Angststoornis, onzekerheid en eetstoornis: hoe je uit zo’n negatieve cirkel kunt breken

Mijn vraag aan Henrike: er schijnt een verband te zijn tussen (een) angst(stoornis) en eetstoornissen. Ik heb net als Henrike vier jonge kinderen, en de intolerance of uncertaincy, waar je veel mee geconfronteerd wordt met jonge kinderen en honderd doelen die je moet bereiken (naast uiteraard het plezier…) Dat eet ik vaak weg. Ik was benieuwd of jullie hier eens iets over kunnen schrijven omdat het vrij onbekend is en hoe je zo’n negatieve cirkel kan doorbreken. Of een adresje waar je ermee verder kan. Dank vast. Mvg, Carla

Beste Carla

Het antwoord vandaag is wat uitgebreid geworden, ik heb het zelfs al in twee delen moeten knippen ;). Ik hoop dat je ermee geholpen bent.

Ik denk dat velen zich herkennen in deze vraag. De rol als moeder in combinatie met werk is een uitdaging. Helemaal als je bij beide het goed wilt doen en ondertussen wilt genieten. Als het niet lukt kun je het gevoel hebben dat je tekort schiet of faalt. En met elk kind in het gezin, neemt de kans op een onverwachte gebeurtenissen toe, waardoor je vaker moet bijstellen. Dit geeft conflict en een gevoel van onzekerheid. Voor elk moeder is het anders hoe zij deze spanning reguleert, voor jou heeft het invloed op je eetpatroon en dit wil je veranderen.

Om een patroon te kunnen doorbreken gebruik ik vaak de volgende stappen.

Herkennen: Bestaat uit het patroon beschrijven en herkennen waar het patroon uit bestaat.

Erkennen: Als het destructieve patroon plaats vind, hier aandacht aangeven zonder zelfveroordeling.

Acceptatie: Stil staan bij je behoeftes, dmv zelfcompassie en liefdevolle aandacht.

Experimenteren: Bedenkt hoe je het anders kan doen, hoe je anders voor jezelf kan zorgen, hoe je ook zou kunnen reageren.

In deze blog kan ik de eerste twee stappen beschrijven, de andere volgen later.

Herkennen

Als ik je vraag en situatie goed begrijp zou je graag anders willen leren omgaan met de onzekerheid en de druk die alle rollen met zich meebrengen. Je gebruikt de term intolerantie voor onzekerheid, dit is het gevolg van negatieve overtuigingen over onzekerheid en de consequenties van deze onzekerheid. Deze overtuiging maakt dat mensen een dreiging verwachten, waardoor ze eerder een stressrespons hebben, met als gevolg dat destructieve patronen opspelen (gebaseerd op Buhr & Dugas, 2009).

Visualiseer het volgende: In je brein zijn twee hondjes met elkaar in gevecht om aandacht, een zwart (negativiteit en angsten) en wit hondje (dankbaarheid, positiviteit, tevredenheid, vrede en rust). Welke je het meeste aandacht geeft groeit en wordt sterker.

  • Ga bij jezelf eens na: waar bestaat mijn zwarte hondje uit en waar mijn witte hondje? Geef ze een naam, beschrijf hun karakter.
  • Hoe kijkt het witte hondje naar mij, welke verwachtingen heeft zij over mij, wat zijn haar doelen voor mij, haar wensen, haar waarden?
  • Doe dit ook voor de zwarte.
  • Vraag dan: waarbij hoort het weg-eten van emoties?
  • Hoe kan ik mijn gedachten richten op het witte hondje?
  • En als ik aan het zwarte hondje aandacht geef, hoe kan ik mijn aandacht verschuiven?
  • Wat heb ik nodig om het destructieve patroon te doorbreken op te lossen?

Wanneer je het patroon wat scherp hebt, is de volgende stap, leren erkennen als het speelt.

Erkennen

Je beschrijft al dat er sprake is van een terugkerende negatieve cirkel. Voor deze is het van belang dat je weet wanneer je kwetsbaar bent, om daarna te observeren zonder oordeel. Stel jezelf de vraag: wanneer speelt dit patroon op, reguleer je dit altijd door te gaan eten of gebruik je ook nog andere compensatie strategieën (coping).

Dit kun helder krijgen door situaties terug te halen en voor jezelf op een rijtje te zetten of door een aantal dagen te registeren. Via deze link kun je registratieformulieren downloaden (https://www.coach-psycholoog.nl/downloads). Registreren kan je helpen om je patroon inzichtelijk te krijgen.

In deze stap is het vaak een grote strijd om inzicht te krijgen in je patroon. De reden hiervoor is dat het confronterend is om te zien wanneer en hoe vaak het gebeurt. Het maakt dat je je heel onbekwaam voelt, waardoor wanhoop je kan overvallen. Je weet niet hoe je hier doorheen moet komen, onderstaande cirkel kan je hierin inzicht geven.

Er is een kans dat je je momenteel bewust onbekwaam voelt. Doe dan het volgende:

  • Erken je onmacht of wanhoop
  • Merk de emotie/ spanning op
  • Laat ze zijn zoals ze zijn, zonder oordeel of drang om het te veranderen.
  • Benoem het zoals: ‘ik vind dit moeilijk’, ‘ik ben bang’.
  • En als het steeds terug komt, bedenk dan: daar is het gevoel weer, hallo boosheid, hallo spanning.

Dit is de beweging van erkennen naar accepteren. Volgende week meer over de stappen accepteren en experimenteren.

Als laatste nog een kort antwoord op het eerste deel van je vraag:

Je vraagt naar de relatie tussen een angststoornis en eetstoornis. Een eetstoornis dient vaak als oplossing voor verscheidene problemen. Daardoor een eetstoornis wordt dan ook wel eens gezien als een disfunctionele oplossing voor een onderliggende probleem. Het maskeert onder andere gevoelens van onzekerheid, faalangst, perfectionisme, moeite met emotieregulatie, een verminderd zelfvertrouwen en eigenwaarde. Sites met veel informatie hierover zijn https://isa-power.nl of www.humanconcern.nl

Klik hier voor deel 2.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *