‘Reset’ week dag 1: goede eetgewoonten!

‘Reset’ week dag 1: goede eetgewoonten!
2 januari 2017 sharon
Categorie: Wellness

Ik start mijn reset week met gewoon weer ‘normaal’ eten. Met de feestdagen is er vaak zoveel eten, dat ik bijna niet meer weet hoe het voelt om honger te hebben (gewone honger, niet zoals in ontwikkelingslanden). Vandaag besteed ik extra aandacht aan een aantal goede gewoonten op het gebied van Food Freedom, niet overeten en ook zeker niet diëten. Jakkes. Gewoon gezonde keuzes op het gebied van voeding, in vrijheid.

Eten wanneer ik honger heb

Mijn normaal is dat ik wacht tot ik honger heb, en dan pas eet. Honger is tenslotte een signaal van je lichaam dat het tijd is om de energievoorraad bij te vullen. Daarom is het nooit slim om honger te negeren, en totaal niet nodig om te eten wanneer je geen honger hebt. Dit is de reden waarom diëten verschrikkelijk is (want honger hebben is verschrikkelijk!), je luistert niet naar je lichaam door het te voeden wanneer het erom vraagt, maar je negeert het juist. Je hongergevoel heb je niet om jou te pesten, of om je het leven zuur te maken, maar om te overleven. Het is een normale en essentiële functie zodat je blijft leven. Het is een goed idee om essentiële functies te respecteren en te luisteren wanneer ze in werking treden.

Niet eten wanneer je echt honger hebt is tegen je natuur in. Als je net als ik een hekel hebt aan honger hebben en een hekel aan diëten, dat is niet zo gek. Een hongergevoel negeren is een gevecht tegen je eigen lichaam. Daarom voelt het ook als vechten wanneer je niet eet terwijl je honger hebt, het ís een gevecht. Je lichaam wil tenslotte eten en jij zegt nee.


Op zoek naar vrijheid op gebied van eten, diëten en afvallen? Klik hier voor meer info.


Simpel eten

Na al dat spectaculaire eten, heb ik nu vooral behoefte aan ‘normaal’ eten. Dit betekent voor mij:

  • Tussendoortjes: vers fruit of een handje nootjes.
  • Ontbijt: een simpele boterham met beleg (meestal kaas), een bakje yoghurt met fruit en walnoten of een bakje havermout.
  • Lunch: broodje met ei, broodje met gerookte zalm, bakje yoghurt met fruit en walnoten of een salade.
  • Avondeten: Volgens de klassieke eetplanner. Klik hier voor een voorbeeld.

Simpel. Snel. Weinig ingrediënten. Had ik simpel al genoemd?

Stoppen met eten wanneer ik genoeg heb gehad

Luisteren naar je lichaam is niet alleen eten wanneer je honger hebt, maar ook stoppen wanneer je genoeg hebt gehad. En dan bedoel ik niet ‘stoppen wanneer je vol zit’. Wanneer je je vol voelt, heb je waarschijnlijk al teveel gegeten. Genoeg eten is een gevoel dat je geen honger meer hebt, maar ook geen vol gevoel hebt in je maag. Als je gewend bent meer te eten, dan lijkt het bijna ongepast om al te stoppen met eten, maar in feite zul je verbaasd zijn hoe lang je verder kunt op ‘gewoon genoeg’ eten.

’s Avonds weer mijn lekkere chai thee

Herken je dat, dat je ’s avonds altijd zin krijgt om iets te eten ofzo? Ik had dat ook altijd en vond het heel moeilijk om dan niet te gaan eten. Maar het feit was dat ik geen honger had, en dat het dus meer een gewoonte was om te eten, dan dat ik het echt nodig had. Nu, als ik dat gevoel heb, drink ik een heerlijke chai thee met opgeklopte melk. Het is het beste op aarde, ik ben even in de keuken bezig, het vult een beetje vanwege de melk, maar niet onnodig veel omdat ik vlak daarna ga slapen, het duurt even voordat het op is (want: heet) en daarna voel ik me gewoon verzadigd en voldaan. Het is geweldig.


Wil je eten zonder schuldgevoel? Ga voor Food Freedom, eten in vrijheid


Reacties (4)

  1. Wilma 11 maanden geleden

    Hoi Sharon, wat gebruik jij voor je chai thee? Zakjes of kruiden? Ik vind dat ook zo lekker als,ik ergens iets ga drinken, maar weet niet hoe je het thuis kunt maken….

    • Auteur
      sharon 11 maanden geleden

      Hey Wilma! Ik heb het een tijd zelf gemaakt, maar ik doe dat nu niet meer, dus ik heb zakjes. Ik denk dat ik elk merk in de winkel ken, omdat ik steeds op zoek ben naar de beste 😉 In principe doe ik chai thee (met zwarte thee neem ik) uit een zakje, half water, half opgeklopte melk en een heeeel klein beetje honing 🙂 Liefs!!

  2. kyra 11 maanden geleden

    Hi Sharon. War klinkt het simpel…. Naar het gevoel luisteren, om te kijken of je eten nodig hebt. Misschien zat je al een tijd in gezonde voeding modus. Ik ben jaloers op je. Haha. Ook op die prachtige achtertuin. Ik kan me voorstellen dat dat fijn “sporten” is. En leuk dat de kinderen zoveel van de natuur meekrijgen. Wat voor melk gebruik je in de chai thee?

    • Auteur
      sharon 11 maanden geleden

      Hey Kyra! Ik eet inderdaad al een tijd gezond, maar het goede nieuws is wel, als ik het kan, kan iedereen het wel 😀 Ik gebruik normale melk in mn thee, dat vind ik het lekkerst 🙂

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*