Durf je suikerkorrels te gebruiken?

Natuurlijk was ik bekend ‘suikervrij’ blogger. En nu niet meer. Sowieso, het begrip suikervrij is ingewikkeld. Het kan niet, zeggen sommigen. Het kan wel, zeggen anderen. De één bedoelt dan alle-suikers-vrij en dat kan niet. De ander bedoelt alleen de geraffineerde-suikers-vrij en dat kan wel. Sommigen bedoelen zelfs koolhydraatarm en geen fruit en dan snapt niemand er meer iets van.

Ik heb jarenlang geraffineerde suiker zoveel mogelijk vermeden (elk grammetje ja), en nu doe ik dat niet meer. Met nieuwe inzichten vind ik het niet nodig, en het is een stuk goedkoper en minder gedoe als ik dat niet doe. Daarnaast ook niet beter of minder gezond.

Hoe dat precies zit?

Als ik een brownie maak, geeft het niks of ik 100 gram suiker of 100 gram kokosbloesemsuiker gebruik. Die suiker eet je toch en mijn lichaam weet niet dat het ene heel duur is en het andere niet. En die vitaminen en mineralen dan? Er zullen vast nog wat spoortjes aanwezig zijn, maar we weten natuurlijk ook dat je voor je vitaminen en mineralen geen brownie eet, maar een normale maaltijd met groenten, granen en een goede bron van eiwitten, met een klein beetje vet. Ik verzeker je, je hoeft geen brownie met kokosbloesemsuiker te eten voor je dagelijkse portie voedingsstoffen.

Je mag het wel eten. Omdat het lekker is. En of je dat met kokosbloesemsuiker of gewone suiker maakt, mag je ook zelf weten.

Natuurlijk is het helemaal geen slecht idee om zo’n brownie met 100 gram suiker te maken, in plaats van 500 gram suiker. Dat is een groot verschil. Maar, dat is dan weer slimmer wanneer je elke dag brownie wilt eten, dan wanneer je eens per half jaar een brownie eet.

Als je eens per half jaar een brownie eet, maakt het natuurlijk niet uit of je 100 gram, 500 gram of 1000 gram gebruikt.

Overigens kun je voor brownie elke soort koek, snoep, taart en cake invullen.

Alles in perspectief dus. Net zoals we bij Sugarcoach doen.

Waar het om gaat, is je voedingspatroon. Alles bij elkaar. Een gezonde maaltijd maakt je niet gezond, een ongezonde maaltijd maakt je niet ongezond. Een brownie met een kilo aan suikerkorrels maakt je niet per se ongezond, maar als je dat elke dag eet, dan heeft dat invloed op je voedingspatroon en is dat dus niet je beste keuze.

Hoe dan ook, wél nog steeds een keuze.

Ik krijg hoofdpijn wanneer ik teveel suiker eet. Dus ik vind het niet fijn om die brownie met een kilo suiker elke dag te eten. Ik zorg ervoor dat ik weinig toegevoegde suikers binnenkrijg op een dag. Ik mijd niet elk grammetje, want dat is echt niet nodig. Je kunt een kleine hoeveelheid suiker binnenkrijgen, zonder dat je direct ongezond bent. Een gezond lichaam kan een beetje suiker ook prima verwerken zonder obstakels.

Ik zorg dat mijn dagelijkse ‘normale’ voedingspatroon laag in toegevoegde suikers is. Meestal eet ik alleen wat fruit aan zoetigheid, verder houd ik meer van hartig. En als je dan een keer hagelslag op een boterham doet, een stroopwafel eet of een cheesecake met gekarameliseerde macadamianoten, dan kan dat dus ook prima. Omdat die basis ruimte geeft.

Je kunt prima gezond eten, bewust met suiker omgaan, zonder bang te zijn voor suikerkorrels. Ook die witte zonder vitaminen.

 

9 Comments

  • Vind het wel vreemd dat je er nu anders over denkt….ik heb veel geld uitgegeven aan je publicaties en voel me daarmee wel wat voor de gek gehouden ……
    Je vaart duidelijk een andere koers……

    • Ha Carola, kan me voorstellen dat je dat best verwarrend vindt. Uiteindelijk komt het erop neer dat -of je honing of suiker in een cake stopt – dat niet bijzonder veel uitmaakt in het grote plaatje. Veel instanties zijn sinds 7 jaar geleden met goede onderzoeken/informatie gekomen die meer nuance geven 🙂 Dat je ontzettend weinig suiker zou moeten nemen in een gezond voedingspatroon, is verder onveranderd 🙂 Het is dus niet zozeer een andere koers, de basisboodschap blijft hetzelfde, maar wel genuanceerder 🙂 Hier schrijf ik al ongeveer 4 jaar over 🙂

  • Het punt is dat het lastig is om het bij heel erg af en toe iets met suiker nemen. Als ik een reep chocola koop is hij ruim voor het eind van de week op, als het niet dezelfde dag is! Met al die zoete verwennerij is de verleiding om meer te eten groot. Zeker als je als vrouw wat ouder bent, dan kun je op de weegschaal echt wel merken als je weer dingen met suiker (en boter) gaat eten. Met die dingen is mate gewoon lastig.
    Ik heb er totaal geen moeite mee ‘t te laten staan. En ik denk wel dat het uitmaakt. Heel erg veel uitmaakt.

    • Fijn dat je voor jezelf iets gevonden hebt wat werkt! Zo heb ik dat inderdaad ook 🙂 Iedereen heeft zijn eigen worstelingen natuurlijk ook 🙂

  • Zo sta ik er ook in. Als de basis gezond is, dus de 3 hoofdmaaltijden en eventuele standaard tussendoortjes, dan maakt het echt niet uit als je daarbuiten af en toe iets ongezonds eet. Daar gaat je lichaam niet meteen van op hol. Pas als die ongezonde dingen weer de overhand nemen ontstaan er problemen. Met mate dus! Dan blijft het ook leuk en goed vol te houden. 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *