks. Heerlijk toch!! Ik blijf wel bij mijn ‘geloof’: glutenvrij, zuivelvrij en suikervrij en heel soms nemen we daar wel iets van. Maar ik hou de basis gezond, je zal bij mij geen potten nutella in huis vinden 🙂 wel lekkere ijsjes voor af en toe! En toastjes met brie en roomkaas soms. Dan genieten we er ook echt van! Leuk dat je weer terug bent!!! Ben benieuwd naar je lekkere recepten!! Dikke kussss

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *