Waarom ik geen spruitjespizzabodem, broccoli-nacho’s en bloemkoolspread voor op brood maak

Tegenwoordig komen de wildste dingen voorbij, allemaal manieren waarop je groenten kunt verwerken in pizzabodems, bloemkoolspreads voor op glutenvrij (quinoa)brood, de wildste soorten meel waarvan ik geen idee heb waar het vandaan komt. Ik doe hooguit wat geraspte courgette, wortel of rode biet in een baksel, maar dat is ook alweer heel lang geleden en dat doe je niet om groenten toe te voegen, maar voor de structuur van je eindresultaat. Om het lekker smeuïg te maken. Die halve theelepel courgette die je per flink stuk brownie eet, vind ik persoonlijk verwaarloosbaar en sowieso, niemand eet brownies/cake voor de groente-inname. Hoop ik.

Vervangen om het vervangen

Ik vond het vroeger geweldig om van alles uit te proberen, maar toen ik een beetje klaar was met al het nieuwe en weer normaal wilde eten, ben ik ermee gestopt. Ik heb nog cassavemeel in huis gehaald, om te proberen, maar dat heb ik laatst onaangeraakt naar mijn buurvrouw gebracht, zodat zij ermee kan bakken. Ik kon mezelf er niet meer toe zetten van die gekke (en hele dure) meelsoorten te gebruiken, wat eigenlijk geen meel is, waarvan ik niet eens weet wat het is en waar het groeit, alleen maar in het kader van ‘vervangen’. Zie, ik heb helemaal geen allergieën en hoef niks te vervangen, dus daar ben ik dan ook mee gestopt.

Ieder z’n ding

Dat betekent niet dat het slecht is ofzo, het is puur mijn persoonlijke keuze. Ik kan me goed voorstellen dat je dingen uitprobeert als je last hebt van allergieën en dan is het fijn als er dingen zijn die werken. En zelfs als je geen allergieën hebt, ben je volledig vrij om alles wat los en vast zit te vervangen met nieuwe, interessante producten. Dat mag, dat kan, ieder z’n ding.

Pizza voor de lekker

Ik doe het zelf niet. Als ik pizza eet, eet ik dat niet om gezond te zijn (we weten tenslotte, één ongezonde maaltijd met wat minder groenten maakt je niet ongezond, net zoals één gezonde maaltijd je niet gezond maakt), maar omdat ik dat heel lekker vind en ik ervan wil genieten. Ik heb in het verleden veel geëxperimenteerd met pizzabodems, maar eerlijk, als ik er dan echt optimaal van wil genieten, doe mij dan maar zo’n dunne van tarwemeel en gist, zoals ze gemaakt worden. Ik hoef daar echt geen groenten in, als ik pizza eet, wil ik gewoon een goeie, lekkere, echte pizza eten. En daar vol van genieten. Ik hoef geen spruitjesbodem te maken om gezond te zijn, het is gewoon niet per se gezonder en ook niet echt nodig. Pizza is voor mij voor soms, een traktatie, en dan hoeft het niet alle wetten van de perfecte voeding te volgen (die niet bestaan overigens).

Nacho’s van broccoli

Broccoli-nacho’s, je weet wel, nacho’s met gehakt, kaas, tomaat, o, en in plaats van nacho’s zijn het stukken broccoli, zijn GEEN nacho’s. We zijn zo’n fan geworden van vervangen dat we denken dat we nacho’s weg kunnen halen en er broccoli bij kunnen stoppen en het nog steeds nacho’s noemen. Dat is niet hoe het werkt. Hoewel het als een heerlijke ovenschotel klinkt, zijn het natuurlijk geen nacho’s. Nooit.


Schrijf je in voor onze gratis Voedzo Lente Challenge! 21 dagmenu’s om af te vallen 🙂


Yum bloemkoolspread

En bloemkoolspread voor op brood zul je mij niet zien maken. Ik vind het vies klinken en ik zou het zonde vinden om het op mijn heerlijke zelfgebakken prachtige brood te doen. Niet voor de groenten (die halve theelepel meer of minder zal geen verschil maken voor mijn gezondheid) en niet voor de smaak. En dan moeite doen om het te maken, ook nog. Ik heb daar geen tijd voor over. Er zijn genoeg combinaties met groenten op brood die ik wel lekker vind en die veel makkelijker én echt lekker zijn (persoonlijke mening).

Gezond eten is niet gecompliceerd

Als je gezond wilt eten, hoef je al die dingen niet te doen. Nogmaals, het mág. Maar het hoeft niet. Met normaal eten kun je prima je lichaam goed ondersteunen om echt gezond te zijn. Je hoeft daarvoor niet allerlei voedingsgroepen uit te sluiten en elke maaltijd (ontbijt, lunch, diner en misschien tussendoor ook nog) een uur in de keuken te staan. Je hoeft die dingen ook niet te doen om een gezond gewicht te hebben.

Meer groenten!

Ik houd van de ‘meer groenten’ trend, en ook die mag je voor jezelf invullen. Ik eet zoveel groenten als ik bereid ben te eten en nog steeds van mijn eten kan genieten. Dat is dus geen kilo per dag, want dat vind ik persoonlijk niet lekker meer. Ik wil niet als een zombie op groenten zitten kauwen, omdat het zo gezond is. Ik wil dat de groenten in combinatie passen bij mijn maaltijd en dat het daadwerkelijk lekker is. Natuurlijk is het goed om voldoende groenten te eten, en waarschijnlijk nog iets meer dan dat, maar ik heb ervoor gekozen om ‘groenten eten’ geen religieuze bezigheid te maken. Het is voor mij dus niet ‘hoe meer, hoe beter’.

Ik eet dus geen neppasta waarbij de pasta vervangen wordt met pompoen of courgette. Dan heb ik een half uur later honger, én ik geniet veel meer van echte pasta. Voor mij is het dus een win-win om echte pasta te eten.

Nu kan het natuurlijk prima dat er andere mensen zijn die méér van groenten houden dan ik en zo’n kilo zo wegschuiven, dat is natuurlijk ook ok. Doe wat je zelf prettig en lekker vindt.

Wat het ook is, zolang het maar lekker is. Dat is het eerste criterium. Het leven is te leuk om dingen te eten die niet lekker zijn, of waar ik niet zoveel van kan genieten als ‘the real deal’. En zelfs met dat criterium kun je prima gezond eten. Gewoon niet alles elke dag, soms wel een beetje met mate 😉


Schrijf je in voor onze gratis Voedzo Lente Challenge! 21 dagmenu’s om af te vallen 🙂


Tags in het bericht
, ,

21 Comments

  • hahaha wat een top artikel!!!!
    Ik wil ook gewoon lekkere, gewone normale pizza, dan eet ik maar een stukje minder of ik eet het minder vaak, maar wel echte lekkere pizza!!!!

  • Dat is nou precies wat ik zeg tegen mensen die mij vragen hoe ik ben afgevallen en wat mijn dieet is…..nou geen dieet alleen anders eten….

  • Sluit me helemaal bij je aan! Pizza met bloemkoolbodem was voor mij dé eye-opener.
    Viel uit elkaar, hele keuken onder de ‘pizza’.
    Eet voortaan lekker een glutenvrije pizza, en inderdaad 1 x in de zoveel tijd kan dat echt geen kwaad! Laten we vooral nuchter gezond eten??

  • Ik vind het een wat eenzijdige artikel. Begrijp me niet verkeerd. Ik snap je boodschap, dat JIJ het raar vind om te vervangen en dat je vooral NORMAAL wilt doen. Maar je gaat überhaupt niet op in waarom mensen nieuwe dingen uitproberen en vervangen. Dat doen ze namelijk om dat ze het leuk vinden om te experimenteren en omdat ze alternatieven zoeken voor vlees, dierlijke producten, geraffineerde suiker en gluten… Dat plantaardige voeding het beste voor mens, dier en de planeet is. Men kan ook de ogen sluiten voor al die ellende die er op de aarde gaande is of je kiest ervoor om bewuste keuzes te maken voor je eigen gezondheid en die van je kinderen. Persoonlijk woon ik in een streek waar megastallen staan en krijg ik de hel mee waarin al die varkens, koeien en kalfjes een heel kort ‘leven lijden’. Ik kan en wil niet meer dat deze dieren voor mij moeten lijden, schreeuwend naar de slacht worden afgevoerd, net naar hun geboorte van de moeder weggerukt worden, laat staan, dat het heel slecht voor mijn gezondheid is om deze dieren op te eten of hun melk te drinken. Lang leve al die creatieve mensen die gezonde en martelvrije recepten bedenken!

    • Hai Maria, dankjewel voor je reactie! Zo heeft iedereen weer zijn eigen redenen om bepaalde keuzes te maken 🙂 Je leest hier een artikel over mijn mening, dus het is inderdaad een persoonlijke keuze, maar daar maak ik ook geen geheim van 😉 Het betekent niet dat er geen ruimte is voor andere keuzes, of dat andere mensen het fout doen als ze iets anders doen. Je bent vrij je eigen keuzes te maken en te vervangen wat je wilt vervangen 🙂 Niet iedereen heeft jouw overtuiging over gezond eten, net zoals niet iedereen mijn overtuiging over gezond eten heeft, dat is ok 🙂

  • Top artikel!
    Ik heb echter wel zitten twijfelen om een keer bloemkool bodem pizza te maken omdat ik er veel berichten over hoorde maar ben helemaal geen fan van bloemkool dus die is zeker van m’n lijstje af!
    Koohlydraten schrappen en daarna nog sporten.. ten eerste wat je zegt binnen half uur trek en het sporten gaat ook niet voor de 100% dan.

  • Ik snap het hoor, helemaal. Maar.

    In het gemiddeld westers voedingspatroon, zelfs als dat ‘gezond’ mag heten, zit vaak nog meer tarwe(meel) en lege koolhydraten dan je lichaam prettig vindt om te verwerken. Begrijp me niet verkeerd: ik mijd ze ook niet als de pest hoor (wel tarwevrij, maar dan zijn er nog opties genoeg over wat granen betreft), maar elke week de maaltijden vulling geven met veel pasta, aardappelen en rijst is niet persé gezond. Als je die rijst vervangt voor bloemkool wordt het wel gezonder. Of die aardappel voor zoete aardappel (die eigenlijk geen aardappel is, maar een bataat). Of die pasta voor gestripte courgette. Eerlijk: ik heb de moeite ook nog niet genomen, maar dat komt vooral omdat ik voor mezelf simpelere manieren heb om meer groenten in mijn eten te verwerken. Ik kan me voorstellen dat het voor veel mensen een uitkomst kan zijn. En ook ik heb wel eens een cake gebakken van witte bonen. Dat was leuk, en de cake was ook echt lekker. Leuk voor een keertje, maar echt niet wekelijks, nee.

    Weetje, als ik straks mijn darmflora een gezonde oppepper ga geven, dan ga ik dat zeker ondersteunen door veel prebiotica te eten. Dus ja, in comes de pizza met cassave-bodem…. en exit de glutenvrije tosties.

    • Over het algemeen komt het vooral neer op hoeveelheden 🙂 Het klopt dat teveel eten niet gezond is en nadelen heeft 🙂 Vermijden en teveel eten zijn allebei twee extremen, die voor veel mensen niet nodig zijn. Balans is voor veel mensen voldoende 🙂 (maar idd, niet voor iedereen, in geval van gezondheidsklachten, maar dat geldt zeker niet voor iedereen)

  • wat een tof artikel, ik moest er van lachen.
    Bloemkoolrisotto, brocolirijst hoe verzin je het.
    Als ik lasgne maak voor mijn dochter en mijzelf (er zijn anderen de deur al uit die het ook lusten)
    Dan maak ik verse saus,ideaal voor restverwerking, prei,paprika,champignons enz. zo komt er best veel groente in
    die we niet perse lekker vinden maar een hak machine doet wonderen.
    En als dan iedereen wel thuis is met aanhang vragen ze om dit gerecht

  • Met een blij gevoel je artikel gelezen! Heerlijk om te lezen dat er meer mensen zijn die inzien dat gewoon eten ook goed is. De zin ….alles met mate….gaat hier zeker op. Ik kan heerlijk genieten van af en toe een pizza en van friet uit oven of een ijsje van de ijssalon. Ik merkte bij mezelf de afgelopen tijd dat ik het al die hypes van eten een beetje zat was. We eten thuis wat minder vlees en dan allen bio, veel groenten en fruit, veel water drinken, weinig suikers en niet teveel koolhydraten, op tijd naar bed en de dagelijkse beweging.Doe de dingen die je leuk vindt en waar je blij van wordt, de ingrediënten om gelukkig en gezond te zijn .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *