Angst en onzekerheid doorbreken via acceptatie en experimenteren

In de vorige blog heb ik geschreven over Herkennen en Erkennen, als stappen in het proces om patronen te doorbreken. Vandaag wil ik stilstaan bij:

Accepteren Stil staan bij je behoeftes, door middel van zelfcompassie en liefdevolle aandacht.
Experimenteren
Bedenk hoe je het anders kan doen, hoe je anders voor jezelf kan zorgen, hoe je ook zou kunnen reageren.

Accepteren

Jouw vraag geeft aan dat je verlangt naar rust, naar vrede, naar balans, succesvol zijn in al je rollen. Maar je realiteit geeft aan dat je nog niet bent waar je zou willen zijn. Accepteren is het antwoord. Het betekent niet dat ik zeg dat je genoegen moet nemen met je leven zoals het is. Accepteren is een moment nemen waarop je bewust stil staat en waarneemt waar je bent aan gekomen in je levensreis.

Meer quotes? Volg Henrike op Instagram!

Oefening om te leren accepteren:
Doe je ogen maar eens dicht, neem afstand van je leven en kijk naar jou. Naar wie je bent geworden, observeer waar je leven uit bestaat en bekijk ook waar je naar verlangt. Voel de dankbaarheid voor je kinderen, je werk, je gezondheid en voel het verdriet, de onmacht, angst of boosheid voor wat er niet is. Neem het waar, zonder oordeel, zonder doelen te stellen dat je wilt groeien. Kijk eens achterom waar je vandaan komt. En wees blij met alle lessen die je hebt mogen leren. Tegelijk registreer je behoeftes over de dingen die nog niet zijn zoals je zou willen, steun jezelf in deze behoeftes, sla ze op.

Acceptatie is het moment waarop jij je ervan bewust wordt dat je onderweg bent om elke dag een mooier en beter mens te worden, dat je bezig bent om jezelf te ontwikkelen en je volle potentie steeds meer zichtbaar te laten worden. Dat je wijsheid en talenten groeien en dat je steeds beter je zwaktes weet te overwinnen. Dit geeft je eerst een onbekwaam gevoel, waardoor je minder goed tegen onzekerheid kunt. Dit is de fase waarin jij je nu bevindt, het brengt je door je angstgebied, naar je nieuwe overwinning.

Een geliefd gezegde van mij, komt van een grote inspirator en leraar Bill Johnson:

‘We gaan van overwinning naar overwinning, maar onderweg gaan we door een hel.’

Voor iedereen ziet deze hel er anders uit, maar voor iedereen is het een fase van grote angsten en onzekerheid. De uitdaging waar jij voor gesteld bent is om hier vrede mee te sluiten en rust te vinden in het feit dat je werk in uitvoering bent, en dat onderweg zijn deze onzekerheid met zich mee brengt. In de overtuiging dat ook voor jou er een moment van overwinning komt.  Ik heb een oefening die je daarbij zou kunnen helpen.

Pak eens pen en papier:

Beeld je eens in dat je beste vriendin in een vergelijkbaar pakket zit als jij, verschillende rollen die ze goed wil vervullen, doelen die ze wil bereiken en elke keer de worsteling met die onzekerheid. Schrijf aan haar een brief en beschrijf het volgende:

  • Een bemoediging?
  • Een geruststelling?
  • Een tip of advies?
  • Beschrijf haar talenten en vaardigheden?

Verander haar naam, in je eigen naam, en lees het als een brief aan jezelf.

Ik heb je in de eerste oefening uitgedaagd om vanaf een afstand naar je eigen situatie te kijken en op te schrijven wat je nodig hebt in wat er nog niet is. Haal deze behoeftes eens terug. In de experimentele fase wil ik met deze behoeftes aan de slag.  Weet je ze niet meer, ga even terug en doe deze oefening van afstand nemen nog een keer en registreer wat je behoeften zijn.

Experimenteren

Rain Jensen, een life coach en ervaringsdeskundige, zegt: “Het is belangrijk om te ontdekken waar je werkelijk naar hunkert en verlangt en deze gevoelens gehoor geeft”.

De beste tip die ik je kan geven, ga je per dag voorstellen dat je niet meer onzeker bent. Beeld je in dat jij, ondanks je onzekerheden, functioneert zoals je wenst. Verander ook je gedachten over je onzekerheid, van negatief en vijandig, naar neutraal en op afstand.

Vanuit bovenstaande gedachte daag ik je uit om je lijstje met behoeftes erbij te pakken. Om vervolgens bij elke behoefte de volgende dingen op te schrijven.

  • Wat kan ik doen om mij zelf te erkennen in deze behoefte of te voorzien in deze behoefte
  • Hoe ik kan ik deze behoefte bespreken met mijn man/levenspartner
  • Hoe kan ik deze behoefte invulling geven op mijn werk
  • Hoe kan ik deze behoefte invulling geven in relatie met vriendinnen.

Neem elke ochtend tijd om de dag te beginnen met een visualisatie. Bedenk, schrijf of beeld je in hoe je die dag wilt en kunt omgaan met een tolerantie naar onzekerheid.

Je vroeg in je mail ook naar verdere hulp om hier mee om te gaan. Sharon en ik zijn bezig met een training over Emoties en Eten, deze komt voor eind mei op de Intuitief eten Academie.

Daarbij kun je in gesprek gaan met een plaatselijke psycholoog. Het is soms best lastig om een goede psycholoog te vinden. Daarvoor heeft PsyNed Psychologen een oplossing gevonden. Dit is een netwerk van ervaren en goede psychologen met een landelijke dekking. Je kunt met hen in contact komen door middel van een secretariaat met assistentes met veel ervaring en kennis over de beste psycholoog bij jouw hulpvraag. Zij kunnen jou helpen met het vinden van een goede match.

Ik hoop dat je je geholpen voelt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *