Over hele gezonde taarten enzo

En ook over hele gezonde chocolade, vandaar de foto. Anyway. Vroeger deed ik dat. Hier op Voedzo is de plek waar het gebeurde. Ik maakte recepten voor taarten, chocolaatjes, muffins, cakes, etc. Zonder bewerkte ingrediënten, met écht eten. En ik noemde die gezond. GEZOND. Je leest het goed. Ik dacht dat taarten, cakes, muffins e.d. gezond waren als je ze maar met hele verantwoorde ingrediënten maakt. Zonder geraffineerde suikers, zonder zuivel zelfs, soms met speltmeel, soms zelfs glutenvrij. 

Gezond eten is zo genuanceerd

Nu blijkt opeens dat ‘gezond eten’ zo ontzettend genuanceerd is. Ik vond het altijd irritant dat mensen aankwamen met ‘te veel water is ook niet goed, is dat dan ook ongezond?’. Nu snap ik de strekking van deze opmerking wel. Wanneer mensen me zeggen dat je toch dik wordt van pasta/brood/aardappelen dan moet ik het toch echt oneens zijn. Natuurlijk, als je TE VEEL eet, dan wel. Maar je kunt het ook eten, en niet te veel eten. Echt.

Volkoren granen dragen bij aan een goede gezondheid. ‘Dus ik moet me volproppen met brood?’. Nee, niet dus. We zijn zo geneigd in extremen te denken, dat als iemand zegt dat volkoren granen goed voor je zijn, we soms meteen denken dat je je vol moet proppen. Je kunt ook gewoon 2-3 volkoren boterhammen eten en dat is toevallig goed voor de gezondheid. Zolang je geen allergie hebt.

Gezonde taarten

Dingen als taarten, koekjes, cake, etc bevatten veel energie. En het is nog steeds zoet. Het maakt niet uit hoe ongeraffineerd je kokosolie is, het zit nog steeds in een taart. Geraffineerd of ongeraffineerd. Je kunt dus gedachteloos te veel onbewerkte producten eten en niet luisteren naar je lichaam. Zelfs met onbewerkte producten kan dat.

Ik schreef al dat je niet echt kunt zeggen of één voedingsmiddel gezond is of niet. Je kunt wel zeggen dat wanneer je een gezond voedingspatroon hebt, je prima een plak cake kunt eten in de week. De hele cake eten voor lunch, dan is de kans aanwezig dat jij je niet supergoed voelt erna.


Op zoek naar vrijheid op gebied van eten, diëten en afvallen? Doe de gratis VoedZo Challenge!


Traktaties

Toch is het niet nodig om traktaties (taart, cake, muffins, cupcakes, etc) gezond te noemen. Traktaties zijn voor af en toe, voor speciale gelegenheden. Of dat nu dat stuk chocolade is bij je avondkoffie (of thee), dat glas rode wijn bij het avondeten, dat koekje bij je ochtendkoffie of die plak cake in het weekend, het kan allemaal. Dat kan echt prima in een gezond voedingspatroon. Zelfgemaakt of zelf gekocht. Met hele ingrediënten of minder hele ingrediënten. Dat maakt het nog steeds een traktatie.

Suikerrrrrrr

Het is een goede gewoonte om minder suiker te eten, dus minder suiker is altijd fijn. Al is het natuurlijk wel een beetje dubbel, helemaal geen taart eten is het beste voor je suikergehalte 😉 Of die taart nu met kokosbloesemsuiker of normale suiker is gemaakt, maakt uiteindelijk niet superveel uit. Een taart eet je niet voor je vitaminen en suiker ook niet, of het nu normale of een speciale soort is. Als je gezond wilt eten voor je voedingsstoffen, is een volwaardige maaltijd een betere optie.

Guilt-free blabla

Ik kreeg een aantal maanden terug een stapel chocolade van iemand, gezoet met stevia. Er zat geen suiker in, dus ik hoefde me niet schuldig te voelen als ik een hele reep at. Het was tenslotte gezonde chocolade. Ik weet dat dit vaak zo gedacht wordt, maar twee dingen. 1. Ik voel me nooit schuldig als ik iets eet, ook niet als het een hele chocoladereep is. Schuld en schaamte hoort bij mij niet aan eten gekoppeld. Daar is nooit iemand vrolijk van geworden. 2. Zo’n chocoladereep is leuk hoor, maar de stevia maakt ‘m niet opeens gezonder. Dus de boodschap dat je ‘m helemaal kunt opeten want het is met stevia gezoet, is natuurlijk totaal onwaar. En toch een punt 3. Chocolade met stevia vind ik enorm vies. Het is dus zonde van mijn smaakpapillen, tijd en moeite van kauwen om vieze chocolade te eten. Als ik dan chocolade eet, kies ik liever mijn meest favoriete. Guilt-free.


Op zoek naar vrijheid op gebied van eten, diëten en afvallen? Doe de gratis VoedZo Challenge!


4 Comments

  • Ik moest heel hard lachen om jouw punt 3 😀
    Heb chocola met stevia nog nooit geproefd, maar dat ga ik ook niet proberen, vind stevia sowieso goor. Veel lekkerder is chocola met 85% cacao en gezoet met rietsuiker ofzo.

  • Hoi Sharon!

    Ik ben het grotendeels met je eens… ik probeer te leven volgens de 80/20 regel. 80% gezond, 20% sjoemelruimte. Alleen, ik geloof wel dat kokosbloesemsuiker/stevia/rijstsiroop veel prettiger is voor mensen die bijvoorbeeld een gevoelige bloedsuikerspiegel hebben (moi).

    Voor een goed verhaal over suiker en gezond eten, check eens op uitzending gemist: that sugar film (3doc). Heel informatief en leuk gebracht verhaal over een man die van een ‘suikerloos’ dieet overstapt op een ‘gezond’ dieet. Echt een aanrader.

    • Dankjewel voor de tip! Al veel over gehoord 🙂 Ik vind het moeilijk betrouwbare info te vinden over de GI/GL van de suikervervangers, en merk zelf helemaal geen verschil. Stevia kan ik me wel voorstellen, want dat is natuurlijk echt zonder suiker 🙂 Liefs!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *