Over hele gezonde taarten enzo

Over hele gezonde taarten enzo
21 juni 2017 sharon
Categorie: Gezond eten

En ook over hele gezonde chocolade, vandaar de foto. Anyway. Vroeger deed ik dat. Hier op Voedzo is de plek waar het gebeurde. Ik maakte recepten voor taarten, chocolaatjes, muffins, cakes, etc. Zonder bewerkte ingrediënten, met écht eten. En ik noemde die gezond. GEZOND. Je leest het goed. Ik dacht dat taarten, cakes, muffins e.d. gezond waren als je ze maar met hele verantwoorde ingrediënten maakt. Zonder geraffineerde suikers, zonder zuivel zelfs, soms met speltmeel, soms zelfs glutenvrij. 

Gezond eten is zo genuanceerd

Nu blijkt opeens dat ‘gezond eten’ zo ontzettend genuanceerd is. Ik vond het altijd irritant dat mensen aankwamen met ‘te veel water is ook niet goed, is dat dan ook ongezond?’. Nu snap ik de strekking van deze opmerking wel. Wanneer mensen me zeggen dat je toch dik wordt van pasta/brood/aardappelen dan moet ik het toch echt oneens zijn. Natuurlijk, als je TE VEEL eet, dan wel. Maar je kunt het ook eten, en niet te veel eten. Echt.

Volkoren granen dragen bij aan een goede gezondheid. ‘Dus ik moet me volproppen met brood?’. Nee, niet dus. We zijn zo geneigd in extremen te denken, dat als iemand zegt dat volkoren granen goed voor je zijn, we soms meteen denken dat je je vol moet proppen. Je kunt ook gewoon 2-3 volkoren boterhammen eten en daar word je niet dik van. Van 10 misschien wel. Maar als je een topsporter bent waarschijnlijk weer niet.

Gezonde taarten

Dingen als taarten, koekjes, cake, etc bevatten veel energie (kcal). Als je veel kcal eet, dan kom je aan. Het maakt niet uit hoe ongeraffineerd je kokosolie is, deze bevat veel kcal. Als je te veel kcal eet, kom je aan. Geraffineerd of ongeraffineerd. Je kunt dus te veel onbewerkte producten eten en zo toch aankomen.

Ik schreef al dat je niet echt kunt zeggen of één voedingsmiddel gezond is of niet. Je kunt wel zeggen dat wanneer je een gezond voedingspatroon hebt, je prima een plak cake kunt eten in de week. De hele cake eten, is waarschijnlijk geen goed idee.


Moeite om één koekje te eten in plaats van een hele rol? STOP het overeten!!! en leer normale porties te eten


Traktaties

Toch is het niet nodig om traktaties (taart, cake, muffins, cupcakes, etc) gezond te noemen. Traktaties zijn voor af en toe, voor speciale gelegenheden. Of dat nu dat blokje chocolade is bij je avondkoffie (of thee), dat glas rode wijn bij het avondeten, dat ene koekje bij je ochtendkoffie of die plak cake in het weekend, het kan allemaal. Dat kan echt prima in een gezond voedingspatroon. Zelfgemaakt of zelfgekocht. Met hele ingrediënten of minder hele ingrediënten. Dat maakt het nog steeds een traktatie. Want traktaties zijn traktaties, niet alleen omdat ze bijzonder lekker zijn, maar ook omdat ze met mate gegeten horen te worden, als je niet wilt aankomen.

Suikerrrrrrr

Het is een goede gewoonte om minder suiker te eten, dus minder suiker is altijd fijn. Al is het natuurlijk wel een beetje dubbel, helemaal geen taart eten is het beste voor je suikergehalte 😉 Of die taart nu met kokosbloesemsuiker of normale suiker is gemaakt, maakt uiteindelijk niet superveel uit. Een taart eet je niet voor je vitaminen en suiker ook niet, of het nu normale of een speciale soort is. Als je gezond wilt eten voor je voedingsstoffen, is een volwaardige maaltijd een betere optie.

Voor je gewicht zul je keuzes moeten maken

Ik eet graag onbewerkt eten, maar ik kan dat niet onbeperkt eten. Gezonde taarten en normale taarten zijn voor mij al snel te veel, hoe onbewerkt of bewerkt de ingrediënten ook zijn. Voor mij geldt niet dat ‘als je maar onbewerkt eet, dan kun je niet teveel eten’. Degenen die dat hebben, eten misschien van nature gewoon precies wat ze nodig hebben qua hoeveelheid of hebben dat geleerd toen ze onbewerkt gingen eten. Niets meer aan doen, lekker van genieten. Maar ik heb dat niet, dus ik let wel op.

Door ze gezond te noemen, kan het wel lijken of je je gewoon kan volproppen. Terwijl volproppen niet echt een goede gewoonte is en het idee dat je eigenlijk altijd wel taart kunt eten ook niet. Vooral mensen met een hang naar taart, koek en cake.

Guilt-free blabla

Ik kreeg een aantal maanden terug een stapel chocolade van iemand, gezoet met stevia. Er zat geen suiker in, dus ik hoefde me niet schuldig te voelen als ik een hele reep at. Het was tenslotte gezonde chocolade. Ik weet dat dit vaak zo gedacht wordt, maar twee dingen. 1. Ik voel me nooit schuldig als ik iets eet, ook niet als het een hele chocoladereep is. Schuld en schaamte hoort bij mij niet aan eten gekoppeld. Daar is nooit iemand vrolijk van geworden. 2. Zo’n chocoladereep is leuk voor soms, maar de gewoonte om een hele chocoladereep te eten, is niet een hele gezonde. Dus de boodschap dat je ‘m helemaal kunt opeten want het is met stevia gezoet, is natuurlijk totaal onwaar. Het introduceert een slechte gewoonte, als je dat soort dingen gelooft. Zelfde geldt voor gezonde taarten. En toch een punt 3. Chocolade met stevia vind ik enorm goor. Het is dus zonde van mijn smaakpapillen, tijd en moeite van kauwen om vieze chocolade te eten. Als ik dan chocolade eet, kies ik liever mijn meest favoriete. Guilt-free.


Moeite om één koekje te eten in plaats van een hele rol? STOP het overeten!!! en leer normale porties te eten


Reacties (4)

  1. Sanne 4 maanden geleden

    Ik moest heel hard lachen om jouw punt 3 😀
    Heb chocola met stevia nog nooit geproefd, maar dat ga ik ook niet proberen, vind stevia sowieso goor. Veel lekkerder is chocola met 85% cacao en gezoet met rietsuiker ofzo.

    • Auteur
      sharon 4 maanden geleden

      Haha zou ik dan ook echt niet doen nee 😀 😀

  2. Ilse 4 maanden geleden

    Hoi Sharon!

    Ik ben het grotendeels met je eens… ik probeer te leven volgens de 80/20 regel. 80% gezond, 20% sjoemelruimte. Alleen, ik geloof wel dat kokosbloesemsuiker/stevia/rijstsiroop veel prettiger is voor mensen die bijvoorbeeld een gevoelige bloedsuikerspiegel hebben (moi).

    Voor een goed verhaal over suiker en gezond eten, check eens op uitzending gemist: that sugar film (3doc). Heel informatief en leuk gebracht verhaal over een man die van een ‘suikerloos’ dieet overstapt op een ‘gezond’ dieet. Echt een aanrader.

    • Auteur
      sharon 4 maanden geleden

      Dankjewel voor de tip! Al veel over gehoord 🙂 Ik vind het moeilijk betrouwbare info te vinden over de GI/GL van de suikervervangers, en merk zelf helemaal geen verschil. Stevia kan ik me wel voorstellen, want dat is natuurlijk echt zonder suiker 🙂 Liefs!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*