Waarom gezonde en ongezonde voedingsmiddelen eigenlijk niet bestaan

Waarom gezonde en ongezonde voedingsmiddelen eigenlijk niet bestaan
19 juni 2017 sharon
Categorie: Gezond eten

Wat zou je meenemen naar een onbewoond eiland als je één voedingsmiddel zou mogen meenemen? Dat is een hele makkelijke vraag voor mij. Chocolade. Lekker toch? Is dat gezond? Het is waarschijnlijk niet bijzonder gezond om de rest van je leven alleen maar chocolade te eten. Maar wel gezonder dan ijsbergsla, want dat overleef je niet. Het draait allemaal om perspectief 😉

Het is al tijden hip om de voordelen van één voedingsmiddel uit te lichten. Ik vond dat eerst verwarrend. Product x was dan geweldig voor die en die vitaminen en deze en deze klachten. En product y weer goed voor dat en dat. Maar hoe moet ik dat dan in mijn voedingspatroon opnemen? Moet ik dat dagelijks eten? Wekelijks? Dat stond er niet bij. Je zou bijna geneigd zijn zo’n smoothie vol met superfoods (spirulina, maca, chlorella, veel bladgroen, en alle andere wonderen ter aarde, etc) te gooien zodat je zeker weet dat je je bijzondere gezonde dagelijkse portie weer binnen hebt. Dat het dan verder ontzettend smerig is, dat neem je voor lief. Want, gezond. Misschien is dat voor jou niet herkenbaar, maar ik deed dat wel jaren geleden.

Ik krijg regelmatig vragen – is brood gezond, is dit gezond, is dat gezond, is dit een goeie maaltijd, is dit een goede snack? En feit is dat je daar eigenlijk weinig antwoord op kunt geven. Eén product op zichzelf is niet per se gezond of ongezond. Een stukje chocolade past prima in een gezond voedingspatroon. Een punt pizza kan daar ook in. De hele dag alleen pizza eten, is dan weer niet gezond. Een banaan is ook prima, maar 20 bananen op een dag misschien minder. Het ligt dus niet aan de banaan, pizza en chocolade, maar aan je voedingspatroon in zijn geheel.

Je voedingspatroon kan gezonder zijn, of minder gezond. Dit gaat dus niet om losstaande voedingsmiddelen, maar om het geheel. Het gaat ook niet om losstaande maaltijden. Echt om het geheel. Iemand met een gezond voedingspatroon kan prima een keer bij McDonalds eten en niet meteen ongezond zijn. Ga je steeds vaker naar McDonalds, kan het goed zijn dat je algemene voedingspatroon dan inderdaad ongezonder wordt.

Hoe ziet een gezond voedingspatroon eruit? Dat bestaat uit verschillende elementen. Variatie – afwisseling – is belangrijk, net als het eten van zowel koolhydraten als eiwitten en vetten. En je wilt ook graag de vitaminen, mineralen en spoorelementen binnenkrijgen die je nodig hebt. Het perfecte voedingspatroon bestaat niet (gelukkig), gezien verschillende bevolkingsgroepen verschillend eten en allemaal toch gezond kunnen zijn. Er is dus niet één weg naar Rome. Vroeger aten we wat beschikbaar is op locatie, nu hebben we ruime keuze in overvloed. Een gezond voedingspatroon is een mix van de volgende voedingsmiddelen:

  • voldoende water
  • minimaal 250 gram groente per dag
  • ongeveer 2 stuks fruit per dag
  • volkoren granen
  • zuivel
  • vis en/of vlees
  • peulvruchten
  • kruiden
  • zout

Uiteraard, als je ergens allergisch/intolerant voor bent, past dat voedingsmiddel voor jou niet in jouw gezonde voedingspatroon. Niet omdat het ongezond is voor iedereen, maar omdat jij er allergisch voor bent en jij het dus beter niet kunt eten.

Voor een gezond eetpatroon kun je nog toevoegen: gevarieerd en alles met mate. Met mate klinkt zo stom en saai, maar is een belangrijke pijler of je eetpatroon gezond is of minder gezond. Je kunt ook een gezond voedingspatroon hebben maar te veel eten, waardoor het eigenlijk toch een minder gezond voedingspatroon is. Te veel eten betekent dat je meer eet dan je nodig hebt aan energie, en inderdaad, dat heb je dus niet nodig.

Michael Pollan vat het goed samen: Echt eten, vooral planten, en niet te veel.

Reacties (3)

  1. Rachel 6 maanden geleden

    Leuk artikel! Zeker waar, het gaat om het geheel, kijk goed naar wat je in een week eet. Ik heb altijd wat moeite met mate houden als het op chocolade en koekjes aankomt, dus dat houd ik voor het weekend, anders eet ik het heel de week en dan moet ik niet verbaasd zijn als mijn broek ineens niet meer past ….hihi…. Ik ben de laatste tijd wel erg van de Mediterrane maaltijden: zachte kaas en tomaat als lunch en salades met tonijn als avondeten. Heerlijk met dit warme weer en snel klaar 🙂

  2. Sanne 6 maanden geleden

    Wat heb je dat weer mooi gezegd 🙂
    Ik zeg ook wel eens; zalm is heel gezond, maar je moet het hele beest niet in één keer naar binnen willen werken. Walnoten ook, maar niet een halve kilo per dag. Het is ook best lastig om te snappen hoe het nu allemaal zit, zeker als je je niet wilt of kunt verdiepen in de materie. En probeer het kinderen maar eens uit te leggen, dat valt me helemaal zwaar.

    • Auteur
      sharon 6 maanden geleden

      Dat ben ik zo met je eens, mijn dochter vraagt zo vaak of iets goed voor je is, en dan moet ik echt opletten geen vaag, langdradig maar volwassen genuanceerd antwoord te komen 😉 Toevallig net wat over geschreven op degezondemama! Heel herkenbaar dus! Ik wil echt graag iets bedenken wat het makkelijker maakt om te begrijpen! xx

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*